Jump to content

Stol løsnet fra gulv, morkne hull. Hjelp!


Sjølsøkk

Recommended Posts

Hei, 

 

Førerstolen sin sokkel var litt løs ifjor, så i år løsnet den selvfølgelig. Se bilder. 

Jeg forsøkte å bare rotere den litt og feste på nytt, men det virker morkent og lite "hold" i gulvet i de ferske hullene.

 

Båten er fra 97.

 

Har ikke tilgang fra underside for å "dobble bunn" eller skru på muttere.

 

Lurte på å montere ei plate på topp, mette (15mm finerx2) finer med epoxy og glassfiber (3-4 lag), masse tec7 mellom den og dagens gulv, skruer typ gipsanker inn under for å sikre ytterligere. For så å skru fast sokkel til stol på nytt i håp om bedre heft til båten og godt feste for sokkel.

 

Er det noen som har forslag til annen løsning?

PXL_20240503_174112785.jpg

PXL_20240503_174133072.jpg

PXL_20240503_174128888.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva med å bare skjære ut sirkelen med morkne skruehull? Da får du tilgang og kan få på plass skikkelig mothold på undersida som limes og dras oppunder med noen skruer til limet har tørket. Deretter slipe ut radius rundt hullet og støpe i med motholdet som forskaling på undersida.

Link to post
Share on other sites

Hei @Fantino,

Jeg tenker det kan være en god løsning. Å kappe opp en sirkel.

 

Var innom Biltema idag å hentet ut en 100x50cm 2.5mm aluplate jeg tenkte å skjære ned til 50cmx50cm, montere sokkel i båt på den og så bolte den fast i eksisterende gulvflate med tec7 og sånne bolter som lager mothold når man strammer til for å få det til å sitte godt fast.

 

Får gjøre en vurdering om jeg skjærer ut hele gulvet og erstatter det etter sesongen. Evt. legger nytt på toppen.

Link to post
Share on other sites

Om du går for plate oppå er det jo nesten ingen grunn til ikke å lage et hull slik at du får montert mothold under? Trenger ikke støpe. Bare legge plata oppå med lim og skru fast i ‘spikerslag’ som du limer oppunder via hullet.

 

Om du vil prøve uten er såkalte ‘toggle’-bolter det beste for å lage skikkelig mothold slik jeg ser det. Tres gjennom hullet, dras i rett posisjon med plaststripsene og spennes mot kragen som landes i hullet - gjerne med litt tetningsmiddel rundt. Stripsene knekkes av og så kan en sette i skrue. Ikke sikker på hva de heter på norsk, mine er kjøpt på eBay. Forutsetter dog at det ikke er morken kryssfiner under, men hardt laminat.

 

 

 

 

IMG_1805.jpeg

IMG_1804.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er finer i dørken, og at den er vasstrukken.

 

Det ser heller ikke ut som det er første gang skruene har løsnet.

 

Reparasjon:

 

Her tenker jeg finerplata må skiftes i skadet område.

Laminatet på undersiden trenger ikke skiftes.

Jeg ville starter med å skjære ut overlaminatet og finer plata i sirkel omtrent som 'footprint'en til stolen.

Feinsag og tapetkniv.

Jeg ville forsøkt å ikke skade laminatet på under sida, for det gjør reparasjon langt vanskeligere  (men ikke umulig).

Er du heldig, er skaden kun under 'footprintet' til stolen.

I værste fall er hele dørken vasstrukken, og omfanget som må repareres blir da bare større.

 

Så ville jeg reinslipt laminatet, og fylt opp området hvor fineren er skåret bort med glassfiber og polyester.

 

Slipt avtroppende på overlaminatet og lagt en duk eller 2 ut på avtrappingen som reparasjon av overlaminatet.

 

Da har du godt feste for nye skruer.

 

De proffe skrur inn gjengeinnsatser og bruker maskinskruer.

Det går sikkert med grovgjengede skruer også, men det er lett å overtrekke, og da er du i gang på ny runde.

 

 

En nødløsning som sannsynligvis holder båten levetid er å lime ned en 5mm alu-plate 5cm større en footprinten som du kan skru / lime stolen fast i. (Tec7, bruk maskering og tannsparkel for jevn fordeling og press ut all luft under)

Jeg ville da frest opp skruehullene til friskt treverk og fylt dem med samme lim.

Link to post
Share on other sites

Jeg går som nevnt for nødløsning som du kaller det @Havarita, så får jeg ta en vurdering på tampen av sesongen for neste sesong. Ja, får ordnet det bra i varme omgivelser i garasjen mht god innfesting av stol sokkel. Blir ikke bare ønsket fast når jeg først skal få det til å sitte.

 

Gulvet i seg selv er solid og ingen fleks når man hopper i båten, så legger jeg til at det er en bruksbåt med fisk inn og ut gjennom sesongen. Ingen smykkeskrin med andre ord, samt leier den ut en del. Men enig, det virket noe morkent under glassfiber! 

 

Som fun fact så tok jeg ut ca 100kg dårlig sofabenk og diverse monterte greier som var morken når jeg kjøpte denne. 

 

Kan godt tenkes at jeg kjøper flere aluminium plater å legger rett på gammelt gulv. 😉

Screenshot_20240504-191818.png

Link to post
Share on other sites

Sjølsøkk skrev On 4.5.2024 at 19.37:

@Fantino

 

Kjøpte et assortert utvalg av disse for å sikre alu plate ytterligere.

Screenshot_20240504-193641.png

 

De der kommer til å ruste bort før du får sagt skive med brunost!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@indexHmm, ja det er nok overhengende fare for det. Håper at de er begravd i sealing hjelper på holdbarheten.

 

Ut sesongen bør de klare fint. Antar jeg får en liten jobb med hele dekket uansett når jeg tar den opp i høst.

 

Første pri nå er å få den fast den stolen. Tungt å kjøre båt i hockey og litt hastverk siden jeg har en del utleie på denne. Jo mer utleie jo mer i fikse-potten. 💰🤣

Link to post
Share on other sites

Sjølsøkk skrev 1 minutt siden:

Ut sesongen bør de klare fint.

 

I så fall har du flaks. Hos meg ruster de i verktøykassen innendørs. Det er skikkelig dårlig stål i disse. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kanskje litt for sent nå - men siden disse gips-/plateankerne uansett stikker ut på undersiden av aluplata - ville det ikke vært bedre å benyttet gjennomgående skruer med en litt stor skive og låsemutter på undersiden??

 

Da kunne du ha valgt litt mer sjøvannsbestandig materiale til skruer og muttere - og heller brukt flaksen på feste av selve plata mot dørken:smiley:

Link to post
Share on other sites

@Olepo Joooo, men æ hadde ingen bra bolter tilgjengelig. Må uansett bruke de stakkars greiene på selve plata siden jeg ikke kommer til fra undersiden. Så pest og kolera som det så fint heter på nynorsk...

 

Tenke jeg bare må trekke et lodd på dette, gulvet må jeg gjøre noe med i høst uansett.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei alle dere,

Da var jeg i båten for å prøve å lage hull. Det høres enklere ut enn det var. 

 

Det positive er at det som var av råte i hull må ha vært inntrengning fra oppe ikke under. Tørt og fint inni der og rundt. Se bilde.

 

Skal være såpass tøff at jeg bolter ned rett ned til skum med disse da laget rett før dette er glassfiber. Altså topp og bunn er glassfiber, sandwich i midt. Skum under.

 

Hulrom er en slags honeycomb sandwich sak, så tenker at jeg kommer meg forbi der og får mothold nok i tillegg til mengder ms40.

 

Innspill noen?

PXL_20240507_192931410.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...