Jump to content

Lekk dyse som årsak til motorhavari på 2-syl. Yanmar?

Lazyjack

Recommended Posts

Hulda skrev On 11.5.2024 at 12.25:

Mja. Ikke nødvendigvis Yanmar, men noen motorer spesifiserer tankvolum under dysene. Nettopp for at noen typer dyser kan stå åpne og lekke. På mini-Yanmar vil jeg tro at dryppende dyse ikke fører til mer enn sot på stempelet. I ekstremt fall at det brenner hull i stempelet.

Vis hele sitatet  

Tenkte at det kunne skje om dysa dryppet mens motoren stod og at det dermed gikk galt i første kompresjon. 

Hulda skrev On 12.5.2024 at 8.19:

For dieseldysen til Yanmar inneholder kun ett pump. Så for å få til hydrolock der må tanken være høyere enn motoren og dysen må manglet innmat.

Vis hele sitatet  

Takk for innspill @Hulda. Jeg ser at teorien min om lekk dyse som mulig årsak til motorhavari nok ikke holdt vann. Jeg kom til samme konklusjon etter å ha sovet (dårlig) på det et par netter.

Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser ?

Lazyjack skrev On 12.5.2024 at 13.21:

Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser

Vis hele sitatet  

Hvis du har høytliggende tank så kan det lekke diesel via lekkoljeretur på dysene, selv med innmat, men du har da feil på dysene. Dysen kan henge i åpen stilling, eller det kan være skader på dysesetet, f.eks....

Som sagt, jeg har erfart dette, da hadde 1 dyse hengt seg i åpen stilling og det oppsto hydrolock. Med innmat i dysen. Smøreoljen var også full i diesel. Bytte dysespiss, motorolje, oljefilter og alt ok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...