Okkaby Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 @Komodo Ja var tanken å splitte den i atomer på benken i kjelleren. Å ja så klart støvfritt bord. Så får en evt hente nye oringer å sådan om det trengs. Den med cola flasken var ikke så dum. Men må vente til senere på uka, da jeg må kunne kjøre båten til slippen i mårå, da propell skal byttes. Har vibrasjoner som nå etter motor oppretting, kun kan komme fra propell. Så den er nok ikke helt i balanse(ble kjøpt brukt) Så montere reserve propell, å ser om det endre seg, og får evt Winrace til å fikse andre propell. Ny propeller har jo blitt sykt dyre. 19x20 S8 er jo nærme 30k nå. Så lønner seg fort å sende til rep nå. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Komt så langt å fjerna skap under styrekonsoll så en kommer til rattpumpa bak. Ser da jeg har bomma på størrelse av slanger. Sleipner anbefaler 3/8 slanger. Men både rattpumpa og pilotpumpa har 1/4 utganger. Å følgelig sitter det 1/4 slanger. Er sikker på dim på de til pilot pumpe, siden de er nye og har tydelig tekst. Men kan også være at de til sylinder er 5/16 eller kanskje 3/8 men tynnere ann de andre. Må se om jeg klare finne noe tekst på den en plass, da det er annen type slanger med glatt overflate. Så da er spørsmålet om dette kan være årsaken ?? Samme slanger var jo brukt med gamle rattpumpa og nye sylinder og fungerte da fint. Så skjønner ikke at det skal gi dette problemet. Får vel bare mer trykk med tynnere slanger. På slanger til ror er det vanlig press koblinger. Til piloten er det disse gjøg det selv koblinger som også Sleipner selger å anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Hvis det er tilfelle at det er like tungt selv om du sveiver svært sakte er det hverken slangedimensjoner eller andre innsnevringer som er problemet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Okkaby Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Byttet pumpe idag. Et jævla søl å faenskap med hydraulikk olje (glad jeg ikke jobber med dette lengre) Nye pumpe går lettere. Men ikke helt så lett som den burde. Så tenker det blir å bytte slanger i vinter. Monterte ventiler på pilotslanger uten om den til retur/overløp, da de så klart ikke hadde mer enn to ventiler igjen på lokale sjappa. Var ingen forskel på om ventiler er stengt eller åpen. Så det har ikke noe med auto pilot å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Okkaby skrev for 4 timer siden: Et jævla søl å faenskap med hydraulikk olje Bruk denne https://www.marineshop.no/dometic-seastar/126498/teleflex-fylleslange-m-kork-og-nippel-ha5438 Er det vanlige fornikla 10 bars ventiler du har i systemet? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Roger jo skrev for 2 timer siden: denne https://www.marineshop.no/dometic-seastar/126498/teleflex-fylleslange-m-korkIkke-og-nippel-ha5438 Er det vanlige fornikla 10 bars ventiler du har i systemet? Ventiler er spritt nye å beregnet for 3000psi hydraulikk. Kjøpt på Hydroscand nå idag. Ikke billige Biltema ventiler dette. Men var ute en tur nå. Det er betydelig bedre nå en før. Men mangler ennå litt for å være der det skal. Så tenker jeg bytter slanger til høsten. Orker ikke splitte halve båten nå igjen før det har gått litt tid, å en har fått litt arbeidslyst igjen hehe Er liksom nok andre ting å gjøre, når en er alene og også har barn som skal ha litt oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Okkaby skrev for 9 timer siden: å beregnet for 3000psi hydraulikk. Er vant til at sertifiserte hydraulikkventil ser slik ut 500 bar Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 16.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Roger jo skrev 8 minutter siden: Er vant til at sertifiserte hydraulikkventil ser slik ut 500 bar Ja kunne kjøpt sånne også. Men bør holde med lavtrykk på dette systemet. 210bar holder lenge her tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Roger jo skrev 59 minutter siden: Er vant til at sertifiserte hydraulikkventil ser slik ut 500 bar Men hva blir trykket i dette systemet? 50bar? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 16.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2024 Komodo skrev for 5 timer siden: Men hva blir trykket i dette systemet? 50bar? Er vel det som er satt til maks av Sleipner ja. Ofte sikkert mye mindre. Ventiler er solide nok i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2024 Tenkte jeg får oppdatere litt her. Ble som nevnt litt bedre med nye ratt pumpe. Men langt ifra godt nok. Så igår ble det hentet 2*6m 3/8 etlags hydraulikk slanger med svivel ansats og liten kuleventil(type med lite svart håndtak beregnet for hydraulikk) til den nette prisen av 2000kr hos Hydroscand. Slanger ble fylt hjemme ifra å plugget. Så var det i båten idag å drenere mellom rattpumpa å sylinder. Sylinder ble ikke tømt. Nye slanger trukket å koblet i hop. Fylte på nødvendig mengde olje. Å den løsningen med ferdig fylte slanger, gjorde lufting til en enkel jobb, siden det ikke var luft i slanger/sylinder. Å vupti, så var det en helt annen verden. Nå trengs vel halve kraften for å sveive. Så enkelt å greit er 1/4 slanger for små. Blir for mye motstand i disse. Men det som jo er rart, er at Sleipner anbefaler 3/8 slanger. Men de har 1/4 gjenger/koblinger på både sylinder å rattpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.