Jump to content

Hvor viktig er alder på utenbordsmotor?


Sløyd

Recommended Posts

Hei

Ser på skjærgårdsjeeper og daycruisere med outboard-motor. Har ikke veldig peiling på båt. Det jeg lurer mest på er hvor gammel båt man bør/ikke bør kjøpe. Hvor langt tilbake i årstall kan man gå før man kjøper en båtmotor man får trøbbel med, som stopper og krever masse vedlikehold og service for å være til å stole på? Er det en slags grense på for eksempel 10 år?

 

Med tidligere båt opplevde jeg tre ganger å måtte bli tauet inn til land. Det vil jeg helst aldri oppleve igjen. Er veldig på jakt etter gode svar, så jeg håper at du tar deg bryet med å svare hvis du leser dette, og har kunnskap du vil dele. 

Link to post
Share on other sites

Det finnes absolutt ingen fasit på dette. Det kan være alt fra 0 til 100 år. En 40 år gammel påhengsmotor kan gjerne vere like driftsikker som en som er bare to år gammel. Tidligere vedlikehold og bruksmønster spiller mest inn på dette. Og det er stor forskjell på dette fra eier til eier. Så skal du finne ut hvilken brukt motor som er mest drifttsikker, så må du granske de tidligere eieren og ikke hvilken årsmodell motoren er. Så igjen, det finnes ingen fasit. 

Link to post
Share on other sites

Vrir litt på spørsmålet, om man kjøpte en Yamaha F50 2011 å betalte normal markedspris, hva burde man få igjen i en rettferdig verden når det viser seg på første service att det er en 2005 mod med 3× timetall ifht hva selger opplyste.....hva tenker dere ?

Link to post
Share on other sites

Sløyd skrev for 8 timer siden:

Hvor langt tilbake i årstall kan man gå før man kjøper en båtmotor man får trøbbel med, som stopper og krever masse vedlikehold og service for å være til å stole på?

Hei og velkommen til Forumet, ser dette er din første tråd :thumbsup:

Mine tanker:

Det har bare så usannsynlig mye mer å si hvordan den er behandlet, enn hvor gammel den er.
Dersom den har gått hele livet sitt i ferskvann så er forskjellen mindre, men fortsatt stor.

 

Sløyd skrev for 8 timer siden:

Med tidligere båt opplevde jeg tre ganger å måtte bli tauet inn til land. Det vil jeg helst aldri oppleve igjen.

For deg er løsningen å kjøpe ny motor med garanti.

 

Kjøper du en to år gammel motor hos merkeforhandler kan du få en motor som har hatt problemer dekket av garantien men utbedret på en måte som ble billig for verkstedet men ikke vanntett for kjøperen... en kan ikke sikre seg 100%  

Link to post
Share on other sites

Rune.f skrev 53 minutter siden:

Vrir litt på spørsmålet, om man kjøpte en Yamaha F50 2011 å betalte normal markedspris, hva burde man få igjen i en rettferdig verden når det viser seg på første service att det er en 2005 mod med 3× timetall ifht hva selger opplyste.....hva tenker dere ?

Du kan jo lese på motor når den er produsert.  Så kjøper du noe du tror er 2011 men er 2005, så har du ikke gidd å sjekke grundig nok når du kjøpte. på så ny motor, så finner du nødvendig info på motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kan du skru selv kan det meste fikses. 2 takter lever lengre enn 4 takter. Kan du ikke fikse selv, så er  det lurt å holde seg innenfor 5 års ŕeklamasjonsrett. Verksteder viser lite interresse for gamle motorer, og kunnskapen er så som så.  Så.gammel dritt er for folk som skjønner hvordan det funker. Enkelt og greit. Kan du ingenting så blir du ofte lurt.

 

Et eksempel: En jeg kjenner kjøpte sin første bil for 50.000,-. Etter halvannet år med vekstedutgifter på totalt 150,000,-, fant han ut at med hans kunnskapsnivå var det lurt å kjøpe nytt. Siden har han aldri eid noe som var eldre enn 5 år. Jeg for min del har aldri eid noe så nytt. Min nyeste påhenger nå er 29 år og totakter;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har overhodet ikke ! tenkt å krangle med selger som er en eldre svært hyggelig mann, jeg lurer bare på normal prisforskjell på en slik motor 2005 kontra 2011, tenkte på hva det kan ha å si når det skal selges igjen, men jeg lærte på dette.

Kjøpte båt med motor å stolte selvsagt på kontrakten jeg fikk tilsendt, mannen ble selv lurt på årsmodel da han kjøpte.

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

Jeg for min del har aldri eid noe så nytt. Min nyeste påhenger nå er 29 år og totakter;-)

Tok lærdom av det du skrev og kjøpte en E-tec i 2016 og bytta ut enda en yamaha med en til i 2018, ikke et feilslag... Dette var i en periode med mnd pendling så gamlingen kunne ikke fikse...
Min beste motor er en -87 30hk Yamaha fra den gangen Yamaha var YAMAHA.... 37år og går som en demon, veldig lite tull og lett å finne deler

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 17 minutter siden:

Tok lærdom av det du skrev og kjøpte en E-tec i 2016 og bytta ut enda en yamaha med en til i 2018, ikke et feilslag... 

 

Du er jo en av de mer teknisk kompetente her på forumet, men likevel er det godt å høre at du valgte et problemfritt båtliv. Det er jo egentlig det viktigste. Jeg liker godt å fikse ting selv, men jeg ser jo oftere og oftere at det binder opp tid som burde vært brukt til å bare leve livet på en god måte. Vi har jo ikke ubegrenset med tid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er så lei av å kjøpe gamle 2-taktere, som så klart er lette å løfte, men de går i filler de også :lipseal: Eller er det bare jeg som er uheldig ? Etter å ha hatt flere 6-hestere som "nesten" får jolla opp i plan, valgte jeg på den nye å kjøpe Mercury sin nyeste 9,9 MH, som bare veier 38 kilo. Klarer å løfte den greit. Lille Zodiacen 270 Cadet (ikke RIB), spretter opp i plan med 2 pers ! En annen verden enn de daue 6 hesterne. 

 

 

20240503_211208.jpg

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 6 timer siden:

Etter å ha hatt flere 6-hestere som "nesten" får jolla opp i plan, valgte jeg på den nye å kjøpe Mercury sin nyeste 9,9 MH, som bare veier 38 kilo. Klarer å løfte den greit. Lille Zodiacen 270 Cadet (ikke RIB), spretter opp i plan med 2 pers ! En annen verden enn de daue 6 hesterne. 

Helt enig med deg i at å avgjøre den evige kampen om hvorvidt 2T eller 4T er "best" må avgjøres med å sammenligne 6HK 2T med 9.9hk 4T.... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingenting som er best på alt. Men slik verden er i dag vil en 4-takter antagelig være det mest fornuftige for 95% av brukerne.

Iallefall når det kommer til det å anskaffe noe man ikke har fra før av.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 5 minutter siden:

Jeg trodde ikke man fikk kjøpt noe annet enn 4-taktere.

 

Nei, med mindre man vil ha antikviteter eller tvilsom kinaimport så stemmer det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 9 minutter siden:

Jeg trodde ikke man fikk kjøpt noe annet enn 4-taktere.

 

Ja det stemmer. Men det eksisterer fortsatt et bruktmarked. Og de nyeste E-tec (og kanskje noen få Optimax) er såvidt fortsatt innenfor garantitiden.

Evinrude avsluttet produksjonen for ca 4 år siden, mens Optimax ble avsluttet for 6 år siden (men kan jo ha blitt solgt overliggere 1-2 år etter).

 

For spesielt interesserte kan man vel på et eller annet vis fortsatt få "importert" en ny 2-takter (iallefall småmotorene), men om det er helt etter boka er vel kanskje tvilsomt. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...