Fusebox Startet 2.Mai Del på Facebook Startet 2.Mai Båten klargjøres nå for årets sesong, men tipper jeg har omkring 100 liter på tanken med E10 bensin som har overvintret fra i fjor. Er det noen som har praktisk erfaring med bensin fra i fjor? Er det mulig at den fremdeles kan brukes, eller er det bare å få den ut og vekk? Jeg kjørte motor med 98 oktan etter opptak, så motor skal være OK, enn så lenge. Mvh, Fbx Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Var nå E10 på tanken min også fra i fjor men jeg merket ikke noe forskjell motoren gikk som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Ikke egen erfaring. Men kjenner noen som prøvde. Motor fusket, ble blandet med BF 98 ca 50/50. Da funket det. Jeg kjørte min tiloversbensin (E10) fra i fjor på gjennvinngstasjon. Jeg har nå etter egen tanke først, og så anbefaling fra salgsted byttet til BF 98 i år. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 2.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai Takk for svar. Tenkte jeg kulle prøve å suge ut litt fra bunnen av tanken og se hva slags tilstand det er. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Jeg ville blanda 50/50 med fersk 98 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Er tanken nesten full eller nesten tom? Kan du fylle på noen kanner med fersk bensin? Den du har på tanken ser nok helt fin ut, men tenner dårligere er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Tror problemet er oppblåst. Har både gressklipper, 2T kantklipper og motorsag og et 16kW strømaggregat som alle har overvintret med E10 bensin. Ingen problemer med noen av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Mine plastkanner fra ifjor med e10 hadde allerede hvitt slim på innsiden. Var heldigvis gratis å levere til nærmeste miljøstasjon. Det spørs vel mest på om du har forgasser eller direkteinnsprøyting. Naboen har forøvrig sistnevnte, og båten startet fint, men på vei inn fjorden hadde e10'en etset istykker drivstoffslangene. Heldigvis gikk det fint Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Valkyrja skrev for 2 timer siden: men på vei inn fjorden hadde e10'en etset istykker drivstoffslangene. Heldigvis gikk det fint Heldigvis gikk det fint?? Hørtes relativt skummelt ut syntes jeg 🫣 Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 2.Mai Del på Facebook Svart 2.Mai Fint som i at det ble oppdaget idet det var på vei inn til kaien. Vel og merke var dette en totakter om jeg ikke husker feil, så hadde vært e10 inni slangene over tid som hadde tæret. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai Måtte rense hele systemet og bytte slanger på min nye bruktbåt/skjærgårdjeep. Kjøpte slanger som tåler etanolbensin ( var uansett gamle) Skal ha 98 på siste fyllinger før opplag i høst. Mange kjører lurium på tanken, mens andre mener dette ikke har noe for seg og etanol vil oppta vann uansett.. Så en udokumentert hjemmetest av E10, ville det ikke brenne etter 1 år på halvfullt syltetøysglass ( uten lurium tilsatt, men brant med lurium ) Ble bensinen lagret enda lengre ble det grums og drit, uavhengig av tilsetninger. Finnes det troverdige tester av slikt lurium? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Noen som kjenner kjenner til denne bensinen? I dag har vi byttet ut bensinen i Rønvik Marina. Fra nå av er det Blyfri 95 E0 på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai 11 minutes ago, Bårdp said: Noen som kjenner kjenner til denne bensinen? I dag har vi byttet ut bensinen i Rønvik Marina. Fra nå av er det Blyfri 95 E0 på tanken. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Bårdp skrev 31 minutter siden: Fra nå av er det Blyfri 95 E0 på tanken. E0 finnes ikke. Laveste klasse er E5, som dekker 0-5% etanol. Så her har de funnet opp et produkt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai 15 minutes ago, index said: E0 finnes ikke. Laveste klasse er E5, som dekker 0-5% etanol. Så her har de funnet opp et produkt. Dette har vel vært diskutert før, er vel bare veiledene og ikke direkte knyttet til % andelen. EO, E5, E10 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai -morten- skrev 1 minutt siden: Dette har vel vært diskutert før, er vel bare veiledene og ikke direkte knyttet til % andelen. EO, E5, E10 Hva er det knyttet til da, om det ikke beskriver % andelen etanol i bensinen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Ess Partner As · Nå bytter vi ut bensinen vår fra E10 til E0! Det har lenge vært et ønske fra våre kunder om å kunne tanke bensin uten Etanolinnblanding, og vi har nå gått i gang med å bytte kvalitet! Først ut er Rognan og Storvik, etanolfri bensin er på plass fra og med i dag! Resterende stasjoner følger fortløpende! Følg med for oppdatering om når E0 kommer i pumpene der du tanker! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai 5 minutes ago, index said: Hva er det knyttet til da, om det ikke beskriver % andelen etanol i bensinen? https://www.st1.no/drivstoff/bensin Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
pappa_wolf Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Jeg har dessverre dårlig erfaring med E10. Har en småbåt, som har en liten 10hk Honda. Kjørte den med E10 i fjor, og trodde jeg hadde kjørt den tom. Men det må ha gått i glemmeboken etter Benjamin. Prøve å starte den for en måned siden. Den fyrer på startgass. Men ikke bensin. Plukket forgasseren av og demonterte den. Flere pakninger er oppløst, og det er gugge i bunnen av flottør huset. Venter på deler Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai -morten- skrev 25 minutter siden: https://www.st1.no/drivstoff/bensin Sukk. Den sier jo bare akkurat det samme som jeg sa! Hva er poenget? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Da har jeg kjøpt inn noen kanner av denne Blyfri 95 E0. Så får jeg håpe at alle mine småmotorer som er påhengsmotor, gressklipper og aggregat går problemfritt på denne sorten. Ikke fordi jeg til nå har hatt noen problemer med vanlig 95 E10, men så er man vel på den sikre siden. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Jollemotor og gressklipper, motorsag, kantklipper etc har jeg stort sett kjørt på akrylbensin/ miljøbensin. Da kan de stå lenge uten bruk, har ikke hatt forgassertrøbbel på årevis på disse. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Mai Del på Facebook Svart 9.Mai Merkelig at folk har så forskjellige erfaringer. Noen merker null problemer, mens andre kunne like godt helt saltsyre i motoren. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bårdp Svart 9.Mai Del på Facebook Svart 9.Mai Ja og mest problemer har de som selger lurium for og fikse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
hawthorne Svart 9.Mai Del på Facebook Svart 9.Mai Ingen problem på min Suzuki DA250ap (2014). Stod med ca 100l fra høst 2023. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.