Lazyjack Startet 11.Mai Del på Facebook Startet 11.Mai Har noen vært borti eller hørt om at lekk dyse har ført til hydrolock med påfølgende skade på råde? Jeg forsøker å finne ut hvorfor jeg fikk bøyd en råde på min motor og lurer på om drypping fra en dyse kan være årsaken til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai Del på Facebook Svart 11.Mai Mja. Ikke nødvendigvis Yanmar, men noen motorer spesifiserer tankvolum under dysene. Nettopp for at noen typer dyser kan stå åpne og lekke. På mini-Yanmar vil jeg tro at dryppende dyse ikke fører til mer enn sot på stempelet. I ekstremt fall at det brenner hull i stempelet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai Hulda skrev 53 minutter siden: Mja. Ikke nødvendigvis Yanmar, men noen motorer spesifiserer tankvolum under dysene. Nettopp for at noen typer dyser kan stå åpne og lekke. På mini-Yanmar vil jeg tro at dryppende dyse ikke fører til mer enn sot på stempelet. I ekstremt fall at det brenner hull i stempelet. Tenkte at det kunne skje om dysa dryppet mens motoren stod og at det dermed gikk galt i første kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mai Del på Facebook Svart 11.Mai Mulig det, men jeg har aldri hørt om det. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 11.Mai Del på Facebook Svart 11.Mai Lazyjack skrev for 5 timer siden: Tenkte at det kunne skje om dysa dryppet mens motoren stod Dette har jeg erfart på VP 120, generatormotor. Hydrolock pga lekk dyse. Dagtank ca 2-3m over motor. Motor tok ikke skade. Hvis du mistenker dysene, få de kontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Mai Del på Facebook Svart 11.Mai Lazyjack skrev for 7 timer siden: Har noen vært borti eller hørt om at lekk dyse har ført til hydrolock med påfølgende skade på råde? Nei,, bare med vann. Har du Diesel i Smøroljen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 12.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai Roger jo skrev for 11 timer siden: Nei,, bare med vann. Har du Diesel i Smøroljen? Ingen diesel i olja men det var et godt poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai For dieseldysen til Yanmar inneholder kun ett pump. Så for å få til hydrolock der må tanken være høyere enn motoren og dysen må manglet innmat. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai Hulda skrev for 4 timer siden: For dieseldysen til Yanmar inneholder kun ett pump. Så for å få til hydrolock der må tanken være høyere enn motoren og dysen må manglet innmat. Takk for innspill @Hulda. Jeg ser at teorien min om lekk dyse som mulig årsak til motorhavari nok ikke holdt vann. Jeg kom til samme konklusjon etter å ha sovet (dårlig) på det et par netter. Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser 🥴 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Lazyjack skrev 21 minutter siden: Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser Returledningen? Har den utløpet i tanken under væskeoverfalten i tanken kan det renne denne veien. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Nei, da må dysen være pipp lekk. Da ville motoren neppe gått. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Lazyjack skrev for 8 timer siden: Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser Hvis du har høytliggende tank så kan det lekke diesel via lekkoljeretur på dysene, selv med innmat, men du har da feil på dysene. Dysen kan henge i åpen stilling, eller det kan være skader på dysesetet, f.eks.... Som sagt, jeg har erfart dette, da hadde 1 dyse hengt seg i åpen stilling og det oppsto hydrolock. Med innmat i dysen. Smøreoljen var også full i diesel. Bytte dysespiss, motorolje, oljefilter og alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.