edin_m Startet 11.Mai Del på Facebook Startet 11.Mai Etter å ha brukt bl.a dette forumet siden i fjor sommer til å hente inn informasjon, tips og ikke minst varskoer så er det vel på tide at båten får sin egen prosjekttråd. Mye smått er gjort allerede med dårlig bildedokumentasjon men det kan vel ikke skade å ta dere med på resten, og ikke minst hva som har skjedd med frøkna hittils. Litt kort om båten, jeg fant faktisk link til en tidligere salgsannonse for fra 10 år siden her inne. Siden da og frem til ifjor sommer har det vært en eier som underveis byttet både motor, drev, kalesje og en del annet knask. Betty er en Larson 280 Cabrio fra 1996 med den beryktede 7,3 D Tronic 300 maskinen (kommer litt mer om denne i egen post), Bravo 3 XR drev med nå 26" 4+3 propeller og en flott custom kalesje som gjør at båten kan brukes uansett vær og vind. Fra annonsen i fjor: Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 31.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai Så i en rekke av mye annet som er blitt gjort gjennom våren og etter vi overtok båten i fjor kom en møkkajobb. Eller, det var ikke det heller men irritasjonsmomentet over at jeg ikke fant dette før mens båten stod på land er stor, for det medførte en kostbar løfting ekstra som føles unødvendig. Ingen slakk i styring eller på selve drevet, men siden i fjor høst har vi lagt merke til at det fort er 5-10 liter vann mellom helgene når vi har dratt ut til båten. Først mistenkte vi det enkleste som avrenning grunnet tett drenering fra dekk, tilbakeslagsventil på bilgepumpe og diverse gjennomføringer. Dessverre kom det fortsatt drypp av vann inn selv etter alt over var sjekket / byttet så da var det jo frem med et inspeksjonskamera og rote litt baki. Selvfølgelig var synderen den fordømte styrebolten på Mercruiserdrevet, men det kom også drypp fra gjennomføringen til giroljen. Etter mye om og men i tenkeboksen leverte boatparts.no alt som skulle til fra JR Marine, inkl ny styrebolt i rustfritt så da var det bare å sette i gang og bli møkkete. Ikke uforventet var både mutter og skiver som satt der godt brune, men med litt rustløser og forsiktig omsorg med gummislegga kom det hele løst. Inn med nye foringer, tetning, myyye fett og klaske det hele sammen - har nå tilbrakt 2 timer på vannet etter å ha tørket alt i kjølen uten å mye som antydninger til en dråpe! Som det også syns på siste bildet så er gimbal-lageret nytt. Det tok vi i forbindelse med vår klargjøringen når alle belger ble byttet og drevet generelt gått over av mekaniker, men ny belg ble kjøpt inn til anledningen da paranoia over potensiell skade / rift i demonteringen av belgen nå tok over... Jaja, det er vel en godt brukt setning blandt båtfolket - "det er alltid noe" 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 31.Mai Del på Facebook Svart 31.Mai Sikkelig dritt jobb det der. Bra du fikk det av før større utstyr måtte til. Dårlig av mercruiser og slutte med smørenipler. Har heldigvis vannstand rett under styre bolt på mine små båter, varer ikke noe særlig lenger men slipper lekk på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 31.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai Har et par gode venner som er både sveisere og metallarbeidere, så på sikt blir det nok å lage en litt bedre løsning med smørenippel samt beholde muligheten til å komme lett til fra baksiden. Til tross for en ganske brun mutter og skive såg ingenting annet ut til å være noe særlig rustent. Litt på overflaten til styrearmen men det lot seg skrape bort med en stålbørste så tror jeg tok det her tidlig nok til at det ikke byr på noen videre utfordringer! Neste på planen nå er å få malt ferdig targaen som pr. nå har fått 4 strøk epoxy primer samt ferdigstille setene fremme. En del sprekker og sår skal fikses før seter lakkes opp. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 31.Mai Del på Facebook Svart 31.Mai Ja, har 10-12 transom liggende som jeg tenkte og lage nippler på. De gamle med smøring hadde et spor inni foringen/gjenge for og fordele fettet hele veien. Fare er vel at simringen kan sprette ut når ikke fettet har en vei og gå uten sporet. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 30.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni Da det ble noen ok+ helger værmessig mellom regnskurene bestemte vi oss for å gjøre niks og nada med båten en liten stund før forrige helg. En ting som virkelig plaget meg kosmetisk var targaen og lys som satt på. Blass maling som løsnet og gav inntrykk av 50 shades of old white i kombinasjon med lys hvor korrosjon og rust var mer fremtredende enn krom irriterende meg hver gang vi gikk ombord. Heldigvis jobber fruen et sted hvor det meste av morsomme maskiner er tilgjengelig så fremfor å bruke noen tusenlapper på nye lys bestemte vi oss for å prøve 100 kroners løsningen først, selve lysene fungerte jo. En kjapp runde med sandblåsing gav et ok resultat 2 lag med sink grunning, etterfulgt av 2 strøk sort og 3 strøk klarlakk la grunnlaget for det som fulgte. Rett før sjøsetting i våres hadde targaen blitt pusset ned, sparklet hvor nødvendig og påført flere strøk epoxyprimer. Nå var det på tide å maskere litt og male! Djipol sin PU lakk hadde allerede blitt handlet inn i fargen DC800 - Hvit, noe som selvfølgelig viste seg å være flere nyanser off fra den offwhite fargen på skroget. Heldigvis, har vi jo smått lappet sofaen foran og selv om vi er langt i fra er ferdig der hadde jeg et godt utvalg brekkfarger. Noen dråper karamell pr 100ml hvit gav en meget god match. 3 strøk senere og på med det som ble "nye lys" Styrmannen om bord virker fornøyd, fruen er glad for at jeg endelig er ferdig og jeg... Jeg kan endelig ta en øl uten å titte opp og klø i fingrene! Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 22.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli Det ble en liten dukkert under båten i helgen mens vi lå i Strømstad, rett og slett for å ta en titt siden det var litt synlig groe på propellene. Etter 3 minutter under ble det en omgang med skrape og her kommer spørsmålene. Skroget var helt rent og fint, ikke antydning til groe eller slim noe sted. Drevet derimot, og propellene på innsiden hvor eksos og kjølevann kommer ut var allerede såpass godt grodd at det var merkbar forskjell på planingsterskel etter skrapingen. Jeg har brukt Mille NCT bunnstoff på både skrog og drev, 2 strøk på skrog og 3 strøk på drev, da vel å merke sprayboks på drevet. Propeller ble polert før de ble satt på, så hvor har vi evt tråkket "feil"? Er det bedre alternativer for å redusere groe på drev og propeller? Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 3.August Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August Håper noen er relativt kjent med Merc sine drev og drevtilt. Utfordring: drevtilt opp - ingenting skjer. Kan fint tilte drev oppover med separat Trailer bryter og tilte ned med tilt knapp på konsoll. Har sjekket bryterne med multimeter - begge fungerer fint. Oljenivå i beholder er ok, og motoren fungerer åpenbart siden det kan tiltes opp hva Trailer - up bryter løfter drevet helt fint. Tiltindikator har ikke fungert siden gudene vet når og viser drevet tiltet opp til enhver tid, men det har ikke hindret drevtilt til å fungere helt fint før. Noen som har et tips eller 3 å dele? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.August Del på Facebook Svart 3.August I påvente av kvalifiserte svar så opplevde jeg det samme med ett VP drev en gang i tiden. Det satt to helt vanlige arbeidsreler ett for opp og ett for ned. Byttet det ene så ble det fart i sakene igjen. Mener det var på 40amp men fikk bare tak i ett på 30amp så brukte det for å komme utpå. Butikken skaffet meg ett 40amp men det lå i båten i årevis uten å bi montert og fulgte med på salget Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 3.August Del på Facebook Svart 3.August Hvis bare trailer bryter fungerer opp er problemet i de sensorene på siden av gimbalring/drev. Samme med tilt indikator. Hvis ikke brudd irr i kontakter ledning. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 4.August Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August Trim indikator vet jeg er rotten innvending (sjekket når vi gjorde styrebolt-jobben tidligere i sommer), men ja du sier noe der @bmwmaxi Sjekket ikke trimlimiteren på andre siden, så om den har tatt kvelden så tror vel drevet at det står helt opp og da overtar jo trailerbryter! Får gå nedi til uka med multimeter og måle Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 4.August Del på Facebook Svart 4.August Det kan være at trimlimit-sender er litt ute av stilling eller at kontaktflatene er fulle av irr. Skal veldig lite til, har opplevd dette selv flere ganger på mitt Alpha One Gen II. Byttet sender for 2 år siden og har fungert etter det. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 4.August Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August Dixie 2100 skrev 37 minutter siden: Det kan være at trimlimit-sender er litt ute av stilling eller at kontaktflatene er fulle av irr. Skal veldig lite til, har opplevd dette selv flere ganger på mitt Alpha One Gen II. Byttet sender for 2 år siden og har fungert etter det. Gir mer mening jo mer jeg ser på tegningene og hva jeg allerede har utelukket! Ble bare litt paff når den plutselig sluttet å respondere på vei hjem etter en uke på sjøen 😆 båten ville plante baugen i hver eneste skvulp selv om trimflaps ikke ble brukt og stod helt oppe... Regner med det vil være lett å avdekke med et multimeter nede ved koblingsboksen Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 4.August Del på Facebook Svart 4.August Du kan tilte med trailer bryteren under bruk. Du skjønner når det går for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 4.August Del på Facebook Svart 4.August bmwmaxi skrev 21 minutter siden: Du kan tilte med trailer bryteren under bruk. Du skjønner når det går for høyt. Dette ser du jo også på hastigheten når du tilter drevet stepvis ut når du ligger i plan, når hastigheten synker tilter du drevet litt ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 4.August Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August bmwmaxi skrev for 2 timer siden: Du kan tilte med trailer bryteren under bruk. Du skjønner når det går for høyt. Var det jeg endte opp med på vei hjem faktisk... 30+ nm med baugen gravende ned eller putre i 6knop var bare uaktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
edin_m Svart 6.September Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September "Det skal ikke se sånn ut" Båten har stått siste måneden grunnet andre forpliktelser og halvshabby vær, så når gårsdagen kom var det bare å hive seg rundt og komme seg ut! Dog glemmer idioten den normale sjekken i fryd og glede over at det er 27 grader på en september dag og hovedinntaket forblir avskrudd i det vi putter ut fra havna. Et kort pådrag senere og temperaturen stiger, heldigvis kjapp med å slå av gassen og få dyttet huet nedi for å åpne krana. Turen går heldigvis bare kort vei og temperaturen holder seg stabil men høyere enn hva jeg er vant til, motoren når sjeldent mer enn 60 grader med mindre den får ordentlig last, mens i går holder den seg på 90-95 selv i 6-7 knop. Før litt lenger tur over helgen (heldigvis) åpner jeg sjøvannspumpa og finner dette; Nå starter jakta med å få tak i ny impeller og møkkajobb med å få det sammen igjen under motor, da det ikke er snakk om å få pumpa på plass når den er satt sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.