Jump to content

Hentetur, Sealine F37 Tønsberg - Porsgrunn


blue moon

Recommended Posts

Etter 5 sesonger med Baltic har vi oppgradert til en meget flott Sealine F37.

 

Kjekt også at den ligger i nærheten, håper ikke det diskvalifiserer til en hentetråd..

Båten ligger i Vallø og skal til Skjelsvik i morgen, meldt endel vind fra nord/nordøst, det får vi i hekken så det burde gå greit.

Jeg er ikke så kjent på Vestfold siden, tenkte prøve å gå mest mulig innaskjærs også for å se litt. Noen som har en anbefalt rute?

Fruen skal være med, viktig at turen er mest mulig behagelig selv om båten tåler med enn hu :smiley: 

 371.jpg.5921dfa3110e3c72f9527a445ce3b6aa.jpg

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt og hentetur er koselig selv om den ikke er så lang.

Ruta du har fått av @Bjørn Løvjomås er fin. 

Jeg ville kanskje endret litt når du kommer gjennom vrengen og gått nord for Veierland og fulgt fjorden ut på vestsiden. Litt avhengig av vinden. 

Rakke er alltid litt spennende. Er det mye sjø er det best å gå langt ut på utsiden.

God tur.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Takk for rute Bjørn. Vrengen var ikke dum, godt tips. Kan se ut som det er mest behagelig å gå på utsiden av Rakke som du skriver lurve.

 

Godt poeng Scand 360 !

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev 15 minutter siden:

å gå på utsiden av Rakke som du skriver lurve.

I Nordøst, så er det oftest roligere nærme land. Gå gjerne innom gjestehavna I Stavern,  så kan du vurdere sjøen når du kommer ut mot Rakke🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 19 timer siden:

https://boating.page.link/ytPkiycoz86539Li8

 

Se om det er noe her du kan bruke. Det er blant annet indre rute over Rakkebåene

hva er alle  disse merker  ? 

Ruta er ok ville gått nærmere Fiskerbåen  i rolig vær.

I litt bølger går jeg inn kirkegapet.

 

image.png.afdbaec51a949a6d4a6a7e83ebb07632.png

dette er mer i tråd med kartene jeg har i OpenCpn fra kartverket.

image.png.ef7a4bfd2250e8f4e85dfc73f7296688.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er litt detaljert,  blant annet er stein merket med røde prikker. Nesten uansett å dypt de står.. sikkert mulig å fjerne dem. Men edb kunnskapene...tvilsomme 😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

blue moon skrev for 21 timer siden:

oppgradert til en meget flott Sealine F37.

Gratulwerer med ny bår

I følge   hadde jeg gått  Rakke og Nevlunghavn så er nesten flatt.

 

På innsiden av Svenner er det flatt 

https://www.barentswatch.no/ohoi/point/10.01514179059916_58.95184510681213

På utsiden av Tvistein sl blir det side sjø innover 

image.png.334b2f9371c16aac7dbc769635e3f1f8.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

1.jpg.047a8bf7657d79b3d08e450e2a5c8c7a.jpg2.jpg.570f132443994fb09bb3d31da6e5c865.jpg3.jpg.4a3701dcfc344bc1db9e58c6828f51f2.jpg4.jpg.65e3e6b6344af51dcf8ce07c8d30dc5d.jpg5.jpg.7f5c3cee6e8defa6bfe79c73ec335c58.jpg

Takk for rutetips på fredagen! Vi kunne ikke håpet på bedre forhold. Kjørte innom Vrengen som skrevet og det ble utsiden av Tvistein og Svenner siden vi hadde så godt driv og ikke ønsket å utforske Rakkebåene denne gangen. Båten var en fryd og kjøre og fremstår som en meget funkjsonell og lekker hytte på vannet, ikke et vondt ord om Baltic, men dette er noe annet. :thumbsup:

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 3.5.2024 at 13.03:

Ikke rart at Rakke er berykta  med slike kart markere en stein med mange meter vann over.  

 

Hvor mange meter synes du det er trygt å passere over? Her vestpå kan det ofte bryte på 10-12 meters grunner, og da synes jeg det er greit med en markering i kartet så man holder seg unna. Men det er kanskje ikke noe problem over Rakke?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Hvor mange meter synes du det er trygt å passere over? Her vestpå kan det ofte bryte på 10-12 meters grunner, og da synes jeg det er greit med en markering

Da har ikke en småbåt noe der å gjøre. Klart en må ha kart med dybder,

 

Hva som er trykt er en vurdering av dypgående vind, bølger, dybde i kartet plus sikkerhetsmargin som er avhengig av der og da.

Har 10 år i Bergen og  Norskekysten vet jeg hva Vær kan være fra Oslo  Kirkenes.

Skal en fra Stavern til Nevlunghavn er det 1/2 time å spare i 5 knop hvis en ikke går rundt lysbøyen. Det er ofte 1/2 time med sidesjø.

Med max 1m bølger og motorbåt  går det å krysse Rakke  med å holde

seg på  ( Dept area  10- 20m )

I Danmark er det renner og farvann med dybde 2 til 4m Lavida stikker 180cm

vi trives der.

For 15 år siden var det få Norske seilbåter noen flere nå, men  motorbåter....... 

Det blir ropt mange glose etter Normen i Halvplan, som må forskere hele kolonnen.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Det blir ropt mange glose etter Normen i Halvplan, som må forskere hele kolonnen.

 

Den der forstod jeg ingenting av😬

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev On 6.5.2024 at 19.01:

Skal en fra Stavern til Nevlunghavn er det 1/2 time å spare i 5 knop hvis en ikke går rundt lysbøyen. Det er ofte 1/2 time med sidesjø.

 

Roger jo skrev On 6.5.2024 at 19.01:

Det blir ropt mange glose etter Normen i Halvplan, som må forskere hele kolonnen.

Om du bare ‘må’ forsere kolonnen som går i 5 kn indre led, så har du så dårlig tid at du får kjøre rundt da. Ikke noe å være stolt av, og du trenger tydligvis tilsnakk av flere båter gjennom årene. Hekkbølgegeneraler kalles slike. Moro fra egen flybridge, når båtene du passerer ruller og ting går over bord.

Link to post
Share on other sites

Halvplanere har ikke noe innaskjærs å gjøre i noe annet enn skrogfart. Men har ikke kommet på noen god måte å ta igjen på, stor påhengs på full tilt med fontena rettet mot interiøret deres hadde kanskje vært passende. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...