Jump to content

Tæring propeller Fairline Targa 43, stor forskjell på styrbord og babord. Hvor alvorlig?


MagnusB

Recommended Posts

En god venn av meg driver med årets båtpuss (ny båt for han) av en Fairline Targa 43. Han registrerer tærings skader på styrbord propell. Etter hva vi kan se er babord propell tilsynelatende i god stand. Vi er usikre på hvor alvorlig dette er og eventuelt hva det kommer av. 

Som mangeårig medlem her vet jeg at det er noen med meget god kompetanse innenfor fagfeltet her inne. Kanskje noen har hatt lignende opplevelser også?  

Hva slags skader er dette? Hva kan det komme av? Hvor alvorlig? 

 

Jeg tok multimeteret og ohmet mellom de metalliske delene på hver side (god kontinuitet mellom ror, aksel og hovedanode)  men glemte selvfølgelig og måle mellom styrbord og babord drivlinje i farten. 

 

Bilder kommer straks i neste inlegg (fra telefon).

 

Link to post
Share on other sites

Dreamer skrev 1 time siden:

Jeg ville startet med å kontrollere nøye at du har separate, solide jordforbindelser fra begge motorene til dynaplate. 

Rakk kun og måle mellom komponenter under båten på hver sin side, skal måle mer grundig ved anledning. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 19 minutter siden:

Det du kan sjekke, er om ikke denne båten skal ha et bondingsystem med slepeklosser til propellakslinger, ror, gjennomføringer koblet til en stor anode på hekken. 

Det kan se sånn ut, sitter en stor anode  (5kg?) helt i ytterkant på hver sin side av side av skroget akter, festet i to messingbolter. målte kontinuitet mellom aksel, ror og denne anoden. god kontakt (mindre en 0,2ohm), men fikk ikke målt inn mot motor/gir gods eller mellom babord/styrbord. Hva tenker du om bildene? Du var den for øvrig den første jeg tenkte på når jeg så propellen, hehe. (positivt ment :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Helt enig i alle andre innlegg her, og spesielt det med bonding. En ting som kan være verdt å sjekke om er, hvilken motor er koblet til VV tanken?. Er det samme motor som som har korrodert propeller, så kan det være feil på elementet i VV tanken.

Dette kan oppstå om du har lokalt jordplan, dårlig jording til landjord, feil på jordfeilvern, lekkasjen i elementet i VV tank er under 30 mA.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til og ha funnet problemet, kan ikke fatte at jeg målte kontinuitet mot aksel, men må ha blingset i farten. Greide ikke å måle forbindelse i dag, så etter litt leting fant jeg noe som manglet på styrbord aksel 😬

 

IMG_3807.jpeg.3c22c545640b199e46643be705e02217.jpeg

 

slik ser det ut på babord

 

IMG_3808.jpeg.dec70cfb4703d95f3b9ed1f95602dc49.jpeg

 

 

Se bort fra dieselen som ligger under der, det er et annet prosjekt, hehe.

 

Virker som det er en eller annen luring som har demontert hele børsteannordningen, for jeg finner ingen deler eller rester av dette noe sted i maskinrommet, ikke veldig lurt..


Nye deler er bestilt og forventes i løpet av uken. Bytter begge sider samtidig, så kan han ha den som står på bb aksel bli reserve.

 

Så nå er spørsmålet om hva folket mener om og gå på sjøen med den propellen som er tæret, er den solid nok til å være med noen sesonger til eller er det kast?

Link to post
Share on other sites

Ser man dét, ja. Måtte være noe slikt for å  få det til å gå så himla galt. Det er vanskelig å si hvor lenge det kan holde. Ut fra at skaden er midt i  bladet, sier magefølsen min at den kan brukes. Men dog, slike kaviteter vil kunne gi erosjon/kavitasjon. Så propellen er moden for utskifting.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Ser man dét, ja. Måtte være noe slikt for å  få det til å gå så himla galt. Det er vanskelig å si hvor lenge det kan holde. Ut fra at skaden er midt i  bladet, sier magefølsen min at den kan brukes. Men dog, slike kaviteter vil kunne gi erosjon/kavitasjon. Så propellen er moden for utskifting.

Det er notert, mange takk! :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...