Jump to content

Kor mykje slark er akseptabelt på ein foldepropell?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Ein av mine Flex-O-Fold-propellar har slark mellom bosset/navet og blada. Hola i blada er litt urunde. Det er òg 1-2 mm for god plass til blada på akslingen. Dvs. at det er litt for stor avstand mellom "gaffelen" på bosset der blada står.

 

Eg har ikkje merka noko under bruk, men såg dette når båten var på land for vedlikehald. 

 

Spørsmålet er om eg kan  drøya skifte av propell, eller om det må skje med ein gang?

Link to post

Jeg har en gammel slarkete Volvo 3-bladers foldepropell, merkes mest med at det blir endel støy ved lavt turtall/manøvrering, marsfart hører jeg ingenting unormalt.
Målte med skyvelære i fjor og kjøpte en 0,6mm bronseplate jeg tenkte å lage foringer med.
Det var ikke helt enkelt når jeg skulle ordne dette i år siden det ikke nødvendigvis er jevnt slitt og litt variasjon fra propellblad til propellblad, men jeg fikk nå inn på to av vingene og syntes det ble vesentlig mindre støy.
Uansett kategorisert som en midlertidig kjip reparasjon til jeg får samla nok tomflasker til noe nyere.

Ny er fra 25000 og opp så burde være lønnsomt å reparere, om man fant noen som tok på seg oppgaven.
Winrace ville ikke røre foldepropeller da jeg spurte i fjor.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
28 minutes ago, J-Å said:

Jeg har også en slik slarkete Volvo propell. Jeg kommer ikke til å gjøre noe med den før det nærmer seg at den.kan hoppe over tenner.

 

@Arne Henriksen, forstår jeg rett at du bare la mellomlegg på flatene og ikke foret hullene?

Ja, boret hull for aksel-bolten og klipte det til med platesaks så det ble ei rund skive i passende diameter. Tok naturligvis ikke bilder...

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

For noen år siden syntes jeg min 2-bladers Volvo foldepropell begynte å bli litt slarkete. Jeg fikk et mekanisk verksted til å lage 2 nye akselstubber med litt overdimensjon (0,5-1,0 mm - husker ikke). Jeg kjøpte en justerbar brotsj (billegere i Kina enn i Norge) og økte diameter på propellbladene og bosset slik at det passet. Jeg synes det var en fin og billig løsning).

 

Eivind

Link to post
Arne Henriksen skrev for 3 timer siden:

Det var ikke helt enkelt når jeg skulle ordne dette i år siden det ikke nødvendigvis er jevnt slitt og litt variasjon fra propellblad til propellblad,

 

Arne Henriksen skrev for 3 timer siden:

Ny er fra 25000 og opp så burde være lønnsomt å reparere, om man fant noen som tok på seg oppgaven.

 

Har aldri vært borti disse foldepropellene, og vet ikke hvordan det ser ut eller hva problemet er. Men ut fra det du skriver, hadde det vært en tanke å brotsje opp hullet og presse inn en foring?

Link to post
Ask skrev for 2 timer siden:

Foring med bronseplaterer nok illke dumt. Kor får wg kjøpt slike? 

Messingshims får du kjøpt i alle tykkelser fra 5/100mm og oppover. De tynneste kommer på en liten rull. Mye brukt i maskinsammenheng til shimsing, og selges hos assorterte maskinforretninger, f.eks. Tools. Dette er messing, og den er sikkert ikke spesielt sjøvannsbestandig. Men det gjør kanskje ikke så mye?

Link to post

Hadde en slik 3 blads Volvo foldepropell på den første seilbåten. Den ble etter hvert veldig stor slark i. Kjøpte etter hvert "ny" båt, men fant før det ut at de delene som propellen består av kan kjøpes inn i løs vekt og at det også er mulig å legge inn shims, som nevt over. Ved å skifte ut det som er aller mest slitt og eventuelt legge inn shims, så skulle det jo kunne blie en del bedre. Bare en liten tegning som kan vise hvile deler det kan dreie seg om.

 

https://www.baatvarehuset.no/products/volvo-penta-873473-mutter-m16

 

Hvis man legger inn mesingsshims så er jo også propellen laget av det. Hvis man først har fått den fra hverandre en gang, så er det kanskje godt preventivt velikehold å smøre og shimme opp regelmessig?

 

 

Link to post
18 hours ago, Komodo said:

Har aldri vært borti disse foldepropellene, og vet ikke hvordan det ser ut eller hva problemet er. Men ut fra det du skriver, hadde det vært en tanke å brotsje opp hullet og presse inn en foring?

Ja, hos meg er det 2 ting som er slitt - det ene er hullet i propellbladene der den rustfrie bolten "7" på bildet her går gjennom (denne slitasjen er kun i propellbladene og ikke i bosset som er tight som nytt), og det andre er sideveis slitasje som delvis er på propellbladene og delvis på bosset.
Det var siste jeg forsøkte å shimse opp her, men er i utgangspunktet vanskelig siden slitasjen ikke er jevn.

Med tid og et mekanisk verksted tilgjengelig kunne man nok frest ut og presset inn en passende foring i hullene, samt maskinert blad og boss og deretter shimset med korrekt tykkelse, og propellen er god som ny igjen.



Volvo Penta 873486 mutter M20
 

 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...