Jump to content

Raymarine c120 viser kompasskurs 180 gr. feil


Sande

Recommended Posts

Kalibrering av et kompass løser ikke dette. Det er monteringsoffset som må justeres. Usikker på om en så gammel enhet som C-Classic har denne funksjonen. Noen kompasser har også en montasje som gjør det mulig å rotere kompasset. Kompass som kan roteres i holderen har normalt ei pil på toppen som skal peke framover. 

Link to post
Share on other sites

Du har jo absolutt mere greie på dette enn meg @abbor

Så skummelt å begi seg ut på en diskusjon med deg:flag_bp:

Men jeg hadde samme feil på min C120, da gikk.jeg fysisk inn i menyen å endret på komputeren til autopilot,  snudde 180 grader. 

Da var alt normalt igjen..

Med respekt,  jeg kan jo ha fusket.. med den justeringen, slik at det fungerte?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle, så løste jeg dette fra menyen på betjeningspanelet til Autopilot.  Manualer ligger tilgjengelig på nett til den typen du har 

Jeg antar jo fortsatt at du hat Autopilot? 

 

Har du ikle det, så må du se bort fra forklaring fra meg🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg støtter @Bjørn Løvjomås her. Jeg har opplevd det samme på c120 fra 2005 med ettermontert autopilot fra 2017. 
 

Det et tilstrekkelig å resette kompasset dersom dette valget finnes på menyen, behøver ikke å resette hele autopiloten til fabrikkinstillinger. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden:

Du har jo absolutt mere greie på dette enn meg @abbor

Så skummelt å begi seg ut på en diskusjon med deg:flag_bp:

Men jeg hadde samme feil på min C120, da gikk.jeg fysisk inn i menyen å endret på komputeren til autopilot,  snudde 180 grader. 

Da var alt normalt igjen..

Med respekt,  jeg kan jo ha fusket.. med den justeringen, slik at det fungerte?

Justere offset fungerer hvis en har et display som støtter dette. Kalibrering av kompass kompanserer for lokale magnetiske forstyrrelser men korrigerer ikke et offset. TS hadde ikke sagt noe om at han hadde autopilot da jeg svarte. 

Link to post
Share on other sites

Dette er et typisk autopilotrelatert problem på C-serien. Om det ikke er autopilot/magnetkompass tilkoblet vil båtikonet på kartet hele tiden være orientert i forhold til GPS-kurs. Da vil båtikonet peke den veien båten beveger seg, uavhengig av hvilken retning baugen på båten peker.
 

Med magnetkompass (som ikke har fått en hikkup) tilkoblet vil båtikonet peke i samme retning på kartet som baugen faktisk peker. Og det hender etter min erfaring at kompasset får en slik hikkup, og da må kompasset resettes. Jeg har lært meg å sjekke at båtikonet peker i riktig retning på kartet før jeg koblet inn autopiloten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...