Jump to content

Lekk dyse som årsak til motorhavari på 2-syl. Yanmar?


Lazyjack

Recommended Posts

Mja. Ikke nødvendigvis Yanmar, men noen motorer spesifiserer tankvolum under dysene. Nettopp for at noen typer dyser kan stå åpne og lekke. På mini-Yanmar vil jeg tro at dryppende dyse ikke fører til mer enn sot på stempelet. I ekstremt fall at det brenner hull i stempelet.

Link to post
Hulda skrev 53 minutter siden:

Mja. Ikke nødvendigvis Yanmar, men noen motorer spesifiserer tankvolum under dysene. Nettopp for at noen typer dyser kan stå åpne og lekke. På mini-Yanmar vil jeg tro at dryppende dyse ikke fører til mer enn sot på stempelet. I ekstremt fall at det brenner hull i stempelet.

Tenkte at det kunne skje om dysa dryppet mens motoren stod og at det dermed gikk galt i første kompresjon. 

Link to post
Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Tenkte at det kunne skje om dysa dryppet mens motoren stod

Dette har jeg erfart på VP 120, generatormotor. Hydrolock pga lekk dyse. Dagtank ca 2-3m over motor. Motor tok ikke skade.

Hvis du mistenker dysene, få de kontrollert.

 

Link to post
Hulda skrev for 4 timer siden:

For dieseldysen til Yanmar inneholder kun ett pump. Så for å få til hydrolock der må tanken være høyere enn motoren og dysen må manglet innmat.

Takk for innspill @Hulda. Jeg ser at teorien min om lekk dyse som mulig årsak til motorhavari nok ikke holdt vann. Jeg kom til samme konklusjon etter å ha sovet (dårlig) på det et par netter.

Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser 🥴

Link to post
Lazyjack skrev 21 minutter siden:

Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser

Returledningen? Har den utløpet i tanken under væskeoverfalten i tanken kan det renne denne veien.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Jeg har nok høytliggende tank men har innmat både i høytrykkspumpa og dyser

Hvis du har høytliggende tank så kan det lekke diesel via lekkoljeretur på dysene, selv med innmat, men du har da feil på dysene. Dysen kan henge i åpen stilling, eller det kan være skader på dysesetet, f.eks....

Som sagt, jeg har erfart dette, da hadde 1 dyse hengt seg i åpen stilling og det oppsto hydrolock. Med innmat i dysen. Smøreoljen var også full i diesel. Bytte dysespiss, motorolje, oljefilter og alt ok.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...