Jump to content

Misfarget Gelcoat, feil i støp?

Gozzi

Recommended Posts

Har en båt av anerkjent merke som har fått missfarging i hvit gelcoat.

Båten er støpt i Polen 2019.

Båten ble rubbet,polert og coatet i fjor. Den var da relativt bra men ikke 100%. Ser nå at de gule merkene er godt synlige i år, mulig jeg er litt pirkete..

Det var en jobb som tok meg noen dager.

Forsøkt med diverse gelcoat cleaner varianter men ikke noe voldsomt bedring. 

Er neste trinn å gå løs med Oksalsyre? 

Begynner å lure på om det er en produksjon feil. Luftet det med importør som sier det er helt ukjent for dem.

Har noen noen råd?

Er ikke veldig klar for to dager til med rubbing og polering på noe som ikke blir 100%.20240506_184326.jpg.34b740d358c1da531d26735820c39ccf.jpg

20240506_184318.jpg

Jeg vil anta at det er brukt for mye ''slippmiddel'' under klargjøring av form før støping. Vanligvis kan dette løses ved at man vasker området godt med aceton for å trekke ut ''slippmiddelet''. Etterpå er det rubbing, polering og voksing. Det bruker å fungere bra.

Men prøv på et lite område først.

De første bildene er før rubbing og polering i år. 

Når jeg tar samme runden som i fjor blir den blank men det er mulig å se gule felt selv etter rubbing og polering. Bruker Mirka produkter med Rupes pad og Flex poleringsmaskin. For å få den bra i år må den rubbes i år også... mye jobb. Ingen av mine tidligere båter har skaffet meg så mye poleringsjobb, er kanskje litt pirkete.

Tipset om for mye slippmiddel kan kanskje stemme.

På bildet er det lett å se før og etter..

20240507_175848.jpg

Skal være litt forsiktig her, men tror at dette handler om etterherding, som resultat av feil i herdeprosessen. Mener at det kan være at styrengass farger gelcoaten i ettertid. Har hatt det selv på¨en båt en gang. Fikk beskjed om at om jeg rubbet ned gelcoaten vill det forsvinne , men komme tilbake igjen, så eneste endelig løsning er å legge på ny gelcoat når herdeprosessen er ferdig. Mulig at den tekniske beskrivningen her ikke er 100%, men husker den slik ;)

Ja, som JRK skriver, så var ihvertfall gullig misfarging på tidlige Yamarin Cross båter, de med grå plast, et stort problem.  Mange klagesaker, rubbing og polering ga begrenset effekt, og jeg leste om båter som ble plassert i varmekammer i dagevis for å få ut rester av styrén.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...