5nacks Startet 6.Mai Del på Facebook Startet 6.Mai Hei, Ser litt på sammenleggbare solcellepaneler. Er det noen som har erfaring med Ecoflow sine paneler? Det skal kobles opp mot en Victron MPPT. Så vidt jeg har skjønt, må spenningen fra solcellene være 5V høyere enn batterispenning for at ladingen skal begynne. Ecoflow sitt 160W panel har 18,2V Vmp. Hvis jeg tolker spenningsforskjellen på 5V fra Victron riktig, vil kanskje ikke spenningen på dette panelet være høy nok? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Mener at Victron trenger 5V over for å starte, men om du leser litt videre så fortsetter den å lade så lenge spenning er min 1V over(?). Og Vmp er vel spenningen på maximum power point. Voc er oppgitt til 21.4V. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai Jeg bruker et 200w fra Farco, som ihht til papirene levere ca 18v, men ingen problem sammen med Victron mppt. https://www.farco.no/solceller/solcellepanel-baat/farco-power-sammenleggbare-solcellepanel-200-watt?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw_-GxBhC1ARIsADGgDjtwolE3xFa74F4me6iTyhd6Sx9t5wq-cPZWU4xNsDCPwE8lGKEp4McaAkgxEALw_wcB Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai 2 hours ago, Fantino said: Mener at Victron trenger 5V over for å starte, men om du leser litt videre så fortsetter den å lade så lenge spenning er min 1V over(?). Og Vmp er vel spenningen på maximum power point. Voc er oppgitt til 21.4V. Så sa tar man utgangspunkt i Voc, ikke Vmp? Lett å gå seg vill i begreper man ikke er kjent med 🙈 Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai 58 minutes ago, Thomas_h said: Jeg bruker et 200w fra Farco, som ihht til papirene levere ca 18v, men ingen problem sammen med Victron mppt. https://www.farco.no/solceller/solcellepanel-baat/farco-power-sammenleggbare-solcellepanel-200-watt?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw_-GxBhC1ARIsADGgDjtwolE3xFa74F4me6iTyhd6Sx9t5wq-cPZWU4xNsDCPwE8lGKEp4McaAkgxEALw_wcB Det høres lovende ut 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Mai Del på Facebook Svart 6.Mai 5nacks skrev for 3 timer siden: Så sa tar man utgangspunkt i Voc, ikke Vmp? Lett å gå seg vill i begreper man ikke er kjent med 🙈 Litt forvirrende ja, men før MPPT starter er jo panelet ubelastet. Når den starter vil den (om den er en godt MPPT - maximum power point tracker - belaste panelet slik at spenningen havner rundt Vmp som gir mest effekt. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 6.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai 35 minutes ago, Fantino said: Litt forvirrende ja, men før MPPT starter er jo panelet ubelastet. Når den starter vil den (om den er en godt MPPT - maximum power point tracker - belaste panelet slik at spenningen havner rundt Vmp som gir mest effekt. Takk for oppklaringen! Det gir mening 😃 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.