Jump to content

Vedlikehold av Gaupen-henger, advarsel mot Biltema-hjul

subwoofer

Recommended Posts

I fjor skiftet jeg ut de seks sidestøttehjulene på hengeren fordi de gamle hadde gjort sitt. Lur som jeg var kjøpte et seks 3.00x4-hjul på Biltema. Passformen var fin, alt virket fint. 

I løpet av vinteren har samtlige hjul sprukket opp, fire holder ikke luft. Forventet ikke allverdens, men dette var langt under pari. 

Så da blir det nok å legge ut et par båtlapper for et sett med luftfrie hjul fra reservedelslageret til Tysse. Koster 4 ganger så mye, men forventer ikke trøbbel. 

Kjøp billig, kjøp flere ganger… Urk. 

subwoofer skrev 3 minutter siden:

I fjor skiftet jeg ut de seks sidestøttehjulene på hengeren fordi de gamle hadde gjort sitt. Lur som jeg var kjøpte et seks 3.00x4-hjul på Biltema. Passformen var fin, alt virket fint. 

I løpet av vinteren har samtlige hjul sprukket opp, fire holder ikke luft. Forventet ikke allverdens, men dette var langt under pari. 

Så da blir det nok å legge ut et par båtlapper for et sett med luftfrie hjul fra reservedelslageret til Tysse. Koster 4 ganger så mye, men forventer ikke trøbbel. 

Kjøp billig, kjøp flere ganger… Urk. 

Gjem på kvitteringen og reklamer.

Jeg stemmer i at det er viktig å klage/reklamere på slikt.  Ting som er under pari hører ikke hjemme i norske butikker, og reklamasjoner er den mest effektive måten å gi tilbakemelding på dette.  Vi er prisgitt en god reklamasjonsrett, og så lenge folk benytter seg av reklamasjonsretten så vil norske leverandører unngå å selge ting som er under pari.  Dessverre er jo ofte folk såpass late og konfliktsky at de unngår å reklamere - da gjør man det lønnsomt for butikkene å selge søppel, og/eller butikkene selger søppel fordi de ikke har fått tilbakemelding på at produktet er under pari.

Det er forøvrig ikke alltid slik at man "får det man betaler for", det hender jo rett som det er at også at dyre varer ikke holder mål.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

HiWard skrev 15 minutter siden:

Min generelle erfaring er at ting som er billig stort sett er dårlig, mens ting som er dyre kanskje er bra.

Det er litt sant men hadde det nå bare generelt vært så enkelt... Har på jobb brukt mye tid på å finne gode ting som ikke er dyre men likevel gode for erfaringen tilsier at det å kjøpe dyrt på ingen måte er noen garanti for kvalitet/levetid...  Snakker da om industriautomasjon/instrumentering men det er nok ikke så helt feil i andre fagområder heller... En trykkcelle til kr 25.000 kan være god butikk om den varer "evig" mens en til kr 3.500 er bedre når den lever like lenge... spesielt når den til 25.000 ikke lever så mange år som den gjorde i "gamle dager" fordi produksjonen har endret seg med nye eiere som har mer fokus på pengepungen enn på kvalitet...

Gummi kjøper jeg ALDRI på Biltema, det er såååå lavmål at vi må takke høyere makter for at ikke de selger kondomer... Bensinslanger som morkner på 3 mnd, sykkel/trillebårslanger der ventilen er limt med noe kliss som ikke henger fast og som gjør at skikkelig lim heller ikke henger... Det eneste gummi som er brukende på Biltema er vindusviskere, de er både billige og like gode som andre dyrere...

...men for all del: Reklamer!!! Det er eneste måten de forstår at de selger noe som ikke holder mål og BT pleier å være flinke på det området...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Problemet er vel at slike hjul ofte inneholder mer plast enn gummi og derfor har lav holdbarhet. Når det er sagt har jeg aldri hatt problemer med reklamasjon på ting jeg har kjøpt på Biltema. Ta vare på kvittering så går det greit. Har opplevd flere ganger når en har kjøpt såkalte kvalitetsprodukter som har feilet så har det vært litt av en prosess å få reklamert. Var en båt forhandler som fortalte at de alltid hadde problemer med å få en anerkjent produsent av båthengere til å innrømme reklamasjon, tror ikke lenger de forhandler dette merket.

SveinHa skrev 1 time siden:

Gummi kjøper jeg ALDRI på Biltema

Enig, uakseptabel dårlig kvailtet og har vært sånn siden forrige århundre. Slanger, dekk, rykkdempere, mansjetter, impellere, kabler. Rart at de ikke tar tak i dette.

Fant kvitteringsjævelen. Puh...

Da skal de få dem tilbake i dag, så går det en bestilling til Tysse ganske prompte. Med mindre noen vet om en kilde til de tettribbete hjulene til en bedre pris (480/stk som reservedel fra Tysse). Nor-Lett har de samme hjulene til 20kr mindre per stk, men skal ha 400kr mer i frakt.

Hovedpoenget med tråden var å advare mot et spesifikt produkt som ikke holder mål, ikke å be om råd om hva jeg skulle gjøre, forresten. :wink:

SveinHa skrev for 1 time siden:

Det eneste gummi som er brukende på Biltema er vindusviskere, de er både billige og like gode som andre dyrere...

Ikke min erfaring. De pusserne fra BT jeg forsøkte genererte pipelyd i bruk som holdt på å drive meg til vanvidd. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 21 minutter siden:

genererte pipelyd

Aldri opplevd men det kan være fordi jeg kun kjøper vannavvisende/Clearview eller hva de nå kaller de for tiden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

De smådekkene og slangene fra Biltema er rett og slett ikke spesielt gode. Etter flere år med skifte av slanger minst en gang i året har jeg nå skiftet til kompakte gummihjul på både trillebårer, sekketralle og kajakktralle. Så i år håper jeg at jeg skal slippe å irritere meg over punkterte småhjul....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
subwoofer skrev for 19 timer siden:

Gummiprodukter fra Biltema, enten det er dekk, slanger eller diverse radiatorslanger osv., har det blitt advart mot her på forumet en rekke ganger. Det er ikke få ganger jeg har handlet slikt på BT, og mye av det er faktisk morkent og krakkilert allerede når man pakker det opp. Allikevel har jeg gått på en smell og handlet slange til trillebårhjul osv. der gang på gang. Har nå tatt et oppgjør med min noe tungnemme karakter, og sluttet helt å handle slikt på BT.

subwoofer skrev for 2 timer siden:

Håper bare jeg finner den hersens kvitteringa, registrerte meg ikke i appen før etter dette kjøpet. 

Ser jo at du fant kvitteringen, men det er ikke håpløst uten heller. Her i Fredrikstad har det aldri vært noe problem å klage på dritt fra BT. Har jeg ikke hatt kvittering, så har de spurt etter en transaksjon fra banken dersom jeg har betalt med kort. Så jeg vil si de har strekt seg langt med å finne en løsning. De to siste tingene jeg har klaget på (dette var i fjor) var slipebånd til båndsliper og gassbeholdere til disse små kokerne som mange har i båten. Når det gjaldt slipebåndene så var det et kjent problem som de hadde fått mye klager på. De var dårlig limt, revnet straks man begynte å slipe. Gassbeholderne sluttet å levere gass selv om de var helt fulle. Dette hadde de ikke fått klager på før, men godtok det med en gang, selv uten kvittering eller synlig transaksjon i nettbanken. 

subwoofer skrev for 19 timer siden:

Jeg kan anbefale 3,00x4" luftfrie hjul fra Clas Ohlson. 199,- pr stk, passer på 20mm aksling og ser så langt ut til å være av god kvalitet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
subwoofer skrev 10 minutter siden:

@index Supert tips! Men tror det hjulet er utgått, for det finnes verken på nettlager eller i antall i butikkene. 

Merkelig! Jeg kjøpte fire av dem for kun et par uker siden...

Tok et søk jeg også, og det ser ut til at det kun er noen få igjen i Oslo ja. Så da er det nok på vei ser det ut til. Dumt, det virker solid og greit.

subwoofer skrev 28 minutter siden:

Til den prisen kjøper jeg heller de hjula Tysse selger på hengerne sine til lavere pris. Det der var for bankran å regne. 

Enig at det er en stiv pris. Sjekket på Tysse,disse hjulene ser lik ut som de jeg kjøpte på Jula i sin tid,mener jeg betalte 199,- pr stk da

9 hours ago, Stormwatch said:

Enig, uakseptabel dårlig kvailtet og har vært sånn siden forrige århundre. Slanger, dekk, rykkdempere, mansjetter, impellere, kabler. Rart at de ikke tar tak i dette.

Ugh. Dette har jeg ikke fått med meg. Kjøpte nylig fire stk av de største rykkdemperne til bruk i faste fortøyninger i hjemmehavn. Hva kan jeg forvente her, mon tro?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 7 minutter siden:

Kjøpte nylig fire stk av de største rykkdemperne til bruk i faste fortøyninger i hjemmehavn. Hva kan jeg forvente her, mon tro?

Det kommer nok an på hvem som er produsenten av disse for tiden. Jeg har brukt Biltemas største rykkdempere (av «Forsheda-typen») til min båt på gode 10-11 tonn. Ligger forholdsvis utsatt til. Disse har holdt godt, i forhold til prisen. Har ønsket meg ekte Forsheda til jul noen år nå og har nå komplett. Har kun skiftet til Forsheda i endefortøyningene, da disse får mest bank. Springene er fremdeles Biltema, og disse holder seg greit på tolvte året godt og vel. For de gamle endefortøyningenes del måtte jeg gjerne skifte ut 2-3 stk i løpet av disse to årene, de andre har holdt (men ble skiftet nå siden de har begynt å sprekke opp). Ingen av rykkdemperne har røket tvert av, men den «bøylen» som låser tauene i endene av rykkdemperne har vist seg å være svakeste punkt. Tror du kan sove godt en stund til, så lenge du monterer demperne riktig (3 omdreininger, fritt etter husken).

Takk for det @Hakkannen. Da holder de nok fint iår, så sjekker jeg de til høsten når jeg tar med alt av tau hjem for en vask. Jeg brukte 4 omdreininger, så skulle de ha røket, blir det fire slake tau. Men jeg har fire til med sånne innebygde rykkdempere. Er fortøyd for storm egentlig, tror jeg, med minst en backup i alle retninger i tillegg til åtte fendere og en polstret bås :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...