MagnusB Startet 3.Mai Del på Facebook Startet 3.Mai En god venn av meg driver med årets båtpuss (ny båt for han) av en Fairline Targa 43. Han registrerer tærings skader på styrbord propell. Etter hva vi kan se er babord propell tilsynelatende i god stand. Vi er usikre på hvor alvorlig dette er og eventuelt hva det kommer av. Som mangeårig medlem her vet jeg at det er noen med meget god kompetanse innenfor fagfeltet her inne. Kanskje noen har hatt lignende opplevelser også? Hva slags skader er dette? Hva kan det komme av? Hvor alvorlig? Jeg tok multimeteret og ohmet mellom de metalliske delene på hver side (god kontinuitet mellom ror, aksel og hovedanode) men glemte selvfølgelig og måle mellom styrbord og babord drivlinje i farten. Bilder kommer straks i neste inlegg (fra telefon). Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai Jeg ville startet med å kontrollere nøye at du har separate, solide jordforbindelser fra begge motorene til dynaplate. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai Det du kan sjekke, er om ikke denne båten skal ha et bondingsystem med slepeklosser til propellakslinger, ror, gjennomføringer koblet til en stor anode på hekken. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 3.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai Dreamer skrev 1 time siden: Jeg ville startet med å kontrollere nøye at du har separate, solide jordforbindelser fra begge motorene til dynaplate. Rakk kun og måle mellom komponenter under båten på hver sin side, skal måle mer grundig ved anledning. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 3.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai Hulda skrev 19 minutter siden: Det du kan sjekke, er om ikke denne båten skal ha et bondingsystem med slepeklosser til propellakslinger, ror, gjennomføringer koblet til en stor anode på hekken. Det kan se sånn ut, sitter en stor anode (5kg?) helt i ytterkant på hver sin side av side av skroget akter, festet i to messingbolter. målte kontinuitet mellom aksel, ror og denne anoden. god kontakt (mindre en 0,2ohm), men fikk ikke målt inn mot motor/gir gods eller mellom babord/styrbord. Hva tenker du om bildene? Du var den for øvrig den første jeg tenkte på når jeg så propellen, hehe. (positivt ment ) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Mai Del på Facebook Svart 3.Mai Den korroderte propellen ser ut å komme fra en annen planet. Mulig at en av dem har blitt byttet ut? Hvis anodene er aktive, forbindelsen god, så skal ikke slikt skje. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Mai Del på Facebook Svart 4.Mai Helt enig i alle andre innlegg her, og spesielt det med bonding. En ting som kan være verdt å sjekke om er, hvilken motor er koblet til VV tanken?. Er det samme motor som som har korrodert propeller, så kan det være feil på elementet i VV tanken. Dette kan oppstå om du har lokalt jordplan, dårlig jording til landjord, feil på jordfeilvern, lekkasjen i elementet i VV tank er under 30 mA. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai Ser ut til og ha funnet problemet, kan ikke fatte at jeg målte kontinuitet mot aksel, men må ha blingset i farten. Greide ikke å måle forbindelse i dag, så etter litt leting fant jeg noe som manglet på styrbord aksel 😬 slik ser det ut på babord Se bort fra dieselen som ligger under der, det er et annet prosjekt, hehe. Virker som det er en eller annen luring som har demontert hele børsteannordningen, for jeg finner ingen deler eller rester av dette noe sted i maskinrommet, ikke veldig lurt.. Nye deler er bestilt og forventes i løpet av uken. Bytter begge sider samtidig, så kan han ha den som står på bb aksel bli reserve. Så nå er spørsmålet om hva folket mener om og gå på sjøen med den propellen som er tæret, er den solid nok til å være med noen sesonger til eller er det kast? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Ser man dét, ja. Måtte være noe slikt for å få det til å gå så himla galt. Det er vanskelig å si hvor lenge det kan holde. Ut fra at skaden er midt i bladet, sier magefølsen min at den kan brukes. Men dog, slike kaviteter vil kunne gi erosjon/kavitasjon. Så propellen er moden for utskifting. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai Hulda skrev for 2 timer siden: Ser man dét, ja. Måtte være noe slikt for å få det til å gå så himla galt. Det er vanskelig å si hvor lenge det kan holde. Ut fra at skaden er midt i bladet, sier magefølsen min at den kan brukes. Men dog, slike kaviteter vil kunne gi erosjon/kavitasjon. Så propellen er moden for utskifting. Det er notert, mange takk! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.