Jump to content

hvilken er best: verado 150HK eller Suzuki 140HK


eeda

Recommended Posts

Har prøvd å finne litt info for å sammenligne motorene under, men er ikke så lett.

 

Når jeg har søkt på nettet har jeg kommet til at støy og forbruk er noenlunde samme.

 

Har lest at en båtmotor kan vare 6000 timer så lenge den får service. Og har fått tips om at en motor som er noen år kan være mindre feil på fordi den er kvitt barnesykdommene. 

Så da kan det kanskje være en fordel at motoren er noen år slik som veradoen??

 

Hvilke av motorene under er best på:

1. forbruk

2. støy

3. kraft

 

En Verado 150HK fra 2008

En Suzuki 140HK fra 2023

 

begge motorene har hatt service hvert år på merkeverksted.

Link to post

veradoen er en kompressormatet 1,7 liter, DF140 en selvpustende 2 liter. 

Fins sikkert tester på dette, men jeg mistenker veradoen slår suzuki på kraft, mens suzukien vinner på støy og forbruk

test hvor verado er med:
https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-batmotorer/test-3-x-mercury-150-hk-high-tech-mot-totakter/624378

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Veradoen er tyngre og sterkere. Kan forsåvidt omprogrammeres til 230-240 hk (ja vet at 200 hk er max. effekt originalt men Lundins Marin har ordnet ekstra effekt på mange av disse).

DF140 passer best til lettere og/eller lettdrevne båter. Den er ikke akkurat bjørnesterk sammenlignet med 150 hk-klassen.

Forøvrig som nevnt 15 år aldersforskjell, så Veradoen blir vel knapt nok halve prisen sånn verdimessig.

 

Når det kommer til barnesykdommer så har DF140 vært på markedet i over 20 år. Riktignok vel forbedret etterhvert, for den hadde noen barnesykdommer ja.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Kiekhaefer skrev 55 minutter siden:

Veradoen er vesentlig sprekere ( moment) i forhold til Suzuki'en men du velger selvsagt Suzuki siden den er omtrent ny, rimeligere i drift også , så valget er enkelt etter min mening..

 

Men kommer jo litt an på hvilken båt motoren står på.... :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Uten en forklaring på hvorfor akkurat disse motorene og årsmodellene hadde jeg hadde gått for en noen år gammel DF150A (eller DF175A), hvis båten har plass til denne. Min Antares har ikke plass til å tilte opp DF150A, så det ble en DF140BG. Har en annen båt med DF175. DF150A/175A har lavere støynivå, mindre vibrasjoner og vil gi lavere bensinforbruk på samme båt enn DF140BG. Forskjellen mellom DF150A og DF140BG når det gjelder støy, vibrasjoner og bensinforbruk er mye mindre en det var med DF140 og DF140A. Forskjellen er mindre mellom DF140BG og DF150A enn mellom DF140BG og DF140(A).

Link to post
abbor skrev 37 minutter siden:

Forskjellen mellom DF150A og DF140BG når det gjelder støy, vibrasjoner og bensinforbruk er mye mindre en det var med DF140 og DF140A. Forskjellen er mindre mellom DF140BG og DF150A enn mellom DF140BG og DF140(A).

Kjenner at jeg blir litt forvirret over alle disse modellbetegnelsene. Men ut fra hva du skriver forstår jeg det slik at du holder en knapp på DF 150 A. Du skriver "en noen år gammel". Når kom denne på markedet? Og er det den samme som produseres og selges nå? Og er det forskjellige utgaver at DF150 i salg nå? 

 

Ser her at DF150A omtales som meget vibrasjonsfri pga dens konstruksjon, og oppfatter at det er et par detaljer som skiller den fra andre motormerker. Har jo en følelse av at Suzuki kanskje er den mest støysvake på markedet (viktig for meg), og vurderer sterkt Suzuki hvis jeg en gang skal bytte motor. Synes også "Drive by wire" høres interessant ut, men er av natur skeptisk til følsom elektronikk i en åpen båt. Utfordringen hos meg er at jeg er ute i all slags vær, og når man jobber med teiner og bruker hansker, så renner det sjøvann nedover kontrollspaken og kontrollboksen. Tror akkurat det har tatt knekken på en kontrollboks hos meg. En kontrollboks lever nok et litt enklere liv hos dere som driver med trolling, og særlig på de båtene hvor styreposisjon er plassert inne under tak. 

Link to post

Jobber med 3 stk som tidligere har jobbet på ulike marinaer i Kragerø, som har vært forhandlere av både Mercury, Evinrude og Suzuki!  De mener Suzukei er de beste motorene, ekstremt lite feil og problemer med de, i forrhold til andre merker.  Slipper også å bytte reg. reim, eller engste deg for at den skal ryke, da det er kjede som varer "evig"  Selv har jeg en 2015 200 suzuki, og er strålende fornøyd!

Link to post
Lenasmartin20 skrev for 7 timer siden:

Jobber med 3 stk som tidligere har jobbet på ulike marinaer i Kragerø, som har vært forhandlere av både Mercury, Evinrude og Suzuki!  De mener Suzukei er de beste motorene, ekstremt lite feil og problemer med de, i forrhold til andre merker.  Slipper også å bytte reg. reim, eller engste deg for at den skal ryke, da det er kjede som varer "evig"  Selv har jeg en 2015 200 suzuki, og er strålende fornøyd!

 

Egentlig er det vel KUN Yamaha som fortsatt har registerreim på motorer i denne klassen.

Og forsåvidt i mindre motorklasser også, men under 80 hk begynner det å bli variabelt blant merkene og årsmodeller.

 

Naturligvis er Suzuki generelt sett bra motorer, men feilfrie har de ikke alltid vært de heller. Sånn sett er vel Honda et hakk over.

Så senest i dag en 2018 DF350 til salgs som rep. objekt. Motorblokk og adapterplate hadde vært byttet, men pga. tæring/lekkasje var det kommet sjøvann i girhuset.

Da dette er en duoprop (markedets eneste i så måte utenom Mercury V12) så kan det jo bli kostbart....

Men den ble solgt på timen, så noen har nok gjort en god handel :smiley: 

Dette er ikke akkurat noen billig motor. Koster over 400 båtpenger, men på tilbud til "bare" 375 nå...

 

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=352170263

 

Men for meg er det nå bare Mercury som gjelder :smiley: 

Ser unektelig ut som de etterhvert har blitt markedsledende (hvis man ser på verdensmarkedet iallefall), for motorer over 60 hk-klassen når det kommer til utvikling og egenskaper. Kvaliteten er det nok heller ikke mye å si på såvidt jeg erfarer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
-morten- skrev 1 minutt siden:

Når det gjelder DF350 var det en svakhet på gearhuset på de første modellene. Jeg er glad jeg kjøpte en båt med DF300. Den er enormt utprøvd og med lite feil

 

Ja den er bra.

Nå får man duoprop-motoren også som 300 hk (bare en nedjustert 350 da). Pristillegg mot "gammel" DF300 er ca 50 båtpenger. Og 15 båtpenger ekstra for integrert styringssystem (nyhet). 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Lenasmartin20 skrev for 20 timer siden:

Jobber med 3 stk som tidligere har jobbet på ulike marinaer i Kragerø, som har vært forhandlere av både Mercury, Evinrude og Suzuki!  De mener Suzukei er de beste motorene, ekstremt lite feil og problemer med de, i forrhold til andre merker.  Slipper også å bytte reg. reim, eller engste deg for at den skal ryke, da det er kjede som varer "evig"  Selv har jeg en 2015 200 suzuki, og er strålende fornøyd!

 

Kragerø folk generelt er glade i Suzuki, de pushes ut i store mengder og det er de motorene som kommer sjeldenest tilbake pga noe garranti surr. 

 

Send meg en pm med hvem du jobber med, kansje det er noen gamle kollegaer 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...