Jump to content

Evinrude Etec 130. Lav kjølevann temperatur.

Cruise89

Recommended Posts

Hei. Kjøpte en båt med Evinrude etec 130hk. 2013 modell. Tok service på motor. Skiftet termostat og imperler, samt resten som skal gjøres. Testkjørte båten i dag. Har fin temperatur på tomgang kjøring, ca 65-75 grader. Men etter 2000 rpm, som termostaten skal åpne på, raser temperaturen nedover. Ligger seg på 40-43 grader med full pådrag. Har kokt termostat hjemme, og den åpner og lukker fint.

Trenger råd?

Litt enig der, hvis vi sammenligner med vanlig 4 t, men min erfaring er at det fungerer. Plugger er helt fine etter flere sesonger, vi går vanligvis timesvis på laveste mulig hastighet(tomgang), ikke ett fuskeslag i det hele tatt. Har kun hatt en injektor som måtte skiftes for ett par år siden. Motor kjørt over 800 t. Fikk utskrift av motorlogg, kun den ene injektor som meldes om, ett par alarmer for høy temp på de første 100 t. Så det ser ut til at det ikke er skadelig slik som det er.

Okei. Tenkte no og ringe en mekanikker i morgen og dobbelsjekke. Virker jo som termostat blir stående fullt åpen etter 2000 rpm. Men har du normal temperatur på tomgang? Tenker på om noe har skjedd etter eg skiftet termostat og impeller. Men både gammel og ny termostat er kokt opp, og åpner og lukker fint. Har ikke opplevd dette på tidligere motorer eg har hatt. Andre merker.

Okei, takk for info. Ja dette er jo nytt for meg. Er vandt med høyere drift temperatur. Er bare så rart at tidligere eier aldri har opplevd så lav temperatur under drift. Kan det ha med at impeller er ny, som gjør at flowen er bedre enn før? Men når flere sier at temperaturen er lav, så er det vel bare og kjøre. Kordan er tempen din på tomgang? 

Etec føler vel tempen på vannet som går igjennom hjernen, hvis ikke jeg husker feil, ikke det som går rundt i hele motoren. 

Jeg husker ikke temp på tomgang, det er bare noe jeg kjører i 2-3min før jeg gir roligt på til 50-60knop for og kjøre den varm før det gasses skikkelig på 

Men tempen går opp, etter at jeg stopper motoren etter grisekjøring, så den må stå og gå seg kald igjen 

Eika skrev for 20 timer siden:

Jeg husker ikke temp på tomgang, det er bare noe jeg kjører i 2-3min før jeg gir roligt på til 50-60knop for og kjøre den varm før det gasses skikkelig på 

Beklager litt OT, men jeg mistenker at @Eika kan ha et bruksmønster som avviker litt fra gjennomsnittet:smiley:.

Tar båten rolig opp 50-60 knop for å få litt motortemp før han begynner å gi gass:lol:..

Burde jo hatt flysertifikat:yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...