Jump to content

Ecoflow 160w solcelle | Noen med erfaring?


5nacks

Recommended Posts

Hei,

 

Ser litt på sammenleggbare solcellepaneler. Er det noen som har erfaring med Ecoflow sine paneler? Det skal kobles opp mot en Victron MPPT. Så vidt jeg har skjønt, må spenningen fra solcellene være 5V høyere enn batterispenning for at ladingen skal begynne. Ecoflow sitt 160W panel har 18,2V Vmp. Hvis jeg tolker spenningsforskjellen på 5V fra Victron riktig, vil kanskje ikke spenningen på dette panelet være høy nok? 

Link to post
Share on other sites

Mener at Victron trenger 5V over for å starte, men om du leser litt videre så fortsetter den å lade så lenge spenning er min 1V over(?). Og Vmp er vel spenningen på maximum power point. Voc er oppgitt til 21.4V. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Fantino said:

Mener at Victron trenger 5V over for å starte, men om du leser litt videre så fortsetter den å lade så lenge spenning er min 1V over(?). Og Vmp er vel spenningen på maximum power point. Voc er oppgitt til 21.4V. 

 

Så sa tar man utgangspunkt i Voc, ikke Vmp? Lett å gå seg vill i begreper man ikke er kjent med 🙈

Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, Thomas_h said:

 

Det høres lovende ut 😃

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 3 timer siden:

 

Så sa tar man utgangspunkt i Voc, ikke Vmp? Lett å gå seg vill i begreper man ikke er kjent med 🙈

Litt forvirrende ja, men før MPPT starter er jo panelet ubelastet. Når den starter vil den (om den er en godt MPPT - maximum power point tracker - belaste panelet slik at spenningen havner rundt Vmp som gir mest effekt.

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Fantino said:

Litt forvirrende ja, men før MPPT starter er jo panelet ubelastet. Når den starter vil den (om den er en godt MPPT - maximum power point tracker - belaste panelet slik at spenningen havner rundt Vmp som gir mest effekt.

Takk for oppklaringen! Det gir mening 😃

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...