Lars Hansen Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Lars H. skrev for 18 timer siden: Dersom det blir 10mm skruer, må jeg forsenke hullet i pullerten litt, nå passer det for 8mm, men jeg har diverse forsenkere for drillen liggende. Dersom det klarer seg med 8x100mm har jeg det liggende her som du kan få. Kan sikkert fixe et flattjern med 2 hull i også om du tror du kommer til å bruke det... Du skal vel ikke forbi Sarpsborg en dag? Kan sende det til deg, om du sender meg adressen din på en melding 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Lars H. skrev for 18 timer siden: Men å surre med ekstra glassfiber sparkel på innsiden, tror jeg nok jeg overser. Forventet heller ikke at du skulle gjøre det, det var mest en tilbakemelding på hva som er optimalt som du nevnte. Men nå er det vel heller ikke optimalt med kryssholt i plast, så skiver på baksiden er vel helt greit. Lars Hansen skrev 25 minutter siden: Dersom det klarer seg med 8x100mm har jeg det liggende her som du kan få. Kan sikkert fixe et flattjern med 2 hull i også om du tror du kommer til å bruke det... Se der du, der har vi baatplassen på sitt beste Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai Lars Hansen skrev for 8 timer siden: Dersom det klarer seg med 8x100mm har jeg det liggende her som du kan få. Kan sikkert fixe et flattjern med 2 hull i også om du tror du kommer til å bruke det... Du skal vel ikke forbi Sarpsborg en dag? Kan sende det til deg, om du sender meg adressen din på en melding 😊 Som Komodo sier, dette må være Båtplassen på sitt beste, tusen takk for tilbudet. Men nå er skruer, skiver, muttere og mothold på plass. Idag tok jeg turen til båthavnen og målte tykkelsen på dollboardet som viste seg å vare ca.20mm. Dermed burde M8×80 skruer passe godt. Jeg var også en tur innom LaSa i havnen (200m fra båten!) for å kjøpe reserve olje og dieselfiltre. Da kom jeg på at de kanskje også kunne ha skruer. Og sannelig, ekspeditøren rotet frem både rette skruer, skiver og muttere fra noen hyller bak disken. Og på hjemveien svippet jeg innom Maritim og kjøpte mothold. Så neste gang jeg er i båten er det å bore to 8mm hull i dollboardet og montere kryssholtet. Men jeg må få hjelp til å skru det fast. Armene er ikke lange nok til å rekke rundt fra skruehodet til mutteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dykker Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Lars H. skrev for 1 time siden: Men jeg må få hjelp til å skru det fast. Armene er ikke lange nok til å rekke rundt fra skruehodet til mutteren. Mothold til mutteren får du ved å bruke en slik Vise Grip tang. Sørg for at en av armene på tangen for mothold. så kan du skru fra utsiden med skrutrekker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai Jeg hadde tenkt å praie en eller annen båtmann i havnen for hjelp, men det med Vise Grip tang var ikke dumt. Jeg har en liten slik tang i båten og en større her hjemme. Men jeg får feste en tau tå tangen. Hopper den av kan det bli et styr å finne den igjen nede i bunn av båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MagnusB Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Tips til neste gang, bauhaus i vestby har et forholdshvis stort utvalg av div syrefast i løsvekt. Det er jo ikke lange turen fra der du har båten din :) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Komodo skrev On 5.5.2024 at 12.52: Maskinskruer med mutter bør vel være en selvfølge. Men om det er optimalt med store skiver avhenger av hvor tykt laminatet på innsiden av kjernen er. I mine øyne er den optimale løsningen en tykk plate, eller et "flattjern" av rustfritt stål eller tykk aluminium på innsiden optimal løsning. I tillegg ville jeg lagt på et tykt lag med langtrådet glassfibersparkel mellom skroget og denne plata. Det er slik jeg gjør det når jeg monterer pullerter eller andre ting som kan få en viss belastning. Jeg har faktisk kryssholt midt på båten. De sto der når jeg kjøpte den for mange år siden. Har alltid virket litt løse og når jeg for en tid tilbake reiv innredning for å bygge ny så fant jeg ut hvorfor. De som i sin tid monterte kryssholtene har sikkert hørt at det var lurt å ha en plate under for å fordele belastningen over et større område. Og plate var der. En bit med 15 mm sponplate 😂🥴🤬 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai MagnusB skrev 26 minutter siden: Tips til neste gang, bauhaus i vestby har et forholdshvis stort utvalg av div syrefast i løsvekt. Det er jo ikke lange turen fra der du har båten din :) Takk for tipset. Jeg var jo innom Maritim på Sofiemyr, og der hadde de to store raruseller med skruer. Det var godt utvalg også i store skruer, feks. 8 og 10mm, men kun med 6-kant hode. De selges også i løsvekt, men kiloprisen vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai nomen skrev On 5.5.2024 at 8.26: Jeg monterte slike nedvippbare kryssholt på min Skarpnes. Å plassere de "snublefellene" du har kjøpt på ett dollbord er jo å be om å gå på trynet i sjøen, eller enda værre, i brygga. Uansett, "sære"skruer får du hos Albert Bøe Industri og Isenkram i Larvik. Hyggelige folk som sikkert putter 4 skruer i en pose å sende til deg i posten Et fornuftig valg @nomen. Best på skruer og mye annet er ing.no/unbrako-senkhode-a4 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars Hansen Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Lars H. skrev for 3 timer siden: Som Komodo sier, dette må være Båtplassen på sitt beste, tusen takk for tilbudet. Men nå er skruer, skiver, muttere og mothold på plass. Idag tok jeg turen til båthavnen og målte tykkelsen på dollboardet som viste seg å vare ca.20mm. Dermed burde M8×80 skruer passe godt. Jeg var også en tur innom LaSa i havnen (200m fra båten!) for å kjøpe reserve olje og dieselfiltre. Da kom jeg på at de kanskje også kunne ha skruer. Og sannelig, ekspeditøren rotet frem både rette skruer, skiver og muttere fra noen hyller bak disken. Og på hjemveien svippet jeg innom Maritim og kjøpte mothold. Så neste gang jeg er i båten er det å bore to 8mm hull i dollboardet og montere kryssholtet. Men jeg må få hjelp til å skru det fast. Armene er ikke lange nok til å rekke rundt fra skruehodet til mutteren. Bra at det ordnet seg, da legger jeg skruene tilbake i reolen👍😊 Penere med flattrekkerspor enn unbrako også, på en klassisk båt som du har😊 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Roger jo skrev for 5 timer siden: Best på skruer og mye annet er ing.no/unbrako-senkhode-a4 Men for en pris: M10X100, 120 kr Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chris284 Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai Ha på sika eller lignende i hullene og under kryssholtene så du unngår at vann kommer inn. Jeg har krysholt på hver side og de lekker inn vann. Har hatt på tetting rudt, men det holder ikke lenge før det lekker igjen. Lekker inn under dekk og ned langs veggen. Får ta det wisegrip trikset, løsne skruene og ha på nytt tettnings middel. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Jannmar Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai Komodo skrev for 14 timer siden: Men for en pris: M10X100, 120 kr Ja det er en helt vanvittig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai Da var prisen jeg betalte jeg betalte hos LaSa (som ikke er noen billigbutikk) ikke helt på trynet. For 2stk M8×80 helgjengete skruer med tversoverspor, 2stk 8mm muttere med nylonlåsing og 2stk store skiver med 8mm hull ble det kr.80,- totalt. Jeg kjøpte samtidig olje og dieselfiltre (til min Yanmar 4JHE motor), begge i Yanmar-eske. Pris: oljefilter kr.106,25 og dieselfilter kr.177,50. Det var vel heller ikke så ublu priser? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 7.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai Chris284 skrev 36 minutter siden: Ha på sika eller lignende i hullene og under kryssholtene så du unngår at vann kommer inn. Takk for påminnelsen. Da blir det ny handletur, den gamle patronen med Sika er nesten inntørket og mange år gammel, altså ubrukelig. Men hvorfpr skal slike produkter leveres i så store enheter? Jeg trenger jo bare en mengde på et par teskjeer! Noen som vet om et passende produkt og hvem som har det og som leveres på små tuber slik silicon gjøres? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shipahoy Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai Maritim, Obs bygg, Jernia og mange andre har Tec7 i 100 ml tube. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai Takker, det overså jeg da jeg sjekket nettsiden deres. Nå ser jeg at Clas Ohlson også har den, 29 kroner billigere. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grufolf Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai Jeg har brukt butyl på tetting av tilsvarende. Fikk kjøpt det på rull hos en campingvogn-forhandler. Kjøpte 1 meter. Husker ikke prisen, men det var ikke dyrt. Kan fortsatt brukes nå, sikkert 10 år gammel. (Har oppbevart den i en lukket boks) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai Dykker skrev On 6.5.2024 at 18.13: Mothold til mutteren får du ved å bruke en slik Vise Grip tang. Sørg for at en av armene på tangen for mothold. så kan du skru fra utsiden med skrutrekker. Dermed var kryssholdtet på plass. Tipset med å bruke Vise Grip tang fungerte utmerket, tusen takk for tipset. Men det var en kronglete jobb for å komme til fra innsiden og få på muttrene og sette på tangen. Jeg måtte fjerne 3 kjøkkenskuffer og få plassert halve den 80-årige kroppen inn under benken og opp mot innsiden av dollboardet. Det ble nok utgydet noen gloser da, heldigvis var det ingen med videokamera med lyd tilstede! Så nå er vi klar for årets båtferie som starter 2. pinsedag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Fint det ordnet seg. Må selv ha en pullert her, men kan ikke skjønne hvordan jeg skal komme til fra undersiden. Treskruer har jeg ikke trua på. Tror jeg må lage en inspeksjonsluke fra innsiden. Men kommer til å kjøpe inn den typen som er liggende og som må vippes opp. Er lei av å snuble og mer snublete har jeg blitt med årene. Men muligheten for å feste en springer er jeg vant til fra tidligere båter, så her MÅ jeg finne en løsning. Skjønner godt at du tok denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Torsen67 skrev 49 minutter siden: Tror jeg må lage en inspeksjonsluke fra innsiden. Jeg hjalp en bekjent med å montere to pullerter på en Viknes 1030 her om dagen. Vi satte inn en inspeksjonsluke på hver side for å komme til på innsiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
HiWard Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Torsen67 skrev 54 minutter siden: Fint det ordnet seg. Må selv ha en pullert her, men kan ikke skjønne hvordan jeg skal komme til fra undersiden. Treskruer har jeg ikke trua på. Tror jeg må lage en inspeksjonsluke fra innsiden. Men kommer til å kjøpe inn den typen som er liggende og som må vippes opp. Er lei av å snuble og mer snublete har jeg blitt med årene. Men muligheten for å feste en springer er jeg vant til fra tidligere båter, så her MÅ jeg finne en løsning. Skjønner godt at du tok denne jobben. Om du skal montere dette på dollbordet aktenfor påfyllingsstuss for drivstoff (styrbord) eller vann (babord) så er det grei tilgang gjennom hhv elpanelet nede ved førerplass eller "minibaren" på Windy 8000. Skal du lenger frem kommer du forsåvidt også til ved hhv toalettrom og pentry. Rekka på begge sider er festet med gjennomgående bolter så det er tilgang uten for mye bannskap. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Torsen67 Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai HiWard skrev for 23 timer siden: Om du skal montere dette på dollbordet aktenfor påfyllingsstuss for drivstoff (styrbord) eller vann (babord) så er det grei tilgang gjennom hhv elpanelet nede ved førerplass eller "minibaren" på Windy 8000. Skal du lenger frem kommer du forsåvidt også til ved hhv toalettrom og pentry. Rekka på begge sider er festet med gjennomgående bolter så det er tilgang uten for mye bannskap. Flott, da skal jeg nok få det til. Hvis mulig, så skal jeg skifte slangeklemmer på påfyllingstussen for diesel i samme slengen.. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Mai Del på Facebook Svart 14.Mai Komodo skrev On 13.5.2024 at 13.05: Jeg hjalp en bekjent med å montere to pullerter på en Viknes 1030 her om dagen. Vi satte inn en inspeksjonsluke på hver side for å komme til på innsiden. Hvor monterte dere da, bakpå? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Gullfisk skrev for 21 timer siden: Hvor monterte dere da, bakpå? Ja, bak og under den originale. Greia var vel at fortøyningene blir liggende og gnisse mot kalesjen, samt at han ville ha bedre plass på pullerten til spring osv. Han ønsket også å kunne rekke denne fra badeplattformen. Har dessverre ikke bilder av dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.