Jump to content

Er gamle GH 14 fortsatt greie bruksbåter til fiske og småturer?


Frivakt

Recommended Posts

Trenger en ny båt på hytta til fiske, badeturer og denslags. Ser at de gamle gule GH 14 selges for en slikk og ingenting om dagen. Jeg har en fin 9.9 hk Yamaha med kort stamme, og denne vil jeg gjerne kunne bruke videre. Alternativet er å gå for en nyere og mer moderne båt, for eksempel Øien 460. Men da må jeg ut med mer penger, og jeg må bytte til motor med lang stamme.

 

Så dilemmaet er: Gammelt og billig med eksisterende motor, eller dyrere og nyere selvlensingsbåt og ny motor. 

Får jeg en veldig mye dårligere båt med en gammel GH? Med "dårlig" mener jeg både bruksverdi, holdbarhet og sjødyktighet.

 

Kan tilføye at båten vil bli brukt mest med én til to personer. En sjelden gang med 3-4 personer. Hytta ligger på Vestlandskysten i et område med nokså skiftende vær.

Link to post
Frivakt skrev 1 time siden:

Så dilemmaet er: Gammelt og billig med eksisterende motor, eller dyrere og nyere selvlensingsbåt og ny motor. 

Får jeg en veldig mye dårligere båt med en gammel GH? Med "dårlig" mener jeg både bruksverdi, holdbarhet og sjødyktighet.

 

Merkelig spørsmål.

Klart du får en dårligere båt om du kjøper en dårligere båt (når båten er "dårlig iflg. den besktivelsen du gir), enn om du kjøper en nyere båt med ny motor.

Link to post
Jannmar skrev 28 minutter siden:

Merkelig spørsmål.

Klart du får en dårligere båt om du kjøper en dårligere båt (når båten er "dårlig iflg. den besktivelsen du gir), enn om du kjøper en nyere båt med ny motor.

 

Ja, jeg vet selvfølgelig at en nyere båt er bedre enn en gammel. Men det er noe som heter kost/nytte. Det er det jeg prøver å finne ut av. Jeg gidder ikke betale 30-40.000 mer for litt blankere gelcoat. Jeg er mest opptatt av praktisk bruksverdi for pengene.

 

Jeg planlegger uansett ikke å kjøpe ny båt eller motor. Hvis jeg skal bytte motor til lang stamme, kommer jeg til å bytte ut en motor jeg vet er i god stand med en som har den usikkerheten som ligger i en ukjent, brukt motor. Derfor ser jeg det som en fordel å kunne bruke nåværende motor videre.

 

Når det gjelder båten kan jeg forsøke å spisse spørsmålene litt:

- Er det noen kjente svakheter med GH 14? Er det problemer med råte i kjernemateriale i dørken eller hekkplate? Er konstruksjonen og byggkvaliteten tilstrekkelig solid til å holde, selv på en gammel båt?

- Hvordan er sjødyktigheten sammenlignet med for eksempel Øien 460?

 

Link to post

Båten blir ikke utslitt.

 

GH14 med 9.9 er i grenseland for å gå i plan med 1 voksen ombord, selv om skroget er flatbunnet og lettdreven.

Vekten av båten og en voksen klarer man ikke å trylle vekk.

Sjøegenskapene blir deretter: du kjører så fort du tør, eller holder deg tørr.

 

Husker ikke hva den er typegodkjent for, men med 40hk ble man heftig underholdt (og mørbanket).

 

De var uansett populære, og er kanskje fortsatt. Så er nok uansett mulig å bli kvitt igjen. Sånn sett lite risiko.

Link to post

Var en med åpen gh og 9,9 evinrude  i havna, sikkert gjort om til 15.  Den plana nå greit med 2 voksne med normalvekt

Om man allerede har en passende motor, så tenker jeg en gammel GH i grei stand gir masse bruksverdi for en rimelig penge.

Typiske "konkurrenter" som feks Rana-Plast 425 eller Hansvik 14 speed planer også med 9,9 men er lagd for lang stamme

vi hadde en GH i familien i 17 år, først med 25hk, deretter med 40hk.  Det er en ganske "våt" båt, så pappa støpte dekk og vindskjerm og monterte kalesje. Slik at ikke røyken slokna :giggle:   Med dekk+skjerm +styring foran så ble det enda litt mer skvett men nå satt man i det minste i ly. 
Hadde propell som ikke ga allverdens toppfart (28-30 knop) så den tålte godt med last og dro greit opp 2 ungdommer på vannski


 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hatt både Rana 425 og kjørt mye GH14. Begge er helt greie båter som gir mye bruksverdi.

Mener vi hadde en 25hk på Rana og at GHen hadde en 20hk, det fungerte bra. Ville ikke hatt noe mindre enn 15-20 hester på  GHen med mindre du kan begrense vekten ombord eller er forberedt på å begrense deg til skrogfart.

Link to post
Frivakt skrev for 5 timer siden:

Kan tilføye at båten vil bli brukt mest med én til to personer. En sjelden gang med 3-4 personer. Hytta ligger på Vestlandskysten i et område med nokså skiftende vær.

GH14 er en av de våteste båtene jeg har kjørt.
Vet heller ikke om noe skrog som slår mer i sjø enn GH14, så om du skal bruke båten jevnlig i sånn sjø som jeg har rundt meg så ville jeg ikke kjøpt en GH14 uten å ha prøvd den.
 

Du skriver at du har en Yamaha 9.9, når jeg leser det så lurer jeg jo på om det er en lett 2T som relativt lett kan bli til 15hk, eller om det er en tung 4T på 212cm3 som ikke enkelt kan bli til 15hk, eller om du har en endra tyngre 4T som kan bli både 15 og 20hk.
GH 14 Planer med 2x 75kg personer ombord dersom motor er rett tiltet og vekten er rett fordelt, med 9 1/4 x 8" propell.

Folks mening om hva vær er og hva bølger er, er så subjektivt at jeg er nødt til å råde deg til å prøve båten. Får du båten gratis så kan du jo kjøpe Ålesund oljehyre og komme deg tørr til hytta :thumbsup:

Link to post

Dørken var dårlig på dem gamle gule  GH14 fra 80 tallet, sprakk lett og lakk ned i bobbeltbunnen.

Sett i ettertid er det rart at en så dårlig båt ble så populær. Den var jo romslig og lettdreven, men ellers en elendig båt.

Hadde heller valgt en Fun 14 eller lignende, ikke de beste sjøegenskaper, men romslig, stødig og tørrere  båt. Motoren kan du selge for  god pris.

Link to post
Frivakt skrev for 14 timer siden:

Hytta ligger på Vestlandskysten i et område med nokså skiftende vær.

I likhet med @dieselfan bet jeg meg også merke i dette.

 

Flere nevner at GH14 er en båt som spruter mye når du kjører, men jeg vil heller fokusere på sikkerheten. I mye sjø er ikke dette en trygg båt i mine øyne. Den er ikke spesielt stødig, har lavt fribord, og kan rett og slett gå ned hvis du får en stor sjø inn i båten. Det var en dødsulykke med ei slik jolle rett utenfor her for noen år siden. Et ungt par som ble overrasket av brottsjø, med det resultatet at båten gikk ned. For et par år siden var det også en slik hendelse, men da uten dødlig utgang. Men i pent vær og rolige farvann er det ei helt grei jolle som kan brukes til litt av hvert dersom du kan leve med en båt som ikke er selvlenende. 

Link to post

I 1980 solgte vi GH14 i bøtter og spann. Vi hadde også Øien15 (var det vel). Men GH14 gikk unna med det vi kunne skaffe tilveie. Hovedproblemet den gangen var reklamasjoner grunnet lekkasjer mellom skrogene. Ellers var vel DnV-kravet at den ikke skulle synke om den ble fylt med vann. Artig å lese hvor dårlig en 'premiumbåt' i 1980 blir vurdert mot tilsvarende båter i dag. Jeg er ikke advokat verken for den ene eller den andre. Bare artig å lese. De GH'ene vi solgte ble prodesert hos CAMO-plast i Grimstad(?). Det var GH10 (balje) GH14 og så testet vi ut pluggen til en kommende GH17.

Link to post
dieselfan skrev for 10 timer siden:

Vet heller ikke om noe skrog som slår mer i sjø enn GH14,

i 14 fots klassen så er i mine øyne Skibsplast 14 klar vinner her.  

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Et ungt par som ble overrasket av brottsjø, med det resultatet at båten gikk ned.

Huffda..! 

i GH brosjyra fra 80-tallet så viste de til test (Muligens Seilas&Båtliv på slutten av 70 tallet?) hvor GHen fortsatt fløt med 6 personer og full av vann.  Men det forutsetter jo at dobbeltskrog osv er intakt   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Hulda skrev 8 minutter siden:

Ellers var vel DnV-kravet at den ikke skulle synke om den ble fylt med vann.

 

ivar skrev 6 minutter siden:

 

i GH brosjyra fra 80-tallet så viste de til test (Muligens Seilas&Båtliv på slutten av 70 tallet?) hvor GHen fortsatt fløt med 6 personer og full av vann.  

 

Jeg modererer utsagnet mitt, det er godt mulig båten ikke sank. Men den tok i alle fall inn vann og gikk under. Slett ikke sikkert at det var en GH heller, men det var I alle fall ei jolle i samme klasse. Og jolle er akkurat hva det er. Hvis man ferdes i områder hvor det kan oppstå bråttsjøer, gjerne kombinert med motgående strøm, er ikke dette trygge båter I mine øyne. Ser man an været går det selvsagt bra, men hvis det er en hyttebåt man er avhengig av kan det fort oppstå situasjoner hvor man blir presset til å gå ut allikevel. 

Link to post

I mine øyne, så er gh14 søppel flatbunna drit man blir kliss våt i. Rana425 sport er i en helt annen liga, det kalte jeg verdens beste 14foter frem til jeg prøvde musling. Men til fiske og turer så blir muslingen litt vel rank, der er rana'n overlegen og jeg brukte den hovedsakelig til sportsfiske. Men når det kommer til kjøreopplevelse så er muslingen i en helt egen liga 

Link to post

Musling var i salg den gangen også. En type med vannfylt bunn for stabilitet som lenset seg når den kom opp i fart. En helt annen liga enn GH14, også en annen liga prismessig. Vi hadde en pappagutt som ville kjøpe en GH14 og montere 60 hk Mercury på hekken. Jeg nektet å være med på prosjektet. Han kjøpte seg en Musling og fikk montert motoren, det gikk bra. Som sagt, Musling var mange hakk over GH14.

Link to post
Hulda skrev 9 minutter siden:

Musling var i salg den gangen også. En type med vannfylt bunn for stabilitet som lenset seg når den kom opp i fart. En helt annen liga enn GH14, også en annen liga prismessig. Vi hadde en pappagutt som ville kjøpe en GH14 og montere 60 hk Mercury på hekken. Jeg nektet å være med på prosjektet. Han kjøpte seg en Musling og fikk montert motoren, det gikk bra. Som sagt, Musling var mange hakk over GH14.

 

Men som en mann på 100+ kg, så vil jeg si muslingen er meget, meget rank, føles som båten skal velte, hver gang jeg går ombord eller i land. Der er rana 425 sp'n helt overlegen (sikkert en halvmeter breiere) 

Link to post

Forskjellen i bredde på de aktuelle båtene er mindre enn man skulle tro, så det er nok skrogutformingen på GH / 425 / Musling som utgjør mest forskjell på stabilitet.

Opplevde ikke GHen vår som spesielt rank - men var vel dårligere vant  - og veide heller ikke 100 kg back in those days :lol:   

 

https://pwplastservice.no/wp/?page_id=217

Iflg tabellen her er GH 170 cm, 425 171cm og Musling er 167cm om jeg ikke husker helt feil.   (Men innbiller meg at GH14 var oppgitt til 160 i en av brosjyrene jeg har)  

 

En kompis hadde 425, først med 9,9, deretter 25hk. Og til slutt 60 yamaha :giggle:.   Morro så lenge det varte, det ble nok krefter langt over det den var dimensjonert for (de hadde maks motor 20hk på den tida..)    Deretter ble det Musling, først med 25 hesteren og så 60.  Skroget viste ingen svakhetstegn med 60, men lingehest + tofter ble ganske medtatt :lol:     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Komodo skrev for 10 timer siden:

Flere nevner at GH14 er en båt som spruter mye når du kjører, men jeg vil heller fokusere på sikkerheten. I mye sjø er ikke dette en trygg båt i mine øyne. Den er ikke spesielt stødig, har lavt fribord, og kan rett og slett gå ned hvis du får en stor sjø inn i båten.

Er veldig enig med deg i at det er det viktigste fokuset, særlig når TS hentyder bruk i områder hvor det er "mye vær"

Har kjørt GH14 med 2 i båten mellom Jomfruland og Møkkalasset mange turer , med mange forskjellige motorer. (Yamaha 9.9D, 15D, 28 Kerosene, 20 2 syl, 30A 2syl, Johnsen 20 2 syl alle mellom 1982 og 1989 modeller) På nedoverturen, med nesa mot VSV kom en stadig inn i tung dønning. Så kom gjerne vinden rett i mot. Om en av disse bølgeveggene ble litt drøye og puslingen slakket av på gassen, så fikk vinden godt tak i baugen og med et minimalt akterspeil fikk en kjapt følelsen av at båten sank baklengs ned i bølgeveggen. 

Det er ikke ofte jeg har følt meg utrygg i båt, men den GH'n anbefaler jeg kun til bruk i en trang fjord eller innenfor moloen... 

Ser at flere kommenterer at det er rart at GH14 kunne være så populær/selges i så store antall om den. Min mening om det er todelt.

På den tiden tjente jeg penger på å megle båter for "bemidlede" turister. Hadde base på Jomfruland om sommeren og leverte nytt eller nesten nytt på "hyttedøra", innkjørt, montert og testkjørt. 

Hegna var dengang en solid og velrenommert merkevare.
Den ble også solgt i pakke med Yamaha. Forhandlerne fikk god oppfølging. Hegna var tidlig ute med å forstå hva de "nye" båtbrukerne ikke viste om båt og leverte gode propellanbefalinger sammen med Yamaha, monteringsinstrukser, gode kurs for forhandlerne, og veien til et godt rykte var lynkort...  I mine øyne tok de det beste fra VP den gangen og gjorde det tilgjengelig for småbåt-folket. 

De færreste hadde den gangen hatt anledning til å prøve 5 forskjellige 14fot joller i vind og sjø... Enda færre hadde prøvd 10 forskjellige...

 

Så rundt meg ble de aller fleste GH14 kjøpt av folk som ikke kunne båt, men skulle heller ikke ut på havet..:diving:
 

 

Link to post

Masse elendige båter som var populære i nabolaget på 80 tallet, deriblant  Terhi 405, diverse With, noen Selcoer( med avtatt overbygg) og en drøss med  GH 14.  Alle lettdrevne med liten motor & elendige i sjøen. Tror ikke vi visste om andre alternativer i den størrelsen/ prisklassen.

Askeladden 14 var det også mange av, dem var bedre i sjøen, men farten var lavere.

Link to post

Bra vi ikke visste hvor elendig alt var på 80-tallet :lol:
Denne greia med at alt skulle være så lettdrevet samt helst også være mulig å ro er vel en arv fra 70-tallet , oljekrise og innføring av hk avgift 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 8 timer siden:

Denne greia med at alt skulle være så lettdrevet samt helst også være mulig å ro

GH14 er ikke et eksempel på en særlig lettdreven båt. I 78 målte vi bensinforbruk på GH14 med 20hk Yamaha og løftet motoren rett over på en Hawk 430, tegnet og bygget av A. Johannessen, og denne brukte 5.5% mindre bensin på samme rute. Det er mye og dette ble det bråk av, så testen ble gjentatt av "profesjonelle" resultatet ble likt foran komma. Det finnes andre skrog også (fra samme periode) som moser GH14 på forbruk i marsjfart, det er vel heller ingen jeg har prøvd som er mindre god å ro...

Link to post

.. jeg nevnte ingenting om hvor vellykket disse forsøkene eventuelt var :giggle:

De konkave skroglinjene i bunn gjør båten mer lettplanende, men gir også mer skvett - og mer våt flate når man er vel oppe i fart. 
Og , ja, den er grusom å ro :lol:   (Det gjelder nok forsåvidt alle planende 14 fotere...)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...