Jump to content

Optimal plassering av T-stykker til autopilot på hydraulisk styring??


Okkaby

Recommended Posts

@Komodo Ja var tanken å splitte den i atomer på benken i kjelleren. Å ja så klart støvfritt bord.

Så får en evt hente nye oringer å sådan om det trengs.

Den med cola flasken var ikke så dum.

 

Men må vente til senere på uka, da jeg må kunne kjøre båten til slippen i mårå, da propell skal byttes. Har vibrasjoner som nå etter motor oppretting, kun kan komme fra propell. Så den er nok ikke helt i balanse(ble kjøpt brukt) Så montere reserve propell, å ser om det endre seg, og får evt Winrace til å fikse andre propell. Ny propeller har jo blitt sykt dyre. 19x20 S8 er jo nærme 30k nå. Så lønner seg fort å sende til rep nå.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Komt så langt å fjerna skap under styrekonsoll så en kommer til rattpumpa bak.

 

Ser da jeg har bomma på størrelse av slanger.

Sleipner anbefaler 3/8 slanger.

Men både rattpumpa og pilotpumpa har 1/4 utganger. Å følgelig sitter det 1/4 slanger.

Er sikker på dim på de til pilot pumpe, siden de er nye og har tydelig tekst.

Men kan også være at de til sylinder er 5/16 eller kanskje 3/8 men tynnere ann de andre.

Må se om jeg klare finne noe tekst på den en plass, da det er annen type slanger med glatt overflate.

 

Så da er spørsmålet om dette kan være årsaken ??

Samme slanger var jo brukt med gamle rattpumpa og nye sylinder og fungerte da fint.

Så skjønner ikke at det skal gi dette problemet.

Får vel bare mer trykk med tynnere slanger.

På slanger til ror er det vanlig press koblinger. Til piloten er det disse gjøg det selv koblinger som også Sleipner selger å anbefaler.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Byttet pumpe idag. Et jævla søl å faenskap med hydraulikk olje (glad jeg ikke jobber med dette lengre)

Nye pumpe går lettere. Men ikke helt så lett som den burde.

Så tenker det blir å bytte slanger i vinter. 

Monterte ventiler på pilotslanger uten om den til retur/overløp, da de så klart  ikke hadde mer enn to ventiler igjen på lokale sjappa. 

Var ingen forskel på om ventiler er stengt eller åpen. Så det har ikke noe med auto pilot å gjøre. 

 

IMG20240515151752.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Roger jo skrev for 2 timer siden:

denne

https://www.marineshop.no/dometic-seastar/126498/teleflex-fylleslange-m-korkIkke-og-nippel-ha5438

 

Er det  vanlige fornikla 10 bars ventiler du  har i systemet?

Ventiler er spritt nye å beregnet for 3000psi hydraulikk. Kjøpt på Hydroscand nå idag. Ikke billige Biltema ventiler dette.

 

Men var ute en tur nå. Det er betydelig bedre nå en før. Men mangler ennå litt for å være der det skal.

Så tenker jeg bytter slanger til høsten. Orker ikke splitte halve båten nå igjen før det har gått litt tid, å en har fått litt arbeidslyst igjen hehe Er liksom nok andre ting å gjøre, når en er alene og også har barn som skal ha litt oppmerksomhet.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg får oppdatere litt her.

 

Ble som nevnt litt bedre med nye ratt pumpe.

Men langt ifra godt nok.

 

Så igår ble det hentet 2*6m 3/8 etlags hydraulikk slanger med svivel ansats og liten kuleventil(type med lite svart håndtak beregnet for hydraulikk) til den nette prisen av 2000kr hos Hydroscand.

Slanger ble fylt hjemme ifra å plugget.

Så var det i båten idag å drenere mellom rattpumpa å sylinder. Sylinder ble ikke tømt. Nye slanger trukket å koblet i hop. Fylte på nødvendig mengde olje. Å den løsningen med ferdig fylte slanger, gjorde lufting til en enkel jobb, siden det ikke var luft i slanger/sylinder. 

 

Å vupti, så var det en helt annen verden. Nå trengs vel halve kraften for å sveive.

 

Så enkelt å greit er 1/4 slanger for små. Blir for mye motstand i disse.

 

Men det som jo er rart, er at Sleipner anbefaler 3/8 slanger. Men de har 1/4 gjenger/koblinger på både sylinder å rattpumpa.

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...