Jump to content

Noen som har erfaring med vinterens lagring av bensin E10 på tank?


Fusebox

Recommended Posts

Båten klargjøres nå for årets sesong, men tipper jeg har omkring 100 liter på tanken med E10 bensin som har overvintret fra i fjor.

 

Er det noen som har praktisk erfaring med bensin fra i fjor? Er det mulig at den fremdeles kan brukes, eller er det bare å få den ut og vekk?

Jeg kjørte motor med 98 oktan etter opptak, så motor skal være OK, enn så lenge.

 

Mvh,

Fbx

Link to post
Share on other sites

Ikke egen erfaring. Men kjenner noen som prøvde. Motor fusket, ble blandet med BF 98 ca 50/50. Da funket det. Jeg kjørte min tiloversbensin (E10) fra i fjor på gjennvinngstasjon. Jeg har nå etter egen tanke først,  og så anbefaling fra salgsted byttet til BF 98 i år.

Link to post
Share on other sites

Mine plastkanner fra ifjor med e10 hadde allerede hvitt slim på innsiden. Var heldigvis gratis å levere til nærmeste miljøstasjon.

 

Det spørs vel mest på om du har forgasser eller direkteinnsprøyting.

 

Naboen har forøvrig sistnevnte, og båten startet fint, men på vei inn fjorden hadde e10'en etset istykker drivstoffslangene. Heldigvis gikk det fint

Link to post
Share on other sites

Måtte rense hele systemet og bytte slanger på min nye bruktbåt/skjærgårdjeep. Kjøpte slanger som tåler etanolbensin ( var uansett gamle) Skal ha 98 på siste fyllinger før opplag i høst.

Mange kjører lurium på tanken, mens andre mener dette ikke har noe for seg og etanol vil oppta vann uansett..

Så en udokumentert hjemmetest  av E10, ville det ikke brenne etter  1 år på halvfullt syltetøysglass ( uten lurium tilsatt, men brant med lurium )  Ble bensinen lagret enda lengre ble det grums og drit, uavhengig av tilsetninger.

Finnes det troverdige tester av slikt lurium?

 

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Bårdp said:

Noen som kjenner kjenner til denne bensinen?

I dag har vi byttet ut bensinen i Rønvik Marina.
Fra nå av er det Blyfri 95 E0 på tanken.

:thumbsup:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 31 minutter siden:

Fra nå av er det Blyfri 95 E0 på tanken.

 

E0 finnes ikke. Laveste klasse er E5, som dekker 0-5% etanol. Så her har de funnet opp et produkt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, index said:

 

E0 finnes ikke. Laveste klasse er E5, som dekker 0-5% etanol. Så her har de funnet opp et produkt. 

Dette har vel vært diskutert før, er vel bare veiledene og ikke direkte knyttet til % andelen. EO, E5, E10

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 minutt siden:

Dette har vel vært diskutert før, er vel bare veiledene og ikke direkte knyttet til % andelen. EO, E5, E10

 

Hva er det knyttet til da, om det ikke beskriver % andelen etanol i bensinen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  · 
 
Nå bytter vi ut bensinen vår fra E10 til E0!
Det har lenge vært et ønske fra våre kunder om å kunne tanke bensin uten Etanolinnblanding, og vi har nå gått i gang med å bytte kvalitet!
Først ut er Rognan og Storvik, etanolfri bensin er på plass fra og med i dag! Resterende stasjoner følger fortløpende! Følg med for oppdatering om når E0 kommer i pumpene der du tanker! ⛽️👏
Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre dårlig erfaring med E10.

Har en småbåt, som har en liten 10hk Honda.

Kjørte den med E10 i fjor, og trodde jeg hadde kjørt den tom. Men det må ha gått i glemmeboken etter Benjamin.

Prøve å starte den for en måned siden. Den fyrer på startgass. Men ikke bensin.

Plukket forgasseren av og demonterte den.

Flere pakninger er oppløst, og det er gugge i bunnen av flottør huset. Venter på deler

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjøpt inn noen kanner av denne Blyfri 95 E0. Så får jeg håpe at alle mine småmotorer som er påhengsmotor, gressklipper og aggregat går problemfritt på denne sorten. Ikke fordi jeg til nå har hatt noen problemer med vanlig 95 E10, men så er man vel på den sikre siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...