Jump to content

Yanmar 6KYM-ETE. Ladelampe lyser etter at tenning er avslått.


bellen

Recommended Posts

Har en Yanmar 6KYM-ETE der ladelampen har begynt å lyse konstant etter at motor er stoppet og tenninger slått av. Alt annet i panelet blir dødt når tenningen slåes av, så det er kun ladelampen som lyser, og tømmer batteriet etter hvert. Noen som klarer å se på tegningen nedenfor hva som gjør at lampen lyser? Den slokner når motoren starter og laddingen er normal.

 

IMG20240505131249.jpg.ad360ff3e8d9ac97a18ea7989550fd5f.jpg

Link to post

Utfra skjema har ladelampe strøm fra 30 på tenningslåsen. Hvis jeg leser riktig? Dvs konstant pluss så lenge hovedstrømsbyter er inne
Vanligvis får ladelampe pluss når tenning er på.

Har det nettopp blitt slik?
Som jeg leser skjemaet, så må batteri-bryter slås av for at ladelampen skal miste pluss (slukke).

Link to post

Ja, det har nettopp blitt slik. Har aldri slått av hovedstrømmen heller. Faktisk har hovedstrømsbryteren irret fast :sweat:

Kan det være noe relestyring i dynamo/spenningsregulator som skal kutte strømmen til ladelampa når dynamoen ikke roterer?

Link to post

I følge skjema har dynamo kun pluss, minus og ladelampe-tilkobling.

I standard kobling er det vel kun defekt tenningslås  som kan få ladelampa til å lyse når tenning er av.
Du får ta en sjekk av tenningslåsen. Sjekk med det samme hvor ledning til ladelampe er tilkoblet på tenningslås.

Link to post

Sjekket at ledningen til ladelampe er koblet på 30 og regner med at tenningslås må vere i orden, da alt annet kommer til liv når tenningen slåes på. Jeg er enig i det du skriver, men jeg er 100% sikker på at ladelampen aldri har lyst før når motoren er stoppet. Båten har tidligere ligget stilt i flere måneder med hovedstrømbryteren påslått uten at batteriet har blitt tappet. Min konklusjon må være at det er en form for styring innebygd i dynamoen som ikke kommer frem på tegningen, men hadde vært greit om noen kjenner til dette og kan bekrefte det.

Link to post

Vi hadde et tilfelle for noen år siden her på BP hvor et skillerele hadde smeltet sammen. Releet var styrt av D+ på dynamo. Dermed gikk det strøm fra batteri til D+ på dynamo og videre til ladelampa etter at motor var stoppet og tenning avslått. I sånne tilfeller blir nøkkelen og det som er tilkoblet den minus. Så ja det kan være noe som styres av dynamo D+ som har feilet. Men....da skulle faktisk ladelys slukke så snart du slår på tenning og før dynamo sviver. Altså slukker ladelys før motor er startet eller lyser det helt til motor er startet?

Link to post

Når alt er OK får lampen pluss fre tenningsbryteren når denne slåes på. Den får minus fra dynamoen. Når motoren starter og dynamoen lader, får lampen pluss istedetfor minus fra dynamoen. Da får den pluss på begge sider og slukker. At det kan være feil på dynamo er ikke utenkelig. Men uansett så skal det ikke være pluss på bryteren 30 når tenning er slått av. Målt spenningen på 30 når bryteren er av?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 8 minutter siden:

Men uansett så skal det ikke være pluss på bryteren 30 når tenning er slått av.

Pluss fra batteriet går direkte til 30 på tenningslåsen, så den er nok spenningssatt uansett, så lenge batteriet er tilkoblet.

 

hegra skrev 10 minutter siden:

Altså slukker ladelys før motor er startet eller lyser det helt til motor er startet?

D+ styrer ingenting her. Har ikke skilledioder eller noe. Ladelampen lyser helt til motoren har startet.

Link to post
bellen skrev 4 minutter siden:

Pluss fra batteriet går direkte til 30 på tenningslåsen, så den er nok spenningssatt uansett, så lenge batteriet er tilkoblet.

Her surret jeg nok litt, tilkoblingen 30 skal selvfølgelig ha pluss hele tiden så sant hovedbryteren er på. Men det er ingen logikk i at ladelampen skal være tilkoblet der. Hos meg at kontakten for ladelampen kalt AC. Herfra er det også forbindelse til andre varsellamper ol.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 13 minutter siden:

Men det er ingen logikk i at ladelampen skal være tilkoblet der.

Jeg er helt enig i det, men det er tydeligvis det som er originalt fra Yanmar. Det har fungert upåklagelig i 20 år, så jeg tenker det ikke er noe problem. Det er nok slik som han jeg pratet med, at det er en +diode som er deffekt. Dette hadde jeg nok ikke funnet ut av hvis dynamoen hadde vært koblet til AC, før jeg hadde mistet laddingen helt.

Link to post

Merkelig opplegg.
Dvs at ladelampa må få pluss eller nada fra dynamo når tenning er av, minus når tenning er på og pluss igjen når den lader.
Det går jo ikke... Dynamo har ingen forutsetting for å vite om tenning er av eller på, i følge det skjemaet der. 

 

Vil tro ladelampe har lyst tidligere med tenning på og motor av?

 

Hadde vært interessant om noen vet mer om dette opplegget!

Link to post

Ser på mine to Yanmar-motorer (4JH3 og 4JHE) har ladelampe pluss fra AC (felles pluss med de andre varsellampene).
Men her har dynamo en ut til lampe "L", og en pluss inn fra AC "R". Sikkert for å strømsette felt-vikling, eller hvordan det der var.

 

 

Skjermbilde.JPG.6097a2e1c85dae565097d80a2db87321.JPG

Link to post

Har haft exakt detta fel på en bil.
Felet var - som redan tipsats om - kortslutning i en eller flera av de stora likriktardioderna i generatorn, så plus från batteriet går ut baklänges på D+ när tändningen/KL15 är avstängd.

Laddlampan sitter på KL15, alltså "tändningsplus". När tändningslåset är avstängt är den plusledningen 0V via alla olika belastningar som strömmatas av KL15. Det som händer är att strömmen går baklänges genom den/de kortslutna dioderna i generatorn som ligger mot KL30 (pemanent plus) och ut på D+. Och eftersom andra sidan (KL15) med tändningen avstängd är nära 0V kommer laddlampan att tändas då strömmen går baklänges ut från D+ genom laddlampan och ner till minus via alla belastningar som drivs av KL15.
image.png.1352bfe3a99ccaef7d9e3c6e3a1cb3d4.png
Säger inte att det till 100% är detta fel, men mycket troligt.....

Ingemar E.

NB Forum

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...