bellen Startet 5.Mai Del på Facebook Startet 5.Mai Har en Yanmar 6KYM-ETE der ladelampen har begynt å lyse konstant etter at motor er stoppet og tenninger slått av. Alt annet i panelet blir dødt når tenningen slåes av, så det er kun ladelampen som lyser, og tømmer batteriet etter hvert. Noen som klarer å se på tegningen nedenfor hva som gjør at lampen lyser? Den slokner når motoren starter og laddingen er normal. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai Utfra skjema har ladelampe strøm fra 30 på tenningslåsen. Hvis jeg leser riktig? Dvs konstant pluss så lenge hovedstrømsbyter er inne Vanligvis får ladelampe pluss når tenning er på. Har det nettopp blitt slik? Som jeg leser skjemaet, så må batteri-bryter slås av for at ladelampen skal miste pluss (slukke). Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai Ja, det har nettopp blitt slik. Har aldri slått av hovedstrømmen heller. Faktisk har hovedstrømsbryteren irret fast Kan det være noe relestyring i dynamo/spenningsregulator som skal kutte strømmen til ladelampa når dynamoen ikke roterer? Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai I følge skjema har dynamo kun pluss, minus og ladelampe-tilkobling. I standard kobling er det vel kun defekt tenningslås som kan få ladelampa til å lyse når tenning er av. Du får ta en sjekk av tenningslåsen. Sjekk med det samme hvor ledning til ladelampe er tilkoblet på tenningslås. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai Sjekket at ledningen til ladelampe er koblet på 30 og regner med at tenningslås må vere i orden, da alt annet kommer til liv når tenningen slåes på. Jeg er enig i det du skriver, men jeg er 100% sikker på at ladelampen aldri har lyst før når motoren er stoppet. Båten har tidligere ligget stilt i flere måneder med hovedstrømbryteren påslått uten at batteriet har blitt tappet. Min konklusjon må være at det er en form for styring innebygd i dynamoen som ikke kommer frem på tegningen, men hadde vært greit om noen kjenner til dette og kan bekrefte det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai Snakket nettopp med en dynamoekspert jeg kom på at jeg kjenner til. Fikk til svar at det er med stor sannsynlighet en +diode i dynamoen som er deffekt, som gjør at ladelampen lyser. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai Vi hadde et tilfelle for noen år siden her på BP hvor et skillerele hadde smeltet sammen. Releet var styrt av D+ på dynamo. Dermed gikk det strøm fra batteri til D+ på dynamo og videre til ladelampa etter at motor var stoppet og tenning avslått. I sånne tilfeller blir nøkkelen og det som er tilkoblet den minus. Så ja det kan være noe som styres av dynamo D+ som har feilet. Men....da skulle faktisk ladelys slukke så snart du slår på tenning og før dynamo sviver. Altså slukker ladelys før motor er startet eller lyser det helt til motor er startet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai Når alt er OK får lampen pluss fre tenningsbryteren når denne slåes på. Den får minus fra dynamoen. Når motoren starter og dynamoen lader, får lampen pluss istedetfor minus fra dynamoen. Da får den pluss på begge sider og slukker. At det kan være feil på dynamo er ikke utenkelig. Men uansett så skal det ikke være pluss på bryteren 30 når tenning er slått av. Målt spenningen på 30 når bryteren er av? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 5.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai Lars H. skrev 8 minutter siden: Men uansett så skal det ikke være pluss på bryteren 30 når tenning er slått av. Pluss fra batteriet går direkte til 30 på tenningslåsen, så den er nok spenningssatt uansett, så lenge batteriet er tilkoblet. hegra skrev 10 minutter siden: Altså slukker ladelys før motor er startet eller lyser det helt til motor er startet? D+ styrer ingenting her. Har ikke skilledioder eller noe. Ladelampen lyser helt til motoren har startet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai bellen skrev 4 minutter siden: Pluss fra batteriet går direkte til 30 på tenningslåsen, så den er nok spenningssatt uansett, så lenge batteriet er tilkoblet. Her surret jeg nok litt, tilkoblingen 30 skal selvfølgelig ha pluss hele tiden så sant hovedbryteren er på. Men det er ingen logikk i at ladelampen skal være tilkoblet der. Hos meg at kontakten for ladelampen kalt AC. Herfra er det også forbindelse til andre varsellamper ol. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 5.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai Lars H. skrev 13 minutter siden: Men det er ingen logikk i at ladelampen skal være tilkoblet der. Jeg er helt enig i det, men det er tydeligvis det som er originalt fra Yanmar. Det har fungert upåklagelig i 20 år, så jeg tenker det ikke er noe problem. Det er nok slik som han jeg pratet med, at det er en +diode som er deffekt. Dette hadde jeg nok ikke funnet ut av hvis dynamoen hadde vært koblet til AC, før jeg hadde mistet laddingen helt. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai Merkelig opplegg. Dvs at ladelampa må få pluss eller nada fra dynamo når tenning er av, minus når tenning er på og pluss igjen når den lader. Det går jo ikke... Dynamo har ingen forutsetting for å vite om tenning er av eller på, i følge det skjemaet der. Vil tro ladelampe har lyst tidligere med tenning på og motor av? Hadde vært interessant om noen vet mer om dette opplegget! Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai Ser på mine to Yanmar-motorer (4JH3 og 4JHE) har ladelampe pluss fra AC (felles pluss med de andre varsellampene). Men her har dynamo en ut til lampe "L", og en pluss inn fra AC "R". Sikkert for å strømsette felt-vikling, eller hvordan det der var. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Har haft exakt detta fel på en bil. Felet var - som redan tipsats om - kortslutning i en eller flera av de stora likriktardioderna i generatorn, så plus från batteriet går ut baklänges på D+ när tändningen/KL15 är avstängd. Laddlampan sitter på KL15, alltså "tändningsplus". När tändningslåset är avstängt är den plusledningen 0V via alla olika belastningar som strömmatas av KL15. Det som händer är att strömmen går baklänges genom den/de kortslutna dioderna i generatorn som ligger mot KL30 (pemanent plus) och ut på D+. Och eftersom andra sidan (KL15) med tändningen avstängd är nära 0V kommer laddlampan att tändas då strömmen går baklänges ut från D+ genom laddlampan och ner till minus via alla belastningar som drivs av KL15. Säger inte att det till 100% är detta fel, men mycket troligt..... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.