Jump to content

Hva skyldes overfylling av olje, Honda 30 hk påhengsmotor?


Trond C

Recommended Posts

Jeg har en Honda, BF30 heter den vel. 1995 modell, som har gått fint i alle år. Har skiftet olje rundt annethvert år, sink ved behov, og ellers gitt den alminnelig hjemmeservice. For to/tre år siden hylte varmealarmen, tydeligvis tette kjølekanaler, men det ordnet seg greit med to døgns nærmere sammenhengende kjøring i en balje med vann og seks/syv liter systemrens. Fin kjøling deretter.

 

Men nå, oljeproblem. Motor og båt står ute om vinteren, og vårens sjekk av oljepeilepinne viste olje opp hele pinnen, helt til topps, relativt ren fin olje, ikke cafelattekrem. Motoren startet, jeg tok en kort start på tørt land, før oljepinnesjekk. Slapp ut gammel olje, det var noe mindre enn ventet, men ikke så lett å si, stort spilloljekar og det skal bare være halvannen liter olje før oljefilteret skiftes. Oljen så grei ut, ikke noe tegn til vann i den, henimot ganske svart i karet, mer som ny på peilepinnen. Så nå har jeg skiftet filter og fylt på de foreskrevne 1,9 liter olje. Det flyter da over, ut peilepinnehullet.

 

Noen tanker om hva dette kan være? Det var en kald vinter, kaldere over lengre tid en vanlig.

IMG_1358.jpeg

IMG_1843.jpeg

Link to post
Trond C skrev On 11.5.2024 at 13.49:

Så nå har jeg skiftet filter og fylt på de foreskrevne 1,9 liter olje. Det flyter da over, ut peilepinnehullet.

 

ser ikke for meg det helt er plass til 4 dl olje i de små filtrene som disse motorene bruker..

Tror også at den foreskrevne mengden ofte stemmer bra ved første gangs oljefylling på ny motor, mens det normalt ved skift blir liggende mer olje igjen i blokka og dermed mindre plass til ny olje.  
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Etter oljeskift, og varmkjøring, hvordan var oljenivået da? 

 

Min erfaring er at det ofte går mindre olje en hva manualen forskriver. Jeg er ikke kjent med Honda, men på min Mercury så må motoren tiltes opp i et par minutter, for så å tiltes ned, det for at all olje skal renne ned i sumpen, og ok oljenivået kan kontrolleres. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...