Skrulokk Startet 6.Mai Del på Facebook Startet 6.Mai Vi skal til å montere en ankervinsjpakke på snekka vår. Det det dreier seg om er en Lewmar 1000 på en universal vinsjkasse med et Bruce-kopi anker, på en 80-talls Risør 27ac med badeplattform i vanlig gammel snekkestil. Så langt har jeg forstått at kassen må tilpasses akterspeilet og festes i plattformen. Men det jeg ikke har funnet noen forklaring på er om det er nødvendig, og da eventuelt hvordan, å feste kassen mot selve akterspeilet. Båten veier på tross av størrelsen nærmere (om ikke over) 4 tonn. Belastningen ved oppankring blir jo da på vinsjen, videre via kassen til badeplattform. Mulig jeg overtenker, men blir ikke det mye belastning for innfestningene til plattformen? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Litt vanskelig å svare uten info eller bilder av winsjen, men den plattingen kan ikke brukes til å ta belastningene. Du må nok feste den til akterenden av båten med gjennomgangsbolter og store skiver på innsiden. Kreftene fra anker vil kunne komme alle veier - rett bak/skrått til siden når du trekker opp - nedover når ankeret sitter fast og forover langs skutesiden når du prøver å bakke løs ankeret. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Skrulokk Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai mons skrev for 4 timer siden: Litt vanskelig å svare uten info eller bilder av winsjen, men den plattingen kan ikke brukes til å ta belastningene. Du må nok feste den til akterenden av båten med gjennomgangsbolter og store skiver på innsiden. Kreftene fra anker vil kunne komme alle veier - rett bak/skrått til siden når du trekker opp - nedover når ankeret sitter fast og forover langs skutesiden når du prøver å bakke løs ankeret. Det er en slik vinsj https://www.maritim.no/lewmar-ankervinsj-pro-fish-1000-kit-1 som skal monteres på en slik kasse https://www.maritim.no/engbo-glassfiberkasse-universal Sitér dette innlegget Link to post
Time Off Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Jeg har samme løsning. På begge sider av ankerkassen er det øverst to rustfrie vinkeljern fester i kassen med bolter, og to bolter gjennom skroget med store skiver på innsiden. Det har holdt i mange år. Kassen er også fester i badeplattingen med 4 gjennomgangsbolter og store skiver på begge sider. Sitér dette innlegget Elwaro 30 under oppussing og refit hjemme på gårdsplassen, vegg i vegg med snekkerbua Bor i Rygge Link to post
Akvanauten Svart 10.Mai Del på Facebook Svart 10.Mai Jeg ville forankret dette i skroget. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.