Trond C Startet 11.Mai Del på Facebook Startet 11.Mai Jeg har en Honda, BF30 heter den vel. 1995 modell, som har gått fint i alle år. Har skiftet olje rundt annethvert år, sink ved behov, og ellers gitt den alminnelig hjemmeservice. For to/tre år siden hylte varmealarmen, tydeligvis tette kjølekanaler, men det ordnet seg greit med to døgns nærmere sammenhengende kjøring i en balje med vann og seks/syv liter systemrens. Fin kjøling deretter. Men nå, oljeproblem. Motor og båt står ute om vinteren, og vårens sjekk av oljepeilepinne viste olje opp hele pinnen, helt til topps, relativt ren fin olje, ikke cafelattekrem. Motoren startet, jeg tok en kort start på tørt land, før oljepinnesjekk. Slapp ut gammel olje, det var noe mindre enn ventet, men ikke så lett å si, stort spilloljekar og det skal bare være halvannen liter olje før oljefilteret skiftes. Oljen så grei ut, ikke noe tegn til vann i den, henimot ganske svart i karet, mer som ny på peilepinnen. Så nå har jeg skiftet filter og fylt på de foreskrevne 1,9 liter olje. Det flyter da over, ut peilepinnehullet. Noen tanker om hva dette kan være? Det var en kald vinter, kaldere over lengre tid en vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.Mai Del på Facebook Svart 11.Mai Kjenner ikke mye til disse motorene, men hvis det er etter oppstart kan det være varme, ekspansjon og tett veivhusventilasjon som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 11.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai Takk for svar! Oljens veier er uransakelige, gudene må vite hvor de oljekanalene i Hondaen snor seg, men jeg tappet nå av nok til å få oljestanden ned, så håper jeg det beste! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Mai Del på Facebook Svart 11.Mai Sto motoren vertikalt når du tappet? Åpnet du påfyllingen når du tappet olje? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Trond C skrev On 11.5.2024 at 13.49: Så nå har jeg skiftet filter og fylt på de foreskrevne 1,9 liter olje. Det flyter da over, ut peilepinnehullet. ser ikke for meg det helt er plass til 4 dl olje i de små filtrene som disse motorene bruker.. Tror også at den foreskrevne mengden ofte stemmer bra ved første gangs oljefylling på ny motor, mens det normalt ved skift blir liggende mer olje igjen i blokka og dermed mindre plass til ny olje. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sørlandet2 Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Etter oljeskift, og varmkjøring, hvordan var oljenivået da? Min erfaring er at det ofte går mindre olje en hva manualen forskriver. Jeg er ikke kjent med Honda, men på min Mercury så må motoren tiltes opp i et par minutter, for så å tiltes ned, det for at all olje skal renne ned i sumpen, og ok oljenivået kan kontrolleres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.