Jump to content

Noen som har erfaring med vinterens lagring av bensin E10 på tank?


Fusebox

Recommended Posts

-Luna- skrev 30 minutter siden:

De som ikke merker forskjell kan ha fått bensin uten Etanol. E10 betyr at den kan inneholde 10% Etanol ikke at den har det. 


Høres fornuftig ut. Selv har jeg flere dårlige erfaringer og vurderer å gå over tii bare alkylatbensin på små motorer som brukes lite. 
 

Jeg hører rykter om at de skal igang med det samme på diesel? Håper det er tullball…

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

For å svare på spørsmålet til TS, jeg ville bare toppet opp med ny bensin, 98 eller 95 og brukt båten som normalt.

 

Lurium/bensin tilsetninger før lagring vil  jeg i det lengste holde meg unna. Har ennå ikke brukt en dråpe, og har, bank i bordet, aldri hatt drivstoffproblemer på noen motorer, og jeg har et greit utvalg. For tiden går jeg over til 98 før lagring på de "tørste" motorene som jeg bruker 95 på i sesongen. Alt av småmotorer får stort sett bare 98 eller alkylat men noen ganger gir jeg de faktisk litt 95 E10 også. Og tanken bak det er at dersom man har en motor som BARE går på etanolfri bensin, så er det ingenting som "fjerner" evt vann/kondens, og en halv tank 95 E10, på en motor som er jevnlig i bruk, er i praksis det samme som å tilsette gammeldags kondensfjerner. Men vi snakker da selvfølgelig om små mengder vann/kondens. Har man en større mengde vann på tanken må det følgelig fjernes først! Det er i hovedsak før lagring, og spesiellt på forgassermotorer da de har god tilgang på oksygen, man bør unngå E10 da evt vann/kondens oppløst i etanolen blir korrosivt over tid. Om man får problemer eller ikke kan nok være en kombinasjon av mange ting, ikke minst tilfeldigheter.

 

 

Link to post

Da har jeg undersøkt litt fysisk i tanken. Det var grei tilgang til tanken via bensinmåler/giveren, og jeg fikk tatt opp litt bensin for sjekk.

 

1. Bensinen (blyfri 95-E10 fra ca. august 2023) så helt grei ut visuelt.

2. Stakk en slange ned til bunnen, omtrent midt på tanken med båten hellende litt bakover, og fikk opp ren bensin uten noe rart.

3. Forsøkte å tre slangen bakover og nedover i tanken, men ikke lett å si om jeg greide å supe fra bunnen akter. Det jeg fikk opp hadde antydning til vann, men ikke mye. Antar at jeg traff tålig greit siden det var noe vann synlig.

4. Det jeg tok ut tømte jeg ut i litt sand, og tente på. Det sa helt greit "boff" og brant som bare det, men kanskje ikke like kraftig "boff" som lynfersk bensin.

5. Startet motor hjemme, fungerte helt fint.

6. Prøvekjørte på fjorden etter utsett på lørdag, og motor virket godt fornøyd med fjorårets bensin, intet utslag på toppfart/turtall fra i fjor.

7. Ikke kjennskap til, eller mulighet for å sjekke hvordan slanger og annet har taklet E10, men ingen synlige problemer.

8. Antar at E10 faktisk kan gjøre nytte for seg ved å ta til seg litt vann fra tanken, hvis man har det, men at man gjerne fyller 98 oktan når det nærmer seg høst.

 

Til orientering så er motoren en Yamaha 115hk, 2007 modell. Båt produsert av Sessa, også 2007 modell med slanger de brukte den gangen.

 

Takk for alle innspill. Håper E10 ikke er så ille som man kanskje har hørt, om man tar noen små forholdsregler.

 

 

Mvh,

Fbx

 

 

Link to post
Fusebox skrev for 2 timer siden:

Antar at E10 faktisk kan gjøre nytte for seg ved å ta til seg litt vann fra tanken, hvis man har det, men at man gjerne fyller 98 oktan når det nærmer seg høst.

Har man forgassermotor så kanskje, men moderne innsprøytningsmotorer er neppe glad i at du lar de slurpe i seg evt. vannn som blir med E10 bensina inn.

Man bruker vannutskiller til slikt, det kombinert med å jevnlig kontrollere tanken slik du har gjort, da kan man nok bruke 95 E10 i sesong og 98 ellers.

 

Det som jeg imidlertid har lagt merke til er at flere og flere marinaer nå har gått over til 98, slik at man nå i sommer trolig skal "slite" med å få tak i 95 til båten.

Det er jo bra nytt👍

 

Da kan man fylle skikkelig drivstoff og nyte sommeren.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Big Horn skrev On 2.5.2024 at 18.59:

Tror problemet er oppblåst. Har både gressklipper, 2T kantklipper og motorsag og et 16kW strømaggregat som alle har overvintret med E10 bensin. Ingen problemer med noen av dem.

Det var da voldsomt til så mye greier du hadde fått prøvd så tidlig på sesongen men noen er jo litt lengre frem i skoene en undertegnede.
For egen del prøvde jeg å starte gressklipperen som hadde 98 oktan i tanken men bensinen var helt "flat"  så jeg dro og dro i snora men den tente ikke engang.
Min erfaring er hvis det blir stående litt bensin på en tank foringes bensinen fortere enn hvis man lagrer den i litt større volum.
Er ikke første gang en små motor med en skvett bensin i tanken fra fjor ikke starter for meg mens bensinen i 10 liters kanna er alltid like bra selv om det var samme bensinen 
Løsningen var å fulle opp tanken med frisk bensin og bruke startgass for å få fyret motoren på gammel bensin som stod i forgasseren.
Siden har den gått som ett skudd.
Har ingen erfaring med E10 men hadde jeg hatt 100 liter på tanken fra i fjor hadde jeg følt att det hadde ordnet seg.
Med 2 dl på tanken på en små motor hadde jeg byttet bensinen og drenert forgasseren først spesielt hvis det var e10

Link to post

Litt av utfordringen med E10 er faseseperasjon. 

Det er gjerne det som skjer ved lagring over litt tid.

Etanolen kan ta opp mye fuktighet. E10 kan typisk ta opp i seg 0,4% til 0,5% vann før det skjer en faseseperasjon.

Ved faseseperasjon legger etanolen, inkludert det oppløste vannet, seg i bunnen av tanken.

Denne etanolen er lite brennbar, men på grunn av høyt etanolinnhold kan den tære hardt på slanger og pakninger.

Hvis motoren ikke vil gå, og det er ikke uvanlig, blir etanolen gjerne stående en stund i systemet før systemet er flushet og motoren startet opp på frisk bensin. Det øker sannsynlighet for skade på slanger og pakninger.

Vanninnholdet i etanolen som har lagt seg på bunn i tanken er mye høyere enn vanninnholdet var i bensin/etanol miksen.

Det igjen øken sannsynligheten for korrosjon i innsprøytningsystemet f.eks.

 

Så lenge man unngår faseseperasjon går det normalt helt fint å bruke E10, men konsekvensen av det er slik at E10 i båt er noe man bør unngå.

 

Link to post
18 hours ago, pipe said:

Det var da voldsomt til så mye greier du hadde fått prøvd så tidlig på sesongen men noen er jo litt lengre frem i skoene en undertegnede.
For egen del prøvde jeg å starte gressklipperen som hadde 98 oktan i tanken men bensinen var helt "flat"  så jeg dro og dro i snora men den tente ikke engang.
Min erfaring er hvis det blir stående litt bensin på en tank foringes bensinen fortere enn hvis man lagrer den i litt større volum.
Er ikke første gang en små motor med en skvett bensin i tanken fra fjor ikke starter for meg mens bensinen i 10 liters kanna er alltid like bra selv om det var samme bensinen 
Løsningen var å fulle opp tanken med frisk bensin og bruke startgass for å få fyret motoren på gammel bensin som stod i forgasseren.
Siden har den gått som ett skudd.
Har ingen erfaring med E10 men hadde jeg hatt 100 liter på tanken fra i fjor hadde jeg følt att det hadde ordnet seg.
Med 2 dl på tanken på en små motor hadde jeg byttet bensinen og drenert forgasseren først spesielt hvis det var e10

Bor i Polen, og her kommer våren 5-6 uker før på østlandet, så hadde første plenklipp i slutten av mars, og tatt ut 10m3 bjerkeved av skogen. Kantklipper, gressklipper og motorsag er alle av merke Stihl, og de er nok hakket mer startvillige enn andre billigere utgaver. Generatoren er Kipor, og må kinnes litt før den starter.

Link to post

Snakket med en mekaniker på verkstedet vi bruker for noen dager siden. Spurte han litt om hva han tenkte om E10. Han sa det var bare drit, og at de hadde fått inn ganske mange motorer med problemer som følge av det. Mye vann som ligger igjen i motoren. Dog mente han problemet først og fremst oppstår ved langvarig lagring. Om motoren er i hyppig bruk og bensinen blir byttet ut med fersk, går det greit. Så han anbefalte å kjøre gjennom en runde med 98 oktan om motoren skulle stå i flere måneder. Spesielt vinterlagring.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...