Jump to content

Nimbus 4000 info!!


Audifil

Recommended Posts

Hei folkens..

 

Er det noen her som sitter på litt info om Nimbus 4000, har søkt rundt på nettet og funnet tekniske data osv.. Kunne tenkt meg litt info om hva de blir solgt for, brosjyrer, tester og ikke minst erfaringer folk har rundt båten.

Erfaringer fra Nimbus 4004 og Nimbus 37 er også grei siden det er samme båten.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Ta en titt i erfaringsdatabasen her på baatplassen - der finner du litt erfaringer om to stykker. På www.Finn.no ligger det et par stykker inne som gir deg et hint om prisleie. På www.baatnett.no ligger det inne et par - muligens de samme som på www.Finn.no. På www.batmagasinet.no - velg "Bladarkivet" i venstre meny, deretter klikker du på linken "Fritekstsøk i samtlige artikler" som kommer opp i høyre vindu, søk på 'nimbus' - der finner du flere artikler. Blant annet en brukttest. Håper noe av dette var til hjelp. Nå er det :sleep: for min del.

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke erfaringsdatabasen en gang til, har sett men!! De på Finn og Båtnett har jeg sett, men gir ikke så mye.. Er bare en veldig billig og en altfor dyr og testen på båtmagasinet har jeg lest:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Erfaringer fra Nimbus 4004 og Nimbus 37 er også grei siden det er samme båten.

Har en arbeidskollega som hadde en Nimbus 4004 med to TAMD 41 A. Han ville ikke høre snakk om at 4004 var den samme båten som 4000. Nimbus 4004 var modellen som tok over etter 4000 og har en god del forbedringer. Han nevnte en del av disse for meg tidligere uten at jeg husker så mye mere enn at 4004 hadde port i hekken og ofte var utstyrt med nyere motorer enn 4000. Men så ligger de noen hundre tusen over i pris også og dette betyr vel at det er en forskjell mellom disse båtene og at 4004 både er nyere og mere populær.

Link to post
Share on other sites

Om det er forskjell i skroget vet jeg ikke, men har lest at det samme skroget som er på 4000 fra 85 går igjen i dag i samme form i Nimbus 380.

 

Ang. maskiner gikk TAMD41 igjen fra 85 og helt opp til 94, men de siste utgaver av 4004 fikk man også med KAD42. Men det er jo nødvendigvis ikke en fordel.

http://www.nimbus.se/__template__modelhist...59-ba887b568d24

 

Det er gjerne en del forandringer, men det eneste jeg kan se bortsett fra farger er at 4004 har et annet dashbord.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Er dette noen man spekulerer i og som de fleste har forskjellige meninger om, eller er det et faktum og har det skjedd slike tilfeller?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Om det er forskjell i skroget vet jeg ikke, men har lest at det samme skroget som er på 4000 fra 85 går igjen i dag i samme form i Nimbus 380.

 

Ang. maskiner gikk TAMD41 igjen fra 85 og helt opp til 94, men de siste utgaver av 4004 fikk man også med KAD42. Men det er jo nødvendigvis ikke en fordel.

http://www.nimbus.se/__template__modelhist...59-ba887b568d24

 

Det er gjerne en del forandringer, men det eneste jeg kan se bortsett fra farger er at 4004 har et annet dashbord.

Forskjellene slik jeg fikk det forklart var vel ikke i selve skroget men i overbygget og innredningsdetaljer slik som ulik tilgang til flybridge og port i hekken.

 

Når det gjelder TAMD 41 så kom vel disse i 1986 og var produsert i ulike versjoner/utgaver helt frem til i 2005, i allefall i følge lister hos www.drevia.no. Tror nok jeg ville foretrukket en Nimbus 4004 utstyrt med TAMD 41 i stedet for KAD 42. Nimbus 4000 var vel ofte utstyrt med den svakere TAMD 40 A eller B.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser på linken jeg postet så er det 41 motor fra 86, kun de første modellene fra 85 som hadde 40.

Stemmer det med porten i hekken ja, den er plassert litt anderledes.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

De første tror jeg ikke har åpning, men fra ca 87/88 har de åpning med ikke dør. Det er en slags innstøpt trapp som du legger ned, vanskelig å forklare... Men når den er oppe har du tett aktervegg, og når den legges ned er det trapp ned til plattformen. Funker, men dør er det beste vil jeg tro.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Er dette noen man spekulerer i og som de fleste har forskjellige meninger om, eller er det et faktum og har det skjedd slike tilfeller?

Dette problemet har vært behørig behandlet for domstolene, så man kan vel si at det er "rettskraftig avgjort".

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Snakket med Nimbus nå, jeg kunne bare slappe av med tanke på delaminering. Det var kun tre kjente tilfeller og det var båter som hadde hatt ekstreme påkjenninger. To av tilfellene hadde vært nye båter, så alder hadde ikke noe å si ble jeg fortalt.

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Du fikk vel denne garantien skriftlig da?

 

Sånn at millionbåten din ikke plutselig er redusert til en haug med dritt som ingen vil ha.

 

Nimbus var i alle fall ikke særlig interessert i å dekke noe i de tidligere omtalte rettssakene.

 

Men en fin båt, det er det. I den grad en motorbåt kan være fin.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Noe garanti fikk jeg ikke, men tror nok ikke det er fare for "alle" Nimbus`er. Er vel større sjangs for motorhavari og den slags, men man kjøper vist båter rundt i dette land selvom.

 

Nå har jeg ikke en slik båt enda, men kanskje om ikke så lenge:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Ok, det er sikkert ikke så vanskelig å ta ut kjernematerialet og reparere eventuelle delamineringer, så det går nok bra.

 

Kanskje litt mer omfattende en plastpest, men ikke umulig. Det umulige tar jo som kjent litt lengre tid, noe som ikke er så gunstig når man betaler pr. time.

 

Noe å pusle med må man jo ha uansett.

 

Men litt mer alvorlig, dette er en seriøs felle ved disse (og andre) båter fordi feilen er vanskelig å oppdage på et tidlig tidspunkt, og reparasjonen er meget kostbar og omfattende.

 

Sannsynligheten for at dette er et problem er ikke stor, men dersom det er et problem så er konsekvensene store. I alle fall for lommeboka.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si det enklere enn at det skal sjekkes ved evt. kjøp av en slik båt takket være infoen på dette forum:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk Nimbus er av de sikrere valgene man gjør. Har faktisk en beskjen med en 28Dc

og en som hadde en 4004(den brant opp). Jeg tviler ikke på at det finnes båter med

skade her også. Men jeg er faktisk i den tro at jeg sammenligner Nimbus og Windy.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Vær obs på at disse båtene frem til et tidspunkt -- mener det var 90 eller 92 -- er bygget med sandwich i bunnen. Etter et gitt bruksomfang kan det delaminere.

er dette noe av samme ting som man har hørt om på scand båtene modellene i fra 80-87,at dem var så tynne i skroget?

Kokka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...