Jump to content

Hvor viktig er alder på utenbordsmotor?


Sløyd

Recommended Posts

Hei

Ser på skjærgårdsjeeper og daycruisere med outboard-motor. Har ikke veldig peiling på båt. Det jeg lurer mest på er hvor gammel båt man bør/ikke bør kjøpe. Hvor langt tilbake i årstall kan man gå før man kjøper en båtmotor man får trøbbel med, som stopper og krever masse vedlikehold og service for å være til å stole på? Er det en slags grense på for eksempel 10 år?

 

Med tidligere båt opplevde jeg tre ganger å måtte bli tauet inn til land. Det vil jeg helst aldri oppleve igjen. Er veldig på jakt etter gode svar, så jeg håper at du tar deg bryet med å svare hvis du leser dette, og har kunnskap du vil dele. 

Link to post
Share on other sites

Det finnes absolutt ingen fasit på dette. Det kan være alt fra 0 til 100 år. En 40 år gammel påhengsmotor kan gjerne vere like driftsikker som en som er bare to år gammel. Tidligere vedlikehold og bruksmønster spiller mest inn på dette. Og det er stor forskjell på dette fra eier til eier. Så skal du finne ut hvilken brukt motor som er mest drifttsikker, så må du granske de tidligere eieren og ikke hvilken årsmodell motoren er. Så igjen, det finnes ingen fasit. 

Link to post
Share on other sites

Vrir litt på spørsmålet, om man kjøpte en Yamaha F50 2011 å betalte normal markedspris, hva burde man få igjen i en rettferdig verden når det viser seg på første service att det er en 2005 mod med 3× timetall ifht hva selger opplyste.....hva tenker dere ?

Link to post
Share on other sites

Sløyd skrev for 8 timer siden:

Hvor langt tilbake i årstall kan man gå før man kjøper en båtmotor man får trøbbel med, som stopper og krever masse vedlikehold og service for å være til å stole på?

Hei og velkommen til Forumet, ser dette er din første tråd :thumbsup:

Mine tanker:

Det har bare så usannsynlig mye mer å si hvordan den er behandlet, enn hvor gammel den er.
Dersom den har gått hele livet sitt i ferskvann så er forskjellen mindre, men fortsatt stor.

 

Sløyd skrev for 8 timer siden:

Med tidligere båt opplevde jeg tre ganger å måtte bli tauet inn til land. Det vil jeg helst aldri oppleve igjen.

For deg er løsningen å kjøpe ny motor med garanti.

 

Kjøper du en to år gammel motor hos merkeforhandler kan du få en motor som har hatt problemer dekket av garantien men utbedret på en måte som ble billig for verkstedet men ikke vanntett for kjøperen... en kan ikke sikre seg 100%  

Link to post
Share on other sites

Rune.f skrev 53 minutter siden:

Vrir litt på spørsmålet, om man kjøpte en Yamaha F50 2011 å betalte normal markedspris, hva burde man få igjen i en rettferdig verden når det viser seg på første service att det er en 2005 mod med 3× timetall ifht hva selger opplyste.....hva tenker dere ?

Du kan jo lese på motor når den er produsert.  Så kjøper du noe du tror er 2011 men er 2005, så har du ikke gidd å sjekke grundig nok når du kjøpte. på så ny motor, så finner du nødvendig info på motor.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Kan du skru selv kan det meste fikses. 2 takter lever lengre enn 4 takter. Kan du ikke fikse selv, så er  det lurt å holde seg innenfor 5 års ŕeklamasjonsrett. Verksteder viser lite interresse for gamle motorer, og kunnskapen er så som så.  Så.gammel dritt er for folk som skjønner hvordan det funker. Enkelt og greit. Kan du ingenting så blir du ofte lurt.

 

Et eksempel: En jeg kjenner kjøpte sin første bil for 50.000,-. Etter halvannet år med vekstedutgifter på totalt 150,000,-, fant han ut at med hans kunnskapsnivå var det lurt å kjøpe nytt. Siden har han aldri eid noe som var eldre enn 5 år. Jeg for min del har aldri eid noe så nytt. Min nyeste påhenger nå er 29 år og totakter;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har overhodet ikke ! tenkt å krangle med selger som er en eldre svært hyggelig mann, jeg lurer bare på normal prisforskjell på en slik motor 2005 kontra 2011, tenkte på hva det kan ha å si når det skal selges igjen, men jeg lærte på dette.

Kjøpte båt med motor å stolte selvsagt på kontrakten jeg fikk tilsendt, mannen ble selv lurt på årsmodel da han kjøpte.

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 13 minutter siden:

Jeg for min del har aldri eid noe så nytt. Min nyeste påhenger nå er 29 år og totakter;-)

Tok lærdom av det du skrev og kjøpte en E-tec i 2016 og bytta ut enda en yamaha med en til i 2018, ikke et feilslag... Dette var i en periode med mnd pendling så gamlingen kunne ikke fikse...
Min beste motor er en -87 30hk Yamaha fra den gangen Yamaha var YAMAHA.... 37år og går som en demon, veldig lite tull og lett å finne deler

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 17 minutter siden:

Tok lærdom av det du skrev og kjøpte en E-tec i 2016 og bytta ut enda en yamaha med en til i 2018, ikke et feilslag... 

 

Du er jo en av de mer teknisk kompetente her på forumet, men likevel er det godt å høre at du valgte et problemfritt båtliv. Det er jo egentlig det viktigste. Jeg liker godt å fikse ting selv, men jeg ser jo oftere og oftere at det binder opp tid som burde vært brukt til å bare leve livet på en god måte. Vi har jo ikke ubegrenset med tid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er så lei av å kjøpe gamle 2-taktere, som så klart er lette å løfte, men de går i filler de også :lipseal: Eller er det bare jeg som er uheldig ? Etter å ha hatt flere 6-hestere som "nesten" får jolla opp i plan, valgte jeg på den nye å kjøpe Mercury sin nyeste 9,9 MH, som bare veier 38 kilo. Klarer å løfte den greit. Lille Zodiacen 270 Cadet (ikke RIB), spretter opp i plan med 2 pers ! En annen verden enn de daue 6 hesterne. 

 

 

20240503_211208.jpg

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 6 timer siden:

Etter å ha hatt flere 6-hestere som "nesten" får jolla opp i plan, valgte jeg på den nye å kjøpe Mercury sin nyeste 9,9 MH, som bare veier 38 kilo. Klarer å løfte den greit. Lille Zodiacen 270 Cadet (ikke RIB), spretter opp i plan med 2 pers ! En annen verden enn de daue 6 hesterne. 

Helt enig med deg i at å avgjøre den evige kampen om hvorvidt 2T eller 4T er "best" må avgjøres med å sammenligne 6HK 2T med 9.9hk 4T.... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingenting som er best på alt. Men slik verden er i dag vil en 4-takter antagelig være det mest fornuftige for 95% av brukerne.

Iallefall når det kommer til det å anskaffe noe man ikke har fra før av.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 5 minutter siden:

Jeg trodde ikke man fikk kjøpt noe annet enn 4-taktere.

 

Nei, med mindre man vil ha antikviteter eller tvilsom kinaimport så stemmer det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 9 minutter siden:

Jeg trodde ikke man fikk kjøpt noe annet enn 4-taktere.

 

Ja det stemmer. Men det eksisterer fortsatt et bruktmarked. Og de nyeste E-tec (og kanskje noen få Optimax) er såvidt fortsatt innenfor garantitiden.

Evinrude avsluttet produksjonen for ca 4 år siden, mens Optimax ble avsluttet for 6 år siden (men kan jo ha blitt solgt overliggere 1-2 år etter).

 

For spesielt interesserte kan man vel på et eller annet vis fortsatt få "importert" en ny 2-takter (iallefall småmotorene), men om det er helt etter boka er vel kanskje tvilsomt. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for gode svar. Setter stor pris på det. Hyggelig!

 

jeg har nå bestemt meg for å bruke 180 000 på båt, inkl henger. Jeg ser for meg en Daycruiser, som det går an å overnatte i. 
 

i dette leiet er det Uttern D55 og liknende, årsmodell fra 2000-2013 kanskje.

 

Er det risikabelt å kjøpe dette? Noen nevnte at jrg burde kjøpe bare båt og så ny motor. Men for en daycruiser må da det bli fryktelig dyrt og over mitt budsjett.

 

Hvis du har litt peiling på dette, håper jeg du orker å bruke bittelitt tid til å dele noen råd her. Det blir satt stor pris på!

 

Jeg har forresten ikke peiling på skruing av motor i det hele tatt. 

Link to post
Share on other sites

Kjente flere som kjøpte  Uttern D55 ( ble solgt billige pakkeløsninger noen år ) ingen av dem var fornøyde. Alt blir for lite og båten slår fælt i sjøen.

Se heller på Skipsplast eller lignede båter som er  2-3 fot større, da får man mye mere komfort og plass ( selv om disse båtene heller ikke er suverene i sjøen )

Utenbordsmotorer er svært dyre for tiden og skal du ha ny motor, så rekker busjettet til dette om du allerede har båt og henger..

https://www.skibsogfiskeriutstyr.no/f130a?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIvbfd0fClhgMVEj4GAB2Vug-CEAQYAyABEgL-QfD_BwE

Link to post
Share on other sites

Det gode med å kjøpe brukt båt/motor er at en da har god mulighet å finne/vite svakhetene på de objektene en kikker på. Meg bekjent, så har vel alle motorer noen svakheter som kommer frem over tid. Kanskje med unntak av 30-40 år gamle Yamaha totaktere som var noe helt unikt. Men denne kvaliteten eksisterer ikke i dette årtusen, uavhengig an hva det står på dekselet. Selv totaktere fra dette årtusen er blitt kompliserte motorer med dyre deler. 
 

Jeg vil i utgangspunktet si, innbiller meg, en moderne motor leve i snitt 20 år relativt problemfritt. Så for hvert år som går, så er motoren nærmere søppelfyllingen. Samtidig er det enkelte motorer som har flere problemfrie år igjen. 
 

I den alderen/prisområdet er det mye fint, men er en uheldig så kan det også bli problemfylt. Det er jo en grunn til du ser en del 20 år gamle båter i dette segmentet med ny motor. Det var jo noen som var lei, og ga opp den motoren som sto på. 
 

Du nevner Uttern D55. Jeg hadde i si tid en slik. En 2008 modell med 100 hk firetakter. Det er den 1.7 liter motoren, som erstatta den tidligere firetakteren med Yamaha-blokk. Jeg har inntrykk at det er en god motor, enkelt, solid bygd, ville ikke vert redd for å anbefale de. Mange D55 fra den tiden har en Optimax, to takter. Med noen svakheter så tror jeg også den er ok. 
 

Men jeg ville snakka med verksted som forhandler det merket som du er interesert i. Høre med di om hva de mener. Du får nok ganske tidlig forståelse på om det er noe å satse på, eller finne noe annet. En kamerat har en 20 år gammel Evenrude. Der begynner det å bli vanskelig med enkelte deler, og forhandleren har mistet interessen for den generasjonen motorer… 

 

Lykke til, og få deg en båt, kom deg på sjøen 😎 

 

Angående komentar til @hanto1 , så er det ingen tvil at 2-3 fot vil alltid være bedre i sjøen. D55 er relativt flat i bunnens bakkant, noe som gjør båten relativt stabil, planer lett, noe som gir trygge egenskaper for en nybegynner. Jeg kom fra en 14 fots landsdelbåt, så for meg var D55 topp, og ga mange gode opplevelser. Ingen tvil en litt større båt er bedre på mange måter, men for mange betyr det en eldre båt/motor. 

 

Hva som er rett for deg, og ditt behov, må du finne ut av selv. 

 

Lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Har nå en Yamaha F50 4T 2000 mod. Har aldri hatt en så problemfri motor. Starter som en kule etter å ha ligget i ro i en mnd. Har ikke gjort annet enn å skifte regreim og impeller for et par år siden. Null tæring fordi forrige eier hadde motor mer på service enn den gikk.

 

Min forrige F50 var tæret i stykker. Det var en 2004 mod. Ble MYE skruing og deler. Denne hadde ikke hatt vedlikehold med skifte av anoder.

 

Så vedlikehold er alfa og omega. Årsmodell ved riktig vedlikehold har nada å si.

Link to post
Share on other sites

Sløyd skrev On 4.5.2024 at 13.32:

Med tidligere båt opplevde jeg tre ganger å måtte bli tauet inn til land. Det vil jeg helst aldri oppleve igjen. Er veldig på jakt etter gode svar, så jeg håper at du tar deg bryet med å svare hvis du leser dette

Det var dette utsagnet som førte til at jeg rådet deg til å kjøpe ny motor, og ikke brukt.

Har kjørt båt i 45 år. Har enkelte år vært oppe i 300 dager med båt. Har blitt tauet til land en gang, fordi jeg hadde glemt tanken, på brygga, startet motoren og kom 50m før den stoppa. Ville padle inn men ble tvangstauet av en god gjeng på brygga som holdt på å dævve av latter....

 

I ditt tilfelle vet vi lite om hvorfor motoren stoppet, men får inntrykk av at du har vært veldig uheldig. Men det kan også hende at du ikke er så aktiv til å sette deg inn i motorene, og bruke dem på deres premisser. Det kan til og med hende du er en råtass...

Veldig mange av oss som har levd noen år har sett folk som kjøper førsteklasses utstyr, men klarer å ta livet av det i løpet av skammelig få år....  

En motor som blir startet ved brygga, og det første som skjer er at den blir ruset noe grusomt, også er det bånn gass på kall motor, fullastet båt, altfor stor propell fordi eieren er besatt av toppfart med en i båten... og ikkeno godt filtersystem på drivstoff, lange perioder med stillstand uten preservering, elendige anoder, gromsete ekstratanker, stadig inne på sandbankene og fyller kjølesystemet med sand, driter i impellerbytte, anser høytemperaturalarm som en lyd som er der for morro skyld...

 

Nei, helt oppriktig. Det er veldig mye opp til eier/bruker å bestemme hvor lenge en motor skal vare.:diving:

 

Det er liten forskjell på alle merker som selges i dag. De har forskjellige "svake punkter" men min mening er at det skiller lite på statistikken om en ser over 10-12 år.

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 24.5.2024 at 14.25:

Det var dette utsagnet som førte til at jeg rådet deg til å kjøpe ny motor, og ikke brukt.

Har kjørt båt i 45 år. Har enkelte år vært oppe i 300 dager med båt. Har blitt tauet til land en gang, fordi jeg hadde glemt tanken, på brygga, startet motoren og kom 50m før den stoppa. Ville padle inn men ble tvangstauet av en god gjeng på brygga som holdt på å dævve av latter....

 

I ditt tilfelle vet vi lite om hvorfor motoren stoppet, men får inntrykk av at du har vært veldig uheldig. Men det kan også hende at du ikke er så aktiv til å sette deg inn i motorene, og bruke dem på deres premisser. Det kan til og med hende du er en råtass...

Veldig mange av oss som har levd noen år har sett folk som kjøper førsteklasses utstyr, men klarer å ta livet av det i løpet av skammelig få år....  

En motor som blir startet ved brygga, og det første som skjer er at den blir ruset noe grusomt, også er det bånn gass på kall motor, fullastet båt, altfor stor propell fordi eieren er besatt av toppfart med en i båten... og ikkeno godt filtersystem på drivstoff, lange perioder med stillstand uten preservering, elendige anoder, gromsete ekstratanker, stadig inne på sandbankene og fyller kjølesystemet med sand, driter i impellerbytte, anser høytemperaturalarm som en lyd som er der for morro skyld...

 

Nei, helt oppriktig. Det er veldig mye opp til eier/bruker å bestemme hvor lenge en motor skal vare.:diving:

 

Det er liten forskjell på alle merker som selges i dag. De har forskjellige "svake punkter" men min mening er at det skiller lite på statistikken om en ser over 10-12 år.

 

Hei og takk igjen for svar. Noen råtass er jeg nok ikke. Er godt voksen på 51 år, uten behov for fart og trives best i båt når det går sakte. 😊

 

Forrige båt tilhørte svigerfar, strengt tatt. Jeg lånte den. Båten stoppet, inn på service/reparasjon på verksted, den stoppet første turen etter. Sånne ting synes jeg ikke noe om. Da blir jeg utrygg når jeg er ute på fjorden. 

 

Etter en tredje stopp orket jeg ikke mer. Jeg krever ikke mye av en båt, men trenger at jeg kan stole på at den går.


Jeg setter pris på å høre om alle ting som må passes på rent teknisk. Jeg er ikke fryktelig båtvant. Hadde båt som 14/16-åring, men først de siste år har jeg blitt interessert igjen. 
 

Jeg har satt et budsjett på 180 000, ink henger, og håper det bare er mulig å få tak i noe som er driftssikkert. Jeg får undersøke litt rundt ny motor, men med prisene for nye motorer er jeg fort langt utenfor budsjettet mitt så jeg får se hva jeg gjør.

 

Takk for gode råd!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...