Windy 32 Startet 5.Mai Del på Facebook Startet 5.Mai Jeg har koblet opp Skanbatt dcdc 1212-66 ah lader fra startbatteri til 1stk. Skanbatt 200ah. Lithium. Når jeg starter opp motoren med 100ah dynamo ser jeg på Victron Bmw712 smart at ladingen går opp i 88amp. for så etter noen få minutter gå ned til 40amp og så opp igen til rundt 88amp. (på laderen står det: output max 68A) 100 amp automat sikring mellom start og dcdc laderen slår ut. Sensekabel fra dynamo er koblet direkte på startbatteriet. Kabel fra D+ på dynamo er koblet inn på IGN på dcdc laderen. Hører det er en liten "klirrelyd" i dcdc laderen om deg dunker litt med fingeren på den.Er noe løst inni der?? Når den lader så mye som 88 amp ser jeg volten på startbatteriet synker. Jeg synes det virker som at dcdc laderen bare fungerer som et rele? Kan det være at sensekabel fra dynamo må stå på Lithumbatteriet? eller kobles sammen med IGN inn på dcdc laderen? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai Det ser ut for meg at sense er koblet riktig. Har laderen en LED som blinker en feilkode? Hvis du har angrefrist på kjøpet anbefaler jeg å bytte den i en Victron XS 12/12-50. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 5.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai den har to led lamper som blinker orange når motoren går. de blinker konstant annen hver og iflg manualen betyr de at den lader i "float". takk for tipps ang victron , skal ringe forhandler i morgen og høre med de. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Det virker litt merkelig at den skal lade i float med så høy effekt. Har du bluetooth app. til den? Der kan en vel se litt mer detaljert hva som foregår, og evt justere endel parametere. Denne Scanbatt laderen er på mange måter mer avansert enn Victron XS, men det ser ut til at den i bulk justerer strøm bare i full, halv eller null, basert på innspenning fra dynamo, mens Victron tilpasser mer nøyaktig, slik at spenningen fra dynamo ikke går under valgt minimum. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 7.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mai Nå har jeg fått snakket med Batteributikken i Skien som jeg kjøpte lader og batteri av. De var veldig behjelpelige og endte med at de satte meg i kontakt med utvikleren av denne laderen. Han syntes det også var merkelig og vi gikk igjenom koblingskjemaet mitt og det viste seg at jeg hadde klart brøleren med å koble minusen til laderen direkte til minus på forbruksbatteriet og ikke etter Shunten ! Litt flaut hehe... :-)) Han sa og så at automatsikringer ikke kunne brukes pga spenningstoppene og at jeg måtte bytte til feks ANL sikringer. Fikk kjøpt inn ANL sikringer og holdere i dag og koblet alt opp på nytt, og nå viser Victron Bmv712 68 amp på max,som den skal gi på max , og regulerer fint ned etter batteriet blir fyllt.. Sjekket også med tangampermeter og alt stemmer. For andre som skal koble opp lik lader og kan slite litt med den litt tungvint skrevene manualen ;-)skal den kobles som dette: Minus fra lader - til Minus på startbatteri. Input fra lader- til 100a ANL sikring og til + startbatteri. Output på lader- til 80a Anl sikring og til + forbruksbatteri. Ign på lader- til 1a bladsikring og til D+ på dynamo. Sense fra dynamo til + startbatteri. Laderen monteres på høykant for best kjøling ,helst på en metallplate og med koblingene ned. Gamle skilledioder/releer må selvsagt fjernes først , og lading fra dynamo må gå direkte til startbatteri. Håper dette kan være til hjelp for andre som skal koble en slik lader;-) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai Høres jo ut som en over komplisert løsning dette. Har victron smart lader, som henter fra pluss/minus på start å direkte til pluss/minus på lithium. ikke noe styr med sense ledninger eller annet rart. Altså røres ikke noe av det originale på motor, som ennå har garanti. Lader settes opp med app på mobil. Enkelt å greit å fungere topp. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
J-Å Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Okkaby skrev for 9 timer siden: Høres jo ut som en over komplisert løsning dette. Så veldig komplisert er det vel ikke, men den kan kun styres av D+, altså at tenningen er på. Med Victron XS har man valget mellom spenningsstyring eller tenningstyring. SB-DH1212-66 har heller ikke bluetooth, da må man opp i SB-DH-1212-66-BT. Med en kraftig dynamo (krav er minimum 100A) fungerer disse sikkert greit, men Victron har en bedre løsning for dynamoer som leverer lite på tomgang. Input-strømmen vil da reguleres trinnløst slik at spenningen på startbatteriet ikke går under en satt verdi, men legger seg nøyaktig på denne. SB-DH1212-66 vil bare regulere på/av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.