Jump to content

Jeg skal montere pullert/kryssholdt midskips på dollboardet på min Saga 27, men hvordan feste det?

Lars H.

Recommended Posts

For å lette fortøying longside skal jeg montere en pullert/kryssholdt midskips på den siden vi legger til på. Men så var det å få festet det med skruer i/gjennom dollboardet.

Jeg vet at dollboardet har polyester/glassfiber øverst, så treverk/trefiber i midten og polyester/glassfiber inne. Men jeg vet ikke tykkelsen på dette. Jeg har jo montert blant annet gjennomføring for septiksug tidligere, men glemte å måle hvor tykt treverket/trefiberen/sponen var. Jeg vil anta at det er snakk om 15 - 30mm. Noen som vet tykkelsen? Båten er en Saga 27 1986 modell.

Pullerten i kompositmateriale fra Maritim har 10mm hull med forsenking øverst.

Jeg ser for meg gjennomgående maskinskruer med stor skive og mutter inne, eller en variant med "treskruer" med eller uten ekspanderende "plastdings" (se bildet) for feste i selve treverket. Men vil løsningen med treskruer holde? Dette er ikke ment for permanent fortøying, kun til hjelp vet tillegging.

pullert.jpg.a3178b320f10bc1cc568bc9ef96d0f1b.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ville gått for gjennomgående maskinskruer. Selv om det bare er for hjelp under fortøyning så kommer lett en situasjon der du virkelig trenger det kryssholtet og det er akkurat da du IKKE vil at det skal løsne...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Ja, jeg er vel helt enig i at gjennomgående skruer på helst 10mm med mutter og store skiver inne er optimalt. Men så var det den pullerten jeg allerede har kjøpt. Den har forsenket hull på utsiden. Jeg har en mistanke om at den kanskje er beregnet for trebåter der en kan bruke grove forsenkede treskruer.

Det ideelle/beste for meg ville jo være 10mm maskinskruer, 7 - 10cm lange (avhengig av tykkelsen på dollboardet) med forsenket hode og torx eller unbrakohode. Det tror jeg jeg skal lete lenge efter. Vanlig 6-kant hode som stikker opp over pullerten er jo nok en kilde til å snuble i enn selve pullerten. Slikt er fruen redd for.

Men igjen, noen Saga 27 eiere som vet tykkelsen på dollboardet?

pullert_hull.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har du et tips til hvor jeg får tak i slikt? Det jeg har funnet til nå er 8mm og max 80mm lange med senkehode og Torx hos Båtutstyr Norge As, og også noen 8mm 80mm med rett spor og mutter, også hos Båtutstyr Norge AS. Men de tør jeg ikke kjøpe før jeg har funnet ut av hvor tykkt dollboardet er og om 80mm skruene er lange nok

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Jeg tror nok treverket er tykkere enn 12mm. Det var et styr å bore hull for septiksug. Men hvor tykt husker jeg ikke. 

Det virker egentlig ulogisk å bruke tykkere finer enn dette i dollbordet. Men det er jo bare å borre hull og se. Hvor mange mm er kryssholtet? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva som var logisk fyllmateriale for konstuktøren i 1986 vet jeg ikke, men sponplater var et nytt og populært produkt på den tiden.

Ja, jeg kan jo bore hull for å sjekke tykkelsen. Men det blir et kostbart hull. Båten ligger 7 mil hjemmefra, så da går det fort godt over 200 kroner i bensin. Kanskje billigere å kjøpe inn assortert utvalg av skruer, he he?

Målene forkryssholtet er:

puller_dimensjon.jpg.c0e1ae2c7fd924d5b5307c482e697c2c.jpg

KjetilBN skrev 57 minutter siden:

Det var noen grusomme priser. Jeg trenger bare 2 skruer, men takk for linken.

Jeg tenker at 80 mm kan gå, mens 100 mm garantert går. Så da ville jeg ha sørget for å finne to stk M8x100mm maskinskruer, sånn for sikkerhets skyld. Og at det finnes, det er jeg 100% sikker på. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Denne pullerten er et stort savn på mange båter. Jeg montert selv dette på min forrige båt, veldig greit når man legger til alene og kan "kjøre på spring ". Jeg mener at det er lurt å feste dette kryssholtet godt, det blir fort brukt til slepe/bremse-spring hvis du en gang må bukseres. 😊 

Jeg benyttet 2mm stålplate, som jeg kappet til i en ok størrelse, samt gjennomgående bolter. Kryssholtet jeg hadde kjøpt gjenget. 

Stålplaten ble grunnet og lakkert hvit. 

Jeg kjører på spring på akterkryssholtet, går fint det også. Har spleiset en tamp på 3-4meter med løkke i begge ender, legger denne fra kryssholt til land og tilbake og lar motoren gå på tomgang forover mens jeg fortøyer forut. Gull verdt når jeg er alene ombord... 

9 hours ago, Lars H. said:

Joda, jeg har vinkelsliper, men 8 eller 10mm A4 skruer som er så lange?

De findes, så det er vel "blot" at finde en forhandler i Norge?

Her er ét eksempel; jeg (god hjulpet af google) fandt mindst fire forskellige forhandlere i Danmark. 
https://birgerahandel.dk/produkter-rustfri-syrefast-a2-a4/289-din-7991--m10-rustfri-syrefast-a4-undersaenket-insex-skrue/1925-iso-10642-din-7991-m-10x120-rustfri-syrefast-a4-uh-insex-skrue/

Jeg monterte slike nedvippbare kryssholt på min Skarpnes.

Å plassere de "snublefellene" du har kjøpt på ett dollbord er jo å be om å gå på trynet i sjøen, eller enda værre, i brygga.

Uansett, "sære"skruer får du hos Albert Bøe Industri og Isenkram i Larvik.

Hyggelige folk som sikkert  putter 4 skruer i en pose å sende til deg i posten.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Noen som har hørt om uttrykket om å "gå over bekken efter vann"?

Her har jeg og dere Googlet livet av oss for å finne skruer til meg. Så kom jeg til å tenke på at jeg jo har kjøpt kryssholtet hos Maritim, og ahaa, - kanskje de da også har skruer som passer?

Voila! Det har de, riktignok ikke i butikken på veien til båthavnen, men de har det på lager og kan sende. Og så leveres de i 2-pack, sikkert med tanke på bruk til kryssholdt.

De skruene har riktignok glatt "hals", så jeg må nok ta turen til båten først likevel for å måle tykkelsen på dollboardet for å se om 80 eller 100mm passer slik at det passer med gjengene og mutter. Jeg får ta en tur til båten til uken , så kan jeg samtidig klargjøre litt annet til båtferien om drøyt 2 uker.

maskinskrue_maritim_pris.jpg.600260d0fb4d8a4bfeeff3569166aedf.jpg

maskinskrue_maritim_dimensjon.jpg.36a7b315d303fcdc8d408ddaa400c25c.jpg

nomen skrev for 2 timer siden:

Uansett, "sære"skruer får du hos Albert Bøe Industri og Isenkram i Larvik.

Hyggelige folk som sikkert  putter 4 skruer i en pose å sende til deg i posten."

Kan absolutt si meg enig i dette, Bø har utrolig mye rart i løsvekt, både syrefast og messing i både tomme- og mm-dimensjoner i forskjellige gjenger. Har reddet med mang en gang.

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Ja, jeg er vel helt enig i at gjennomgående skruer på helst 10mm med mutter og store skiver inne er optimalt.

Maskinskruer med mutter bør vel være en selvfølge. Men om det er optimalt med store skiver avhenger av hvor tykt laminatet på innsiden av kjernen er. I mine øyne er den optimale løsningen en tykk plate, eller et "flattjern" av rustfritt stål eller tykk aluminium på innsiden optimal løsning. I tillegg ville jeg lagt på et tykt lag med langtrådet glassfibersparkel mellom skroget og denne plata. Det er slik jeg gjør det når jeg monterer pullerter eller andre ting som kan få en viss belastning. 

Jeg må sannelig si at en slik liten jobb engasjerer, og tusen takk for det.

Men å surre med ekstra glassfiber sparkel på innsiden, tror jeg nok jeg overser. Det er trangt nok opp der bak kjøleskap og skuffer til å få på plass muttere.

Så langt jeg vet består dollboardet av indre og ytre armert glassfiber (2 - 5mm?) med en form av treverk (15 - 25mm?) imellom.

Dermed blir det forsenkede skruer med unbrako på 8 eller 10mm, 80 eller 100mm lange. På innsiden blir det (45 × 125mm) stor monteringsplate (Maritim) og låsemuttere (nylonlåsing).

Dersom det blir 10mm skruer, må jeg forsenke hullet i pullerten litt, nå passer det for 8mm, men jeg har diverse forsenkere for drillen liggende.

Selve kryssholtet er finsk UV-bestandig kompositt fra Velcron.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...