Jump to content

Suzuki 50 df 2010 mod. Motor stanser når jeg tilter n


Hellesøy brygge

Recommended Posts

Hei. Når jeg skal tilte opp motor når den er i gang, stanser motoren. Fungerer ikke å starte den igjen, og må bruke jumpstarter. Har målt batteri til 12,7 volt og den viser det samme når motor er i gang. Er dynamoen gåen? Jeg er ikke så motorkyndig og synes det er rart at den stanser når jeg tilter den. Kan det være motor for tilting som er gåen?  Noen som er kyndig som har tips? Takker for innspill dersom noen har erfaring fra samme utfordring. Litt kjedelig nå når sesongen er i gang. God sommer og kos dere på sjøen ??

Link to post

Det virker rart at spenningen ikke stiger når motoren er i gang. Jeg er ingen ekspert her, men trodde alle motorer lader med godt over 13 volt. Jeg ville startet med å gå

grundig over alle koblinger mv for å sjekke at det er god kontakt. Dårlig kontakt er overraskende ofte årsak til div krøll, men er jo heldigvis enkelt å fikse. 

Link to post

Ladet opp batteriet i natt. 13,2 nå. Ingen forskjell. Motor dør straks jeg tilter, og det er ikke mulig å få tiltet eller få start på den igjen uten ved å bruke jumpstarter. Helt dødt og ingen signal når man vrir om nøkkel, men virker fint med jumpstarter altså. Tips?

Link to post

Tømmes batteriet kjapt? Altså, synker spenningen kjapt når du starter motoren, tilter og styrer på? I så fall kan det jo være batteriet ikke er helt topp, selv om det måles til fulladet etter lading. Hvis du har et annet batteri (som du vet er OK) tilgjengelig kunne det vært interessant å prøve det.
 

På gamlebilen hadde jeg to batterier (Hilux 2007-modell). En dag fikk jeg ikke start, så ladet dem over natta. God spenning på begge rett etter laderen var koblet fra, men det skulle ikke mer enn et par startforsøk til før de lå langt under der de burde være. Etter de nye batteriene ble montert kunne jeg (nesten) bare se litt hardt på nøkkelen og så startet den. Så det kan være verdt å prøve et annet batteri, så har du i alle fall luket vekk en potensiell feilkilde.

Link to post

Målte batteri til 13,2 etter jeg hadde tiltet et par ganger ved å bruke jumpstarter. Batteri 1 år gammelt. 90 amp (litt usikker på hvor kjapt batteri tappes, men den lader hvertfall ikke når motor er i gang)

Link to post

Har vært borti lignende. Til slutt starter  motoren bare av og til pga korosjon

 men nok strøm til instrument. Kabler og hovedbryter er greit å utelukke. Liten skade på kabel ved motor brønn kan føre til att den trekker vann og ødelegges. 

Link to post

Var hos verksted i dag og pratet med dem. Der var de ganske sikker på at det var hovedstrømbryter som hadde dårlig kontakt /defekt. Så jeg kjøpte en ny og prøver om det kan hjelpe. Får byttet den til helgen. 

Link to post

Prøv med start kabel direkte fra batteri +, til startmotorrele +. 

Om ikke det hjelper så prøv startkabel fra batteri -, til gods på motor. 

TåT skrev On 11.5.2024 at 18.24:

Dårlig kontakt er overraskende ofte årsak til div krøll, men er jo heldigvis enkelt å fikse. 

Veldig enig i det ?

Vrient å få en gjennomsnittlig båtmann til å bruke 4 min på å pusse kontaktflate, men å bla opp for 4 verkstedtimer... 

Link to post
Hellesøy brygge skrev On 14.5.2024 at 20.57:

Der var de ganske sikker på at det var hovedstrømbryter som hadde dårlig kontakt /defekt.

 

disse har begrenset levetid når de står i litt fuktig miljø, men er fort gjort å overse.  Fikk lignende feil på min F115 og ved inspeksjon av bryter så var den godt irret. Hadde ikke ny bryter for hånden men en forbikobling av bryter løste problemet inntil jeg fikk tak i ny.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...