Sande Startet 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2024 Hei Har en Raymarine c120 der markøren viser at jeg kjører baklengs (rygger). Kompasset viser rett sør når jeg går rett nord. Kan helle ikke finne ut hvordan den vise SOG, men dette kan kanskje ha en sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Antar du har autopilot med kompass. Det må nok kalibrere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
abbor Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Kalibrering av et kompass løser ikke dette. Det er monteringsoffset som må justeres. Usikker på om en så gammel enhet som C-Classic har denne funksjonen. Noen kompasser har også en montasje som gjør det mulig å rotere kompasset. Kompass som kan roteres i holderen har normalt ei pil på toppen som skal peke framover. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Du har jo absolutt mere greie på dette enn meg @abbor Så skummelt å begi seg ut på en diskusjon med deg Men jeg hadde samme feil på min C120, da gikk.jeg fysisk inn i menyen å endret på komputeren til autopilot, snudde 180 grader. Da var alt normalt igjen.. Med respekt, jeg kan jo ha fusket.. med den justeringen, slik at det fungerte? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sande Svart 2.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Noen vet hvor dette kompasset normalt plasseres/ser ut? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 I mitt tilfelle, så løste jeg dette fra menyen på betjeningspanelet til Autopilot. Manualer ligger tilgjengelig på nett til den typen du har Jeg antar jo fortsatt at du hat Autopilot? Har du ikle det, så må du se bort fra forklaring fra meg🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sande Svart 2.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Stemmer, jeg har en Raymarine st6001 Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Jeg støtter @Bjørn Løvjomås her. Jeg har opplevd det samme på c120 fra 2005 med ettermontert autopilot fra 2017. Det et tilstrekkelig å resette kompasset dersom dette valget finnes på menyen, behøver ikke å resette hele autopiloten til fabrikkinstillinger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 https://raymarine.app.box.com/s/rvhycb6x1brzo64921k5tsqwv2ica3j6/file/17296561317 Sjekk om du finner løsningen her🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sande Svart 2.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Supert, tusen takk:-) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Bjørn Løvjomås skrev for 8 timer siden: Du har jo absolutt mere greie på dette enn meg @abbor Så skummelt å begi seg ut på en diskusjon med deg Men jeg hadde samme feil på min C120, da gikk.jeg fysisk inn i menyen å endret på komputeren til autopilot, snudde 180 grader. Da var alt normalt igjen.. Med respekt, jeg kan jo ha fusket.. med den justeringen, slik at det fungerte? Justere offset fungerer hvis en har et display som støtter dette. Kalibrering av kompass kompanserer for lokale magnetiske forstyrrelser men korrigerer ikke et offset. TS hadde ikke sagt noe om at han hadde autopilot da jeg svarte. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Dette er et typisk autopilotrelatert problem på C-serien. Om det ikke er autopilot/magnetkompass tilkoblet vil båtikonet på kartet hele tiden være orientert i forhold til GPS-kurs. Da vil båtikonet peke den veien båten beveger seg, uavhengig av hvilken retning baugen på båten peker. Med magnetkompass (som ikke har fått en hikkup) tilkoblet vil båtikonet peke i samme retning på kartet som baugen faktisk peker. Og det hender etter min erfaring at kompasset får en slik hikkup, og da må kompasset resettes. Jeg har lært meg å sjekke at båtikonet peker i riktig retning på kartet før jeg koblet inn autopiloten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Renzir Svart 2.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2024 Nå er det jo veldig feil her. Men du har ikke lagt inn noe elektrisk eller lignende i nærheten? Slang batteridrillen inn i akterkabinen ett år. Da ble kompasset helt feil. Sitér dette innlegget Link to post
Sande Svart 7.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2024 Takk for alle svar! Skal prøve disse når jeg er i båten neste gang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sande Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Har sjekket litt opp i dette og funnet ut at kompasset er monter bakover, altså motsatt av det som står i bruksanvisningen. Er det mulig å sette inn en misvisning på 180gr. i autopiloten? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Jeg sjekket aldri hvilken vei mitt kompass stod. Men la inn 180 grader endring. Det gikk helt fint Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sande Svart 22.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Da prøver jeg det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.