Elmer Startet 7.Mai Del på Facebook Startet 7.Mai I fjor hadde vi vår første sesong med en Saga 315 med Vp d4-260. Tidlig i sesongen opplevde vi å ikke kunne ligge i marsjfart pga temperaturøkning på motor. Timetallet var på ca 990 og jeg fryktet at eneste utvei var en kostbar rens av kjølerne med bl.a. demontering av varmeveksler. Siden varmeveksler ikke hadde saltutslag, ønsket jeg å prøve en renseprosedyre som Vestfold Elektro-Diesel tilbyr der utblandet Systemrens blir varmet opp til 65 grader og kjørt i loop gjennom motorens kjølesystem i ca 2 timer. Dette har nettopp blitt utført på min motor. På testturen etterpå lå motoren stabilt på 85 grader da vi kjørte nærmere 30 minutter i en marsjfart på drøyt 19 knop. Deilig følelse å gå sesongen i møte med en motor som igjen kjøler som den skal. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai Dette var jammen en kreativ måte å bruke ølbrygger på. Artig patent... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai Nå har det kommet Manta-pumper laget med tanke på denne jobben. Ta den bare med inn i båten, fyll på Ryblyme Descaler, så er dette ferdig på 2 timer uten bruk av varme. Pumpe, med slanger: https://www.boatpower.no/produkt/manta-boss-8/ Systemrens som ikke trenger varme: https://www.boatpower.no/produkt/rydlyme-marine-descaler-379-ltr/ Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 8.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai Det er sikkert flere måter å gjøre det på, men denne måten er det dette firmaet anbefaler som en skånsom og effektiv behandling. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Elmer skrev 11 minutter siden: .., men denne måten er det dette firmaet anbefaler som en skånsom og effektiv behandling. 😊 jepp, og de gutta der vet hva de driver med, flinke folk ! Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 8.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai Worry II skrev 18 minutter siden: jepp, og de gutta der vet hva de driver med, flinke folk ! Ja, det er jeg helt enig i! 😊👍 I de to forrige båtene hadde jeg Yanmar, men heldigvis kan jeg fortsette å bruke de også når jeg nå har fått en grønn bamse under dørken! 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Elmer skrev 3 minutter siden: .. men heldigvis kan jeg fortsette å bruke de også når jeg nå har fått en grønn bamse under dørken! 😅 Ja, jeg har fått meg 2 grønne bamser jeg, så jeg så etter en løsning for å gjøre denne jobben selv, derfor en slik Manta-pumpe så smart ut. Jeg tenkte at om jeg tar en slik rens hvert annet år, så er det greit forebyggende. En viktig krets å ha orden på det der Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Worry II skrev for 2 timer siden: Ja, jeg har fått meg 2 grønne bamser jeg, så jeg så etter en løsning for å gjøre denne jobben selv, derfor en slik Manta-pumpe så smart ut. Jeg tenkte at om jeg tar en slik rens hvert annet år, så er det greit forebyggende. En viktig krets å ha orden på det der Unødvendig dyr sånn Mantapumpe eller? Har gjort samme jobben med Biltema lensepumpe sirkulert fra et kar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Gullfisk skrev 9 minutter siden: Unødvendig dyr sånn Mantapumpe eller? Har gjort samme jobben med Biltema lensepumpe sirkulert fra et kar. Joa, men jeg tenker at det ville spare seg inn på enkelthet og mindre søl. Om jeg går sammen med et par båt-kompiser og spleiser på en slik, så blir det ikke så ille prismessig. I alle fall sammenliknet med å sette bort oppdraget. Sitér dette innlegget Link to post
Sailorsea Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Mange måter å gjøre dette på, jeg brukte en sirkulasjonspumpe fra Maritim og et kar samt en liten kokeplate da jeg laget mitt system for 10-11 år siden. Best effekt blir det med litt varme. Jeg bruker å kjøre temperaturen til 40-50 grader og sirkulere et døgns tid. Pass på at beholder blir stående godt over motorens øverste punkt, ellers blir ikke hele rørsatsen i ladeluftkjøleren veskefylt. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 8.Mai Del på Facebook Svart 8.Mai Ikke for å kuppe tråden, men tenkte å gjøre dette på min Yanmar 8lv. (Ikke problemer med varmgang, men greit å gjøre det etter eierskifte) Er det ikke mulig å bare kjøre/sirkulere systemrens gjennom motoren en stund og tømme dagen etterpå? Har kjøpt en flaske fra Maritim. (Edit/fun fact: de fleste servicer på båten ble tatt på Vestfold Diesel, men serviceheftet står ikke noe om flushing) Sitér dette innlegget Link to post
Sailorsea Svart 9.Mai Del på Facebook Svart 9.Mai Thomas_h skrev for 12 timer siden: Ikke for å kuppe tråden, men tenkte å gjøre dette på min Yanmar 8lv. (Ikke problemer med varmgang, men greit å gjøre det etter eierskifte) Er det ikke mulig å bare kjøre/sirkulere systemrens gjennom motoren en stund og tømme dagen etterpå? Har kjøpt en flaske fra Maritim. (Edit/fun fact: de fleste servicer på båten ble tatt på Vestfold Diesel, men serviceheftet står ikke noe om flushing) Dette her er på sjøvannsssiden. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 9.Mai Del på Facebook Svart 9.Mai Sailorsea skrev 2 minutter siden: Dette her er på sjøvannsssiden Aaaa.. Selvsagt.. Det skulle jeg ha skjønt. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 9.Mai Del på Facebook Svart 9.Mai @Chief_Engineer hadde en flott beskrivelse av systemrens på en Volvo D6 for de som klarer å søke den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 9.Mai Del på Facebook Svart 9.Mai Er det et filter / sil som samler opp avleiringer? Eller legger dette seg i bunn av kar / tank man sirkulerer mot? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 20.Juli Del på Facebook Svart 20.Juli Man bør vel ha et filter som samler opp dritten før væsken returnerer til motoren? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Roger jo Svart 21.Juli Del på Facebook Svart 21.Juli Bellil skrev for 22 timer siden: Man bør vel ha et filter som samler opp dritten før væsken returnerer til motoren? Noe bunnfall blir det det meste er oppløst i systemrens, viktig å skylle flere ganger etter på. et system kan lager rimelig et vaskemaskin element pumpe og temp styring Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Elmer Svart 21.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli Helt klart viktig med et filter/rist. I den ombygde krabbekokeren som brukes i dette eksempelet er det en slik rist som renser væsken før den går inn i motoren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 23.Juli Del på Facebook Svart 23.Juli Gullfisk skrev On 8.5.2024 at 10.59: Unødvendig dyr sånn Mantapumpe eller? Har gjort samme jobben med Biltema lensepumpe sirkulert fra et kar. Enig at det virker som en litt stor investering alene eller som privatperson. Østfold Marine har en slik på verkstedet for å forenkle oppdragene mobilt eller stasjonært. Selv har jeg tidligere laget en løsning med ølbrygger og lensepumpe. Forsøkte først med en magnetpumpe for ølbrygging, men det fikk jeg ikke til å virke. Lensepumpen kjøpt senere fra BT gikk istykker etter noen timer (var nok ikke beregnet på syre). En Rule-pumpe erstattet den, men fortsatt litt tidkrevende med Systemrens og behovet for temperatur. Er jo gøy å lage fiffige løsninger, men tror ikke jeg hadde valgt å bruke pengene på ølbrygger, kvalitetstspumper og div rørdeler igjen. Manglet å lage vender for sirkulering begge veier, men nå står den bare og opptar masse plass i kjelleren Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 23.Juli Del på Facebook Svart 23.Juli Elmer skrev On 21.7.2024 at 21.16: Helt klart viktig med et filter/rist. I den ombygde krabbekokeren som brukes i dette eksempelet er det en slik rist som renser væsken før den går inn i motoren igjen. Felles for disse systemrensene er nok at alt brytes ned til væskeform, altså ikke behov for filtrering i kar/pumpe. Bare skyll igjennom eller start opp motor etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Juli Del på Facebook Svart 23.Juli Bruker en enkel nedsenkbar pentrypumpe fra biltema. Bruker Systemrens uten oppvarming. Styrer pumpe med tidsur og lar den gå 15 minutter hver 3. time i to døgn. Fungerer utmerket til varmeveksler og intercooler på min Merc 1,7 DTI. Pumpen koster 200kr og varer 3-4 rense-runder. https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/pentrypumper/nedsenkbar-pentrypumpe-12-v-2000017743 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.