eeda Startet 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Mai.2024 Har prøvd å finne litt info for å sammenligne motorene under, men er ikke så lett. Når jeg har søkt på nettet har jeg kommet til at støy og forbruk er noenlunde samme. Har lest at en båtmotor kan vare 6000 timer så lenge den får service. Og har fått tips om at en motor som er noen år kan være mindre feil på fordi den er kvitt barnesykdommene. Så da kan det kanskje være en fordel at motoren er noen år slik som veradoen?? Hvilke av motorene under er best på: 1. forbruk 2. støy 3. kraft En Verado 150HK fra 2008 En Suzuki 140HK fra 2023 begge motorene har hatt service hvert år på merkeverksted. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 En suzuki fra 2023 har vel en del år med garanti igjen…. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 veradoen er en kompressormatet 1,7 liter, DF140 en selvpustende 2 liter. Fins sikkert tester på dette, men jeg mistenker veradoen slår suzuki på kraft, mens suzukien vinner på støy og forbruk test hvor verado er med: https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-batmotorer/test-3-x-mercury-150-hk-high-tech-mot-totakter/624378 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
762mm Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Suzukien er 15 år nyere, er dette ett lurespørsmål? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Veradoen er tyngre og sterkere. Kan forsåvidt omprogrammeres til 230-240 hk (ja vet at 200 hk er max. effekt originalt men Lundins Marin har ordnet ekstra effekt på mange av disse). DF140 passer best til lettere og/eller lettdrevne båter. Den er ikke akkurat bjørnesterk sammenlignet med 150 hk-klassen. Forøvrig som nevnt 15 år aldersforskjell, så Veradoen blir vel knapt nok halve prisen sånn verdimessig. Når det kommer til barnesykdommer så har DF140 vært på markedet i over 20 år. Riktignok vel forbedret etterhvert, for den hadde noen barnesykdommer ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Veradoen er vesentlig sprekere ( moment) i forhold til Suzuki'en men du velger selvsagt Suzuki siden den er omtrent ny, rimeligere i drift også , så valget er enkelt etter min mening.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2024 Kiekhaefer skrev 55 minutter siden: Veradoen er vesentlig sprekere ( moment) i forhold til Suzuki'en men du velger selvsagt Suzuki siden den er omtrent ny, rimeligere i drift også , så valget er enkelt etter min mening.. Men kommer jo litt an på hvilken båt motoren står på.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Uten en forklaring på hvorfor akkurat disse motorene og årsmodellene hadde jeg hadde gått for en noen år gammel DF150A (eller DF175A), hvis båten har plass til denne. Min Antares har ikke plass til å tilte opp DF150A, så det ble en DF140BG. Har en annen båt med DF175. DF150A/175A har lavere støynivå, mindre vibrasjoner og vil gi lavere bensinforbruk på samme båt enn DF140BG. Forskjellen mellom DF150A og DF140BG når det gjelder støy, vibrasjoner og bensinforbruk er mye mindre en det var med DF140 og DF140A. Forskjellen er mindre mellom DF140BG og DF150A enn mellom DF140BG og DF140(A). Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 abbor skrev 37 minutter siden: Forskjellen mellom DF150A og DF140BG når det gjelder støy, vibrasjoner og bensinforbruk er mye mindre en det var med DF140 og DF140A. Forskjellen er mindre mellom DF140BG og DF150A enn mellom DF140BG og DF140(A). Kjenner at jeg blir litt forvirret over alle disse modellbetegnelsene. Men ut fra hva du skriver forstår jeg det slik at du holder en knapp på DF 150 A. Du skriver "en noen år gammel". Når kom denne på markedet? Og er det den samme som produseres og selges nå? Og er det forskjellige utgaver at DF150 i salg nå? Ser her at DF150A omtales som meget vibrasjonsfri pga dens konstruksjon, og oppfatter at det er et par detaljer som skiller den fra andre motormerker. Har jo en følelse av at Suzuki kanskje er den mest støysvake på markedet (viktig for meg), og vurderer sterkt Suzuki hvis jeg en gang skal bytte motor. Synes også "Drive by wire" høres interessant ut, men er av natur skeptisk til følsom elektronikk i en åpen båt. Utfordringen hos meg er at jeg er ute i all slags vær, og når man jobber med teiner og bruker hansker, så renner det sjøvann nedover kontrollspaken og kontrollboksen. Tror akkurat det har tatt knekken på en kontrollboks hos meg. En kontrollboks lever nok et litt enklere liv hos dere som driver med trolling, og særlig på de båtene hvor styreposisjon er plassert inne under tak. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lenasmartin20 Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Jobber med 3 stk som tidligere har jobbet på ulike marinaer i Kragerø, som har vært forhandlere av både Mercury, Evinrude og Suzuki! De mener Suzukei er de beste motorene, ekstremt lite feil og problemer med de, i forrhold til andre merker. Slipper også å bytte reg. reim, eller engste deg for at den skal ryke, da det er kjede som varer "evig" Selv har jeg en 2015 200 suzuki, og er strålende fornøyd! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Suzuki 150 er vel den beste i klassen, men skulle jeg kjøpt ny motor ville det blitt Honda 150! Selv har jeg veldig lyst på Honda 350 V8, men det blir vel bare med drømmen med norske priser! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Lenasmartin20 skrev for 7 timer siden: Jobber med 3 stk som tidligere har jobbet på ulike marinaer i Kragerø, som har vært forhandlere av både Mercury, Evinrude og Suzuki! De mener Suzukei er de beste motorene, ekstremt lite feil og problemer med de, i forrhold til andre merker. Slipper også å bytte reg. reim, eller engste deg for at den skal ryke, da det er kjede som varer "evig" Selv har jeg en 2015 200 suzuki, og er strålende fornøyd! Egentlig er det vel KUN Yamaha som fortsatt har registerreim på motorer i denne klassen. Og forsåvidt i mindre motorklasser også, men under 80 hk begynner det å bli variabelt blant merkene og årsmodeller. Naturligvis er Suzuki generelt sett bra motorer, men feilfrie har de ikke alltid vært de heller. Sånn sett er vel Honda et hakk over. Så senest i dag en 2018 DF350 til salgs som rep. objekt. Motorblokk og adapterplate hadde vært byttet, men pga. tæring/lekkasje var det kommet sjøvann i girhuset. Da dette er en duoprop (markedets eneste i så måte utenom Mercury V12) så kan det jo bli kostbart.... Men den ble solgt på timen, så noen har nok gjort en god handel Dette er ikke akkurat noen billig motor. Koster over 400 båtpenger, men på tilbud til "bare" 375 nå... https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=352170263 Men for meg er det nå bare Mercury som gjelder Ser unektelig ut som de etterhvert har blitt markedsledende (hvis man ser på verdensmarkedet iallefall), for motorer over 60 hk-klassen når det kommer til utvikling og egenskaper. Kvaliteten er det nok heller ikke mye å si på såvidt jeg erfarer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Når det gjelder DF350 var det en svakhet på gearhuset på de første modellene. Jeg er glad jeg kjøpte en båt med DF300. Den er enormt utprøvd og med lite feil Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 -morten- skrev 1 minutt siden: Når det gjelder DF350 var det en svakhet på gearhuset på de første modellene. Jeg er glad jeg kjøpte en båt med DF300. Den er enormt utprøvd og med lite feil Ja den er bra. Nå får man duoprop-motoren også som 300 hk (bare en nedjustert 350 da). Pristillegg mot "gammel" DF300 er ca 50 båtpenger. Og 15 båtpenger ekstra for integrert styringssystem (nyhet). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Suzuki 140 er hvertfall en solid og driftssikker konstruksjon. Vært på markedet lenge. den er jo en litt svak 140 hk så mulig forskjellen er ganske stor opp til veradoen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Eika Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Lenasmartin20 skrev for 20 timer siden: Jobber med 3 stk som tidligere har jobbet på ulike marinaer i Kragerø, som har vært forhandlere av både Mercury, Evinrude og Suzuki! De mener Suzukei er de beste motorene, ekstremt lite feil og problemer med de, i forrhold til andre merker. Slipper også å bytte reg. reim, eller engste deg for at den skal ryke, da det er kjede som varer "evig" Selv har jeg en 2015 200 suzuki, og er strålende fornøyd! Kragerø folk generelt er glade i Suzuki, de pushes ut i store mengder og det er de motorene som kommer sjeldenest tilbake pga noe garranti surr. Send meg en pm med hvem du jobber med, kansje det er noen gamle kollegaer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.