Jump to content

Optimal plassering av T-stykker til autopilot på hydraulisk styring??

Okkaby

Recommended Posts

Hva er optimal plassering av t-stykker på systemet når en kobler inn autopilot på hydraulisk styring?

Sliter jo med ratt pumpa er utrolig tung hos hos meg. Å hverken Sleipner eller andre klare forklare hva som gjør dette, siden både den å sylinder er nye.

Så lure på om det kan ha noe å si at jeg har montert inn t-stykker rett bak på rattpumpen?

Dette var enkleste plassering, uten å måtte trekke ut gamle slanger for å presse på ny koblinger.

Er rett før jeg bestiller nye rattpumpe å montere. Men finner ingen info noen plass om hva som er optimal plassering av t-stykker.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Var styringen lettere før du moterte t-koblingene bak rattpumpa?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Okkaby skrev 57 minutter siden:

Sliter jo med ratt pumpa er utrolig tung hos hos meg.

Høres nesten ut som du styrer med rattpumpa når autopiloten styrer,(kjemper mot hydrolikk pumpa til autopiloten.??

Du må nesten tegne opp hele opplegget så en ser helheten.

Det normale er vel at  Hydrolikk pumpa  koples sammen med T-stykke nede ved styresylinderen.

Må en ha rattpumpe med  tilbakeslagsventiler ?????  Beveger rattpumpa seg når piloten styrer.  

PS går roret samme vei med pilot og rattpumpe?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er sleipner rattpumpe av nyeste type. 35ccm modell. 

Denne har tilbakeslagsventiler, så ratt står i ro når autopilot styre. Ratt er like tungt om autopilot har strøm eller ikke, Men en merker tydelig om en vil forsøke styre sjøl når autopilot ar aktiv, da er det ennå tyngre å piloten overstyre så klart manuell styring. Så er omtrent umulig å styre manuelt når pilot er aktiv.

Hadde samme tilkoblinger før bytte av rattpumpe. Gamle rattpumpe var mye lettere, denne var en Tennfjord type. Men denne hadde for lite volum, så fikk alt for mye omdreininger på ratt når jeg monterte nye sylinder. Gamle sylinder var for svag til å holde ror med nye motor å større propell. Så ble montert kraftigere sylinder. Denne er også fra Sleipner. Begge deler skal passe optimalt sammen i følge sleipner.

Slange dim er også optimal i følge sleipner å retur fra autopilot er også montert rett i følge sleipner.

Sleipner service support, skjønner ikke hva som gjør dette heller. Så de mener pumpen må inn til dem for sjekk. Da vil jeg være uten båt i ukesvis, noe som passer svært dårlig nå. 

Så derfor jeg vurdere å bare gi faen å kjøpe nye rattpumpe. Så kan den andre alltid bli sendt inn for sjekk etterpå, å jeg kan bruke båten.

Å flytte autopilot pumpen helt akter, blir en jævla jobb, med masse kabel trekking, noe jeg ikke orker tenke på nå, er liksom nok andre ting å bruke tiden på. å systemet fungerte jo perfekt med tilkobling fremme, helt frem til nye rattpumpe/sylinder ble montert i forbindelse med nye motor.

Mistenker at rattpumpen ikke r helt goe, sjøl om den var nye for under 2 år siden. Når systemet er luftet etter alle kunsten regler, så forsetter rattpumpen å spytte olje ut via lufte hullet i fyllepluggen lenge etter en har fylt systemet. Kommer ikke noe mer luft om så en står å kjøre rattet 1000 ganger til hver side, men fremdeles så spytter den ut olje etter kort tid i bruk, å etter noen dagers bruk, så er det lav olje stand i pumpen. 

Så kom kun til å tenke på om det er mulig at plassering av t-stykker kan ha innvirkning. Men virker lite logisk siden det fungerte med samme plassering tidligere. Eneste som irritere meg, er jeg ikke monterte inn ventiler for stenge mulighet på slanger til pilot.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Spytter olje, høres ut som fylt på for mye kald olje, og den utvider seg når pljepumpa varmer opp oljen. 

har rattpumpa hvert treg  før autopiloten?

Kan ikke sammenligne  gammel og ny rattpumpe som du sier. normalt at det blir tyngre å styre med økende fart. 

Må jobbe  må stoffe ferdig, sjøsette i morgen. 

Roger jo skrev for 3 timer siden:

Spytter olje, høres ut som fylt på for mye kald olje, og den utvider seg når pljepumpa varmer opp oljen. 

har rattpumpa hvert treg  før autopiloten?

Kan ikke sammenligne  gammel og ny rattpumpe som du sier. normalt at det blir tyngre å styre med økende fart. 

Må jobbe  må stoffe ferdig, sjøsette i morgen. 

Er like tung om båten ligger stille eller går i 20knop.

Autopilot er eldre enn rattpumpa. Autopilot ble montert for 3 sesonger siden, rattpumpa er 2 sesonger gammel. 

Ikke fylt for mye olje. Må være olje over metall deler i rattpumpa.

Og som nevnt ble det ingen endringer på gamle rattpumpa før/etter autopilot kom ombord. Den gikk lekende lett.

Ror går lett å fint, kan flyttes med en finger om sylinder frakobles. Og rattet er like tungt om ror er påkoblet eller avkoblet.

Som nevnt gikk alt lett å fint med gamle pumpa med både gamle å nye sylinder. Var kun at gamle sylinder ble for svak til ror moment med nye motor, så en kjørte i fylla/zikzak.

Ble tung med en gang nye rattpumpa ble montert.

Siden autopilot fungere fint, å ikke høres ut som den jobber mer enn normalt, så har den nok ikke mer motstand enn normalt.

Gullfisk skrev 16 minutter siden:

Kan det være noe med nippler/konlinger som gjør at tilbakeslagsventiler ikke åpner skikkelig?

Har brukt nipler som leveres med pumpe fra Sleipner, så de burde jo være ok å passe. 

Men skal faktisk sjekke det. 

Okkaby skrev for 13 timer siden:

Når systemet er luftet etter alle kunsten regler, så forsetter rattpumpen å spytte olje ut via lufte hullet i fyllepluggen lenge etter en har fylt systemet. Kommer ikke noe mer luft om så en står å kjøre rattet 1000 ganger til hver side, men fremdeles så spytter den ut olje etter kort tid i bruk, å etter noen dagers bruk, så er det lav olje stand i pumpen. 

Akkurat dette tyder på at du har luft i systemet som du ikke får ut. Sjekk om du klarer å bevege på rorkulten med et maskinspett. Klarer du det har du ei lufboble som du komprimerer. denne lufta vil utvide seg når temperaturen stiger, da renner det over i rattpumpa. Jeg sliter med det samme i Dracoen (Sleipner rattpumpe), men ikke i Viksunden (også Sleipner pumpe).

Den enkleste måten for deg å sjekke om rattpumpa er defekt er nok å få lånt en styresylinder som du kobler rett på rattpumpa med korte slanger (f.eks. en meter). Kanskje du har den gamle sylinderen ennå? Hvis det fremdeles er tungt å dreie rattet er det rattpumpa som er feilen. Hvis ikke ligger feilen et annet sted. På denne måten slipper du å plukke ut rattpumpa. 

Komodo skrev for 1 time siden:

Akkurat dette tyder på at du har luft i systemet som du ikke får ut. Sjekk om du klarer å bevege på rorkulten med et maskinspett. Klarer du det har du ei lufboble som du komprimerer. denne lufta vil utvide seg når temperaturen stiger, da renner det over i rattpumpa. Jeg sliter med det samme i Dracoen (Sleipner rattpumpe), men ikke i Viksunden (også Sleipner pumpe).

Den enkleste måten for deg å sjekke om rattpumpa er defekt er nok å få lånt en styresylinder som du kobler rett på rattpumpa med korte slanger (f.eks. en meter). Kanskje du har den gamle sylinderen ennå? Hvis det fremdeles er tungt å dreie rattet er det rattpumpa som er feilen. Hvis ikke ligger feilen et annet sted. På denne måten slipper du å plukke ut rattpumpa. 

Gamle sylinder er lenge borte den. 

Er rimelig sikker på det er noe med pumpa, siden den var like tung når vi luftet å hadde nipler på sylinder åpen både for å lufte, samt for å bytte olje. Var ingen forskjell på om systemet var lukket, eller åpen så en kjørte olje ut i bøtte via lufte nipler.

Skal jeg først koble fra slanger, så er det kun 4stk 6mm bolter å hele pumpa en ute. Er type med flens hvor meste av pumpen ligger bak.r

Blir det å koble fra å evt ny pumpe, så blir det ventiler på slanger til piloten.

Kanskje du kan prøve og lupe en tight slange mellom luftenipler på sylinder, åpne dem godt, da vil vel en god del olje få en mulighet til å passere uten motstand igjennom slangen. Går det da like tregt så må det være en innsnevring foran eller feil på pumpe. Hadde samme problem for mange år siden på en sjark, mener at styre sylinder va hvit, merke usikkert. det ble byttet til større diameter på sylinder, stor forskjell på motstand på ratt. Har du 2 pumper så må du blinde lufte skruv på laveste ratt pumpe ellers pipler oljen ut der.

@Marqies Kun en pumpe her. Alt koblet i henhold til Sleipner prosedyrer. Som nevnt skjønner ikke Sleipner noe av dette heller.

Rattet var  som nevnt like tungt sjøl med luft nipler fult åpen å oljen ble pumpet rett ut. 

Pumpe å sylinder er dimensjonert rett å anbefalt som beste løsning av Sleipner. 35ccm pumpe å SP90 sylinder. 

Okkaby skrev for 19 timer siden:

Hadde samme tilkoblinger før bytte av rattpumpe. Gamle rattpumpe var mye lettere, denne var en

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Okkaby skrev for 20 timer siden:

Så lure på om det kan ha noe å si at jeg har montert inn t-stykker rett bak på rattpumpen?

Siden autopiloten var ok med gammel rattpu. og sylinder og lett handstyring.

Så kom  feilen med Seipner sitt system, så ligger nok feilen i   sylinder eller elle rattpumpe.  Ble de montert samtidig?

Er du sikker på at den Hydrauliske  oljepumpe  ikke rusler og går?  ta sikkeingen og prøv å styre med rattet.

Å forsøke å handstyre når Autopiloten ar i drift, da vinner oljepumpa. 

Roger jo skrev 1 time siden:

Siden autopiloten var ok med gammel rattpu. og sylinder og lett handstyring.

Så kom  feilen med Seipner sitt system, så ligger nok feilen i   sylinder eller elle rattpumpe.  Ble de montert samtidig?

Er du sikker på at den Hydrauliske  oljepumpe  ikke rusler og går?  ta sikkeingen og prøv å styre med rattet.

Å forsøke å handstyre når Autopiloten ar i drift, da vinner oljepumpa. 

Er 100% sikker på piloten ikke går ja. Uten strøm blir det vanskeligt. Å når den er aktiv, så er det omtrent umulig å styre med rattet. Så ikke der feilen ligger.

Sylinder ble byttet først, da det var den som ikke var god nok til nye motor/rormoment. Men med gamle rattpumpe, så ble det for mye runder på rattet med nye sylinder. Måtte jo ha sikkert 9 runder før en kom helt fra bb til stb. Så problemet kom først med nye rattpumpe.

Så er nesten umulig at det er noe annet enn pumpa her. Men å sende den inn, for så å vente ukesvis på service/retur, blir håpløst nå i sesongen. Å den er så klart kjøpt på nett hos nettbåt, da de var eneste som hadde på lager der å da. Covid tid å lite lager rundt om. Sylinder ble kjøpt hos Maritim. Men blir nok å hente noe olje i mårå, så demontere den. åpne opp, å sjekke hvordan den ser ut innvendig. Så får en se hvordan en sådan er bygget opp hehe Båten skal ut på tur neste helg. Så får evt ta den turen me tungt ratt. Autopilot brukes jo på meste av turen. Så overlever jo det.

Skal ikke bety noe hvor t-stykkene står bortsett fra at hvis de går oppover fra piloten er det lettere å få ut luft.

Ren fysikk tilsier at hvis den nye pumpa må gå halvparten så mange tørn for å svinge så må kraften på rattet dobles.

Kanskje du har en innsnevring feks i en kobling med feil pakning, feil kon el.

Går pumpa lettere hvis du sveiver veldig sakte?

Mons

Er det riktig olje?

Hvilken olje er brukt, og hvilken er spesifisert?

Vår lugget ein del i rattpumpen da vi kjøpte båten, eier hadde brukt olje ATF eller noe.

Har nå byttet til riktig hydraulikkolje og rattpumpen går glatt og fint.

mons skrev 39 minutter siden:

Skal ikke bety noe hvor t-stykkene står bortsett fra at hvis de går oppover fra piloten er det lettere å få ut luft.

Ren fysikk tilsier at hvis den nye pumpa må gå halvparten så mange tørn for å svinge så må kraften på rattet dobles.

Kanskje du har en innsnevring feks i en kobling med feil pakning, feil kon el.

Går pumpa lettere hvis du sveiver veldig sakte?

Samme om en sveiver raskt eller langsomt.

Konas båt skrev 12 minutter siden:

Er det riktig olje?

Hvilken olje er brukt, og hvilken er spesifisert?

Vår lugget ein del i rattpumpen da vi kjøpte båten, eier hadde brukt olje ATF eller noe.

Har nå byttet til riktig hydraulikkolje og rattpumpen går glatt og fint.

Har brukt Maritim/multimarine, Sleipner sin og Biltema sin. Alle har sammme spec VG-15. Ingen forskjell på noen av disse uten om prisen. Så har lite tro på oljen, med mindre noen klare finne noe som er ennå tynnere. Men er denne Sleipner anbefaler, samt selger sjøl.

Ble til jeg nettopp bestilte nye pumpe(6590kr)

Siden den jo kan sendes i retur, så tenker jeg få den hjjem før jeg demontere å åpner systemet.

Viser det seg at det går å fikse den gamle i kjelleren, så kan den nye altid sendes retur. Koster da kun retur frakt.

Ikke skal den betales for øm 30 dager heller, siden den gikk via Klarna. Så tenker dette er en sikkerhet for at jeg ikke plutselig står uten pumpe.

Okkaby skrev for 12 timer siden:

Som nevnt gikk alt lett å fint med gamle pumpa med både gamle å nye sylinder. Var kun at gamle sylinder ble for svak til ror moment med nye motor, så en kjørte i fylla/zikzak.

da er det ingen tvil  sylinderen er ok.

Da sitter en igjen med rattpumpa, er det garanti på de etter to år.

Okkaby skrev 1 time siden:

Men blir nok å hente noe olje i mårå, så demontere den. åpne opp, å sjekke hvordan den ser ut innvendig. Så får en se hvordan en sådan er bygget opp

Hvis du ikke har hatt feil olje i systemet. vil jeg fraråde å åpne den.

det sitter et stempel med o-ring i mitten av sylinderen.

sett roret i midtstilling, og fra Roret hvis du åpner lufte skruen skal du lett skyve stemplet den vei som lufteskruen er åpen, da er den ok.

Mulig du slite med å bli kvitt oljen når du svinger?

ser systemet dit slik ut?

image.png.e3e32f9c0b3db62ca288eaeaa4edccbd.png 

Roger jo skrev 10 minutter siden:

da er det ingen tvil  sylinderen er ok.

Da sitter en igjen med rattpumpa, er det garanti på de etter to år.

Hvis du ikke har hatt feil olje i systemet. vil jeg fraråde å åpne den.

det sitter et stempel med o-ring i mitten av sylinderen.

sett roret i midtstilling, og fra Roret hvis du åpner lufte skruen skal du lett skyve stemplet den vei som lufteskruen er åpen, da er den ok.

Mulig du slite med å bli kvitt oljen når du svinger?

ser systemet dit slik ut?

image.png.e3e32f9c0b3db62ca288eaeaa4edccbd.png 

Ja systemet ser sådan ut. Å nei spørs om det er mer enn 2 års garanti. Er vel ca 2 år siden den ble kjøpt nå.

Er vel ikke så håpløst å åpne den eller? 

Okkaby skrev for 22 timer siden:

Gamle sylinder er lenge borte den. 

Er rimelig sikker på det er noe med pumpa, siden den var like tung når vi luftet å hadde nipler på sylinder åpen både for å lufte, samt for å bytte olje.

Ok. Men det er en enda enklere måte du kan sjekke ut pumpa på. Sleipner har 1/4" BSP på fittingsen, det er lett å få tak i.

Skru ut alt du har av koblinger. Skru inn to fittingser med en liten slangebit på hver. Sett begge slangene ned i ei brusflaske med VG15 olje. Ved å snurre nonen ganger på rattet får du ut lufta. Hvis rattet er tungt å dra på nå, ja da må det være pumpa som er problemet. På denne måten eliminerer du alle andre faktorer i systemet ditt, alt fra AP, slanger og koblinger. 

Hvis du på denne måten sikrer det at det er pumpa så er det bare å nappe den ut. Den rattpumpa jeg har i Dracoen har jeg plukket helt i biter og overhalt, det er ikke vanskelig. Bare vær obs på at stempler er presisjonsslipt, og komponentene er vare på forurensninger. Gjør klart et arbeidsbord som er helt rent og støvfritt, og legg alle delene systematisk opp når du demonterer. Dette fikser du nok :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...