Hellesøy brygge Startet 11.Mai Del på Facebook Startet 11.Mai Hei. Når jeg skal tilte opp motor når den er i gang, stanser motoren. Fungerer ikke å starte den igjen, og må bruke jumpstarter. Har målt batteri til 12,7 volt og den viser det samme når motor er i gang. Er dynamoen gåen? Jeg er ikke så motorkyndig og synes det er rart at den stanser når jeg tilter den. Kan det være motor for tilting som er gåen? Noen som er kyndig som har tips? Takker for innspill dersom noen har erfaring fra samme utfordring. Litt kjedelig nå når sesongen er i gang. God sommer og kos dere på sjøen 😀👍 Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 11.Mai Del på Facebook Svart 11.Mai Det virker rart at spenningen ikke stiger når motoren er i gang. Jeg er ingen ekspert her, men trodde alle motorer lader med godt over 13 volt. Jeg ville startet med å gå grundig over alle koblinger mv for å sjekke at det er god kontakt. Dårlig kontakt er overraskende ofte årsak til div krøll, men er jo heldigvis enkelt å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Hvis du ikke har mer enn 12,7 når motor går så får iallefall ikke batteri ladestrøm fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Bør vel være 13,8 v ++. Er batteri helt ok, prøvd lading over natt. Sitér dette innlegget Link to post
Hellesøy brygge Svart 12.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai Ladet opp batteriet i natt. 13,2 nå. Ingen forskjell. Motor dør straks jeg tilter, og det er ikke mulig å få tiltet eller få start på den igjen uten ved å bruke jumpstarter. Helt dødt og ingen signal når man vrir om nøkkel, men virker fint med jumpstarter altså. Tips? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Tømmes batteriet kjapt? Altså, synker spenningen kjapt når du starter motoren, tilter og styrer på? I så fall kan det jo være batteriet ikke er helt topp, selv om det måles til fulladet etter lading. Hvis du har et annet batteri (som du vet er OK) tilgjengelig kunne det vært interessant å prøve det. På gamlebilen hadde jeg to batterier (Hilux 2007-modell). En dag fikk jeg ikke start, så ladet dem over natta. God spenning på begge rett etter laderen var koblet fra, men det skulle ikke mer enn et par startforsøk til før de lå langt under der de burde være. Etter de nye batteriene ble montert kunne jeg (nesten) bare se litt hardt på nøkkelen og så startet den. Så det kan være verdt å prøve et annet batteri, så har du i alle fall luket vekk en potensiell feilkilde. Sitér dette innlegget Link to post
Hellesøy brygge Svart 12.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai Målte batteri til 13,2 etter jeg hadde tiltet et par ganger ved å bruke jumpstarter. Batteri 1 år gammelt. 90 amp (litt usikker på hvor kjapt batteri tappes, men den lader hvertfall ikke når motor er i gang) Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Har du sjekket batteri kabler for innvendig korrosjon? Sitér dette innlegget Link to post
Hellesøy brygge Svart 12.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai Ikke sjekket kabler for innvendig korrosjon nei. Gir det mening kanskje at det må ekstra power fra jumpstarter hvis det er korrosjon på kabler? Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Har vært borti lignende. Til slutt starter motoren bare av og til pga korosjon men nok strøm til instrument. Kabler og hovedbryter er greit å utelukke. Liten skade på kabel ved motor brønn kan føre til att den trekker vann og ødelegges. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Få hjelp med måling, mål spenning på starter når du vrir på nøkkel, skader ikke å måle batteri like ens. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Volt sier jo lite om batteriets tilstand. Det kan ha volt men lite Ahmp om noen celler er kaputt. Har du kjørt lenge uten lading fra motor går det jo hardt ut over batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Vel, under belastning med starter ser du som regel på volten at celler er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 13.Mai Del på Facebook Svart 13.Mai Kan være slitte børster/overslag el i tiltmotor, at den trekker unormalt mye strøm når du bruker den! Sitér dette innlegget Link to post
Hellesøy brygge Svart 14.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai Marqies skrev for 21 timer siden: Vel, under belastning med starter ser du som regel på volten at celler er Sitér dette innlegget Link to post
Hellesøy brygge Svart 14.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai Var hos verksted i dag og pratet med dem. Der var de ganske sikker på at det var hovedstrømbryter som hadde dårlig kontakt /defekt. Så jeg kjøpte en ny og prøver om det kan hjelpe. Får byttet den til helgen. Sitér dette innlegget Link to post
rakator Svart 15.Mai Del på Facebook Svart 15.Mai Har opplevd tilsvarende på en Yamaha F50 en gang, og da var det dårlig kontakt på batteripolene som var feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Hellesøy brygge Svart 15.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai Håper det er noe så enkelt som det. Har kjøpt smergelpapir og sjekker over poler osv👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mai Del på Facebook Svart 17.Mai Prøv med start kabel direkte fra batteri +, til startmotorrele +. Om ikke det hjelper så prøv startkabel fra batteri -, til gods på motor. TåT skrev On 11.5.2024 at 18.24: Dårlig kontakt er overraskende ofte årsak til div krøll, men er jo heldigvis enkelt å fikse. Veldig enig i det 👍 Vrient å få en gjennomsnittlig båtmann til å bruke 4 min på å pusse kontaktflate, men å bla opp for 4 verkstedtimer... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Mai Del på Facebook Svart 18.Mai Hellesøy brygge skrev On 14.5.2024 at 20.57: Der var de ganske sikker på at det var hovedstrømbryter som hadde dårlig kontakt /defekt. disse har begrenset levetid når de står i litt fuktig miljø, men er fort gjort å overse. Fikk lignende feil på min F115 og ved inspeksjon av bryter så var den godt irret. Hadde ikke ny bryter for hånden men en forbikobling av bryter løste problemet inntil jeg fikk tak i ny. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.