Ringdal Startet 5.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2024 Hei, Har en VP KAMD42a som er nylig overhalt. Overhalt dyser, byttet rådelager, stempelringer, sylynderforinger, toppakning samt trykktestet og freset topp + en del mer. kjørt snart 30 timer med den, men har begynt å bruke kjølevann kun ved lavt turtall… Noen som har vært borte i det samme? Oljen er fin, ingen antydning til vann i den. Ikke sjekket varmeveksler, men det er vell det eneste hvor kjølevesken kan snike seg ut, uten at jeg hadde merket det. Ingen lekkasje i motorrom. Kan vell være toppen, men sliter å tro det da den skal være i tipp topp stand. Litt forvirret og oppgitt, så setter stor pris på svar! 2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30 2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar 2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 2018 - Hui 900 VP KAD42 Link to post
Svee Svart 5.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 Hei, nå er jeg ingen spesialist på Volvo, men har vært involvert i samme problem på andre motorer. Rimeligste feil er om det er lekkasje i bereder/varmeapparatkretsen - om du har slik løsning så sjekk alle koplinger, eller trykkprøv da det er enkelt. Det kan selvfølgelig også være lekkasje i en slangekopling eller vannpumpa i fersvannskretsen, og det er ikke alltid lett å oppdage. Dyrere feil er om varmeveksler lekker kjølevæske til saltvannskretsen - dette kan trykktestes - men vet ikke om du klarer å gjøre det uten demontering på Volvoen. Ellers kan eksosmanifolden lekke kjølevæske til eksosen via pakning eller sprekk i godset, eller turboen kan være synderen! Ved de sistnevnte feil kan du kanskje observere mer hvit eksos (damp) i eksosen enn vanlig, men dette er ikke lett å se siden det er snakk om små mengder kjølevæske! Om motoren tidligere har vært varmkjørt så kan i verste fall også blokka ha tatt skade, selv om topplokket er sjekket ut. Og hvordan kan du være sikker på at vannet "bare forvinner" på lavt turtall? Vet du om det blir unormalt høyt trykk i ferskvannskretsen når du kjører? Da kan topplokkpakningen fortsatt være synderen! Det blir spennende å høre fortsettelsen hva du finner ut, men vet at det kan være svært tidkrevende og frustrerende å lete etter en slik feil. Svend Link to post
Førstefender Svart 5.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 Når du skriver "freset topp" så mener du at topp er planet regner jeg med? Vet noen synder med planing av topp og da bruker dem kjølevann etter kort tid. Link to post
Ringdal Svart 5.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 Førstefender skrev for 7 timer siden: Når du skriver "freset topp" så mener du at topp er planet regner jeg med? Vet noen synder med planing av topp og da bruker dem kjølevann etter kort tid. Planet og trykktestet av motorservice A/S i Skien. 2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30 2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar 2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 2018 - Hui 900 VP KAD42 Link to post
Havlengt Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Korleis ser eksosen ut under belastning med driftsvarm motor? Er det unormalt mykje gråfarga røyk? Varmevekslaren kan du tappa ned og trykkprøva utan demontering om du mistenkjer denne. Link to post
Ringdal Svart 11.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Havlengt skrev On 8.5.2024 at 13.34: Korleis ser eksosen ut under belastning med driftsvarm motor? Er det unormalt mykje gråfarga røyk? Varmevekslaren kan du tappa ned og trykkprøva utan demontering om du mistenkjer denne. Ikke noe unormalt vil jeg si. Litt damp er det eneste. 2013 - 2016 Musling 430 Yamaha 30 2016 - 2018 Sollux 24 AC 55 Yanmar 2016 - Uttern S52 Mercury Optimax 2018 - Hui 900 VP KAD42 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn