Jump to content

Hvor viktig er alder på utenbordsmotor?


Sløyd

Recommended Posts

jerognal skrev On 24.5.2024 at 14.24:

Har nå en Yamaha F50 4T 2000 mod. Har aldri hatt en så problemfri motor. Starter som en kule etter å ha ligget i ro i en mnd. Har ikke gjort annet enn å skifte regreim og impeller for et par år siden. Null tæring fordi forrige eier hadde motor mer på service enn den gikk.

 

Min forrige F50 var tæret i stykker. Det var en 2004 mod. Ble MYE skruing og deler. Denne hadde ikke hatt vedlikehold med skifte av anoder.

 

Så vedlikehold er alfa og omega. Årsmodell ved riktig vedlikehold har nada å si.

Viktigheten av vedlikehold er notert. Skal huske på det. Takk. 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev On 24.5.2024 at 10.40:

Det gode med å kjøpe brukt båt/motor er at en da har god mulighet å finne/vite svakhetene på de objektene en kikker på. Meg bekjent, så har vel alle motorer noen svakheter som kommer frem over tid. Kanskje med unntak av 30-40 år gamle Yamaha totaktere som var noe helt unikt. Men denne kvaliteten eksisterer ikke i dette årtusen, uavhengig an hva det står på dekselet. Selv totaktere fra dette årtusen er blitt kompliserte motorer med dyre deler. 
 

Jeg vil i utgangspunktet si, innbiller meg, en moderne motor leve i snitt 20 år relativt problemfritt. Så for hvert år som går, så er motoren nærmere søppelfyllingen. Samtidig er det enkelte motorer som har flere problemfrie år igjen. 
 

I den alderen/prisområdet er det mye fint, men er en uheldig så kan det også bli problemfylt. Det er jo en grunn til du ser en del 20 år gamle båter i dette segmentet med ny motor. Det var jo noen som var lei, og ga opp den motoren som sto på. 
 

Du nevner Uttern D55. Jeg hadde i si tid en slik. En 2008 modell med 100 hk firetakter. Det er den 1.7 liter motoren, som erstatta den tidligere firetakteren med Yamaha-blokk. Jeg har inntrykk at det er en god motor, enkelt, solid bygd, ville ikke vert redd for å anbefale de. Mange D55 fra den tiden har en Optimax, to takter. Med noen svakheter så tror jeg også den er ok. 
 

Men jeg ville snakka med verksted som forhandler det merket som du er interesert i. Høre med di om hva de mener. Du får nok ganske tidlig forståelse på om det er noe å satse på, eller finne noe annet. En kamerat har en 20 år gammel Evenrude. Der begynner det å bli vanskelig med enkelte deler, og forhandleren har mistet interessen for den generasjonen motorer… 

 

Lykke til, og få deg en båt, kom deg på sjøen 😎 

 

Angående komentar til @hanto1 , så er det ingen tvil at 2-3 fot vil alltid være bedre i sjøen. D55 er relativt flat i bunnens bakkant, noe som gjør båten relativt stabil, planer lett, noe som gir trygge egenskaper for en nybegynner. Jeg kom fra en 14 fots landsdelbåt, så for meg var D55 topp, og ga mange gode opplevelser. Ingen tvil en litt større båt er bedre på mange måter, men for mange betyr det en eldre båt/motor. 

 

Hva som er rett for deg, og ditt behov, må du finne ut av selv. 

 

Lykke til. 

Veldig godt innlegg. Takk for deling av erfaringer! 

Link to post
Share on other sites

Sløyd skrev for 2 timer siden:

Forrige båt tilhørte svigerfar, strengt tatt. Jeg lånte den. Båten stoppet, inn på service/reparasjon på verksted, den stoppet første turen etter. Sånne ting synes jeg ikke noe om. Da blir jeg utrygg når jeg er ute på fjorden. 

Den utrygg følelsen er ikke noe god. Det er mitt inntrykk at de fleste av oss har følt på det om en har vært mye på vannet..

Greit når det bare meg, men med unger og andre som ikke kan passe på seg selv om bord i en vrien situasjon, blir det alvor.

Det er mye en kan gjøre selv for å holde motoren så pålitelig som mulig. Mye som ikke står i brukermanualen...
Det er særlig forebyggende smøring og drivstoffrelatert innsats som sammen med gunstig behandling som vil gi gode resultater.

Når jeg tidligere nevnte "råtassen" så var ikke den til deg som person, men det var for å få deg til å tenke over bredden på brukergruppen "båtførere"
 

For egen del er jeg vettskremt over hvor mange tråder det er med tema omkring "trenger jeg å følge xxx i servicemanualen"

 

"Hva kan jeg gjøre for å forlenge livet til påhengeren min" er en ganske sjelden greie på dette Forumet, dessverre. Og den minste hentydning om at noe kan forbedres på en motor møtes med spydigheter og herseargumenter av den samme faste gjengen.

 

Når det gjelder budsjettet ditt så sparer du nok penger på å kjøpe full pakke samlet. For egen del ville jeg prioritert nyest mulig motor og gjerne betalt mye for å få en ferskvannskjørt en, og heller tatt til takke med sliten båt. Med unntak av skroggjennomføringer så er det lite som bekymrer meg med selve båten. Jeg er ikke så statusfokusert og kjøper ikke båt for å imponere andre, men for å fylle en funksjon, og da er det enklere å gjøre et godt kjøp.

 

Tror viktigste faktor for å unngå å stoppe på sjøen er kunnskap og gunstig behandling.

Filter, filter og filter. Smøre, smøre. Drenere, drenere og drenere.

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 9 minutter siden:

Den utrygg følelsen er ikke noe god. Det er mitt inntrykk at de fleste av oss har følt på det om en har vært mye på vannet..

Greit når det bare meg, men med unger og andre som ikke kan passe på seg selv om bord i en vrien situasjon, blir det alvor.

Det er mye en kan gjøre selv for å holde motoren så pålitelig som mulig. Mye som ikke står i brukermanualen...
Det er særlig forebyggende smøring og drivstoffrelatert innsats som sammen med gunstig behandling som vil gi gode resultater.

Når jeg tidligere nevnte "råtassen" så var ikke den til deg som person, men det var for å få deg til å tenke over bredden på brukergruppen "båtførere"
 

For egen del er jeg vettskremt over hvor mange tråder det er med tema omkring "trenger jeg å følge xxx i servicemanualen"

 

"Hva kan jeg gjøre for å forlenge livet til påhengeren min" er en ganske sjelden greie på dette Forumet, dessverre. Og den minste hentydning om at noe kan forbedres på en motor møtes med spydigheter og herseargumenter av den samme faste gjengen.

 

Når det gjelder budsjettet ditt så sparer du nok penger på å kjøpe full pakke samlet. For egen del ville jeg prioritert nyest mulig motor og gjerne betalt mye for å få en ferskvannskjørt en, og heller tatt til takke med sliten båt. Med unntak av skroggjennomføringer så er det lite som bekymrer meg med selve båten. Jeg er ikke så statusfokusert og kjøper ikke båt for å imponere andre, men for å fylle en funksjon, og da er det enklere å gjøre et godt kjøp.

 

Tror viktigste faktor for å unngå å stoppe på sjøen er kunnskap og gunstig behandling.

Filter, filter og filter. Smøre, smøre. Drenere, drenere og drenere.

 

Takk for veldig godt innlegg. Jeg setter stor pris på at du deler kunnskap, du kan ting ikke jeg kan. Jeg noterer gode råd så blekket spruter. 😁 Nå, tilbake på Finn og lete videre!. 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du tar det slik.
En av mange fordeler med dette Forumet er at vi spiller hverandre gode. Det er lite trolling. Lite tull. Stort sett en jakt på saklige faktabaserte argumenter og de gode rekkefølgene.

 

Du beskriver godt hva du ønsker og da er det mange som vil hjelpe og det er lett å hjelpe deg :thumbsup:
 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde en 2002 modell totakter jeg har skrudd mye på de 10 siste årene. Kommet inn hver gang men noen ganger har jeg ikke kommet ut av havna. Gikk lei og har ny motor i år. Vurderte ny båt men når jeg ikke skulle ha eldre motor en 10 år ble det billigere men bare motor. Ser 40 år gamle motorer, men de er ikke noe jeg vil ha. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 6 timer siden:

for egen del ville jeg prioritert nyest mulig motor og gjerne betalt mye for å få en ferskvannskjørt en, og heller tatt til takke med sliten båt.

 

yes

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...