Cruise89 Startet 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2024 Hei. Kjøpte en båt med Evinrude etec 130hk. 2013 modell. Tok service på motor. Skiftet termostat og imperler, samt resten som skal gjøres. Testkjørte båten i dag. Har fin temperatur på tomgang kjøring, ca 65-75 grader. Men etter 2000 rpm, som termostaten skal åpne på, raser temperaturen nedover. Ligger seg på 40-43 grader med full pådrag. Har kokt termostat hjemme, og den åpner og lukker fint. Trenger råd? Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Har en 200 hk fra 2010, den oppfører seg akkurat like ens på temp. Spurte en kar på marinaen som jobbet med disse, han mente at det var slik den skulle være. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise89 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Det høres no veldig rart ut at det skal være slikt. Tidligere eier sa til meg at han låg rundt 65 grader på marsjfart. Kan ikke tror at det er bra for motor at temperatur svinger så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Litt enig der, hvis vi sammenligner med vanlig 4 t, men min erfaring er at det fungerer. Plugger er helt fine etter flere sesonger, vi går vanligvis timesvis på laveste mulig hastighet(tomgang), ikke ett fuskeslag i det hele tatt. Har kun hatt en injektor som måtte skiftes for ett par år siden. Motor kjørt over 800 t. Fikk utskrift av motorlogg, kun den ene injektor som meldes om, ett par alarmer for høy temp på de første 100 t. Så det ser ut til at det ikke er skadelig slik som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise89 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Okei. Tenkte no og ringe en mekanikker i morgen og dobbelsjekke. Virker jo som termostat blir stående fullt åpen etter 2000 rpm. Men har du normal temperatur på tomgang? Tenker på om noe har skjedd etter eg skiftet termostat og impeller. Men både gammel og ny termostat er kokt opp, og åpner og lukker fint. Har ikke opplevd dette på tidligere motorer eg har hatt. Andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Jeg har en 250 etec, den blir aldri varmere enn 50 grader med mindre jeg kjører HARDT Har kjørt ett par hundre etec totalt, sjeldent jeg har sett noe høy temperatur på de, bortsett fra på speedbåt er eller i kjørekaret når de skal vinter konserveres men da er jo vannet i balja varmt Sitér dette innlegget Link to post
Cruise89 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Okei, takk for info. Ja dette er jo nytt for meg. Er vandt med høyere drift temperatur. Er bare så rart at tidligere eier aldri har opplevd så lav temperatur under drift. Kan det ha med at impeller er ny, som gjør at flowen er bedre enn før? Men når flere sier at temperaturen er lav, så er det vel bare og kjøre. Kordan er tempen din på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Etec føler vel tempen på vannet som går igjennom hjernen, hvis ikke jeg husker feil, ikke det som går rundt i hele motoren. Jeg husker ikke temp på tomgang, det er bare noe jeg kjører i 2-3min før jeg gir roligt på til 50-60knop for og kjøre den varm før det gasses skikkelig på Men tempen går opp, etter at jeg stopper motoren etter grisekjøring, så den må stå og gå seg kald igjen Sitér dette innlegget Link to post
Cruise89 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Ja tempen gikk opp til rundt 85 da eg gikk ned på tomgang inn til kai, etter eg hadde kjørt nær max i 30 min. Så gikk den rolig nedover igjen. Høres ganske likt ut som din, så kanskje alt er som det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Cruise89 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Altså tempen gikk opp når eg dro av på gassen, og gikk på tomgang til kai. Når eg kjørte låg tempen på 41-43 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Det er ganske logisk, går mer vann igjennom motoren, så når jeg ligger ved kai for å kjøle den ned, så holder jeg gassen på 800-1000rpm Det er stor forskjell på kjølestrålen fra tomgang til 800-1000rpm Sitér dette innlegget Link to post
Cruise89 Svart 12.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Ja det er sant. Eg skal snakke med en mekanikker i morgen som jobber med Evinrude motorer for og få litt infor. Kommer med tilbakemelding her😊 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Jeg har bare hatt to Etec, men har koblet de opp mot plotter og får full overvåkning. Som Eika sier, dette er helt normalt. Mekaniker vil sikkert ha inn motor og selge deg noen timer med feilsøking, men han kommer ikke til å finne noe. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Eika Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 ESS Marine 630 skrev for 13 timer siden: Ja det er sant. Eg skal snakke med en mekanikker i morgen som jobber med Evinrude motorer for og få litt infor. Kommer med tilbakemelding her😊 Jeg har jobba på evinrude verksted :) Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Eika skrev for 20 timer siden: Jeg husker ikke temp på tomgang, det er bare noe jeg kjører i 2-3min før jeg gir roligt på til 50-60knop for og kjøre den varm før det gasses skikkelig på Beklager litt OT, men jeg mistenker at @Eika kan ha et bruksmønster som avviker litt fra gjennomsnittet. Tar båten rolig opp 50-60 knop for å få litt motortemp før han begynner å gi gass.. Burde jo hatt flysertifikat Sitér dette innlegget Link to post
Cruise89 Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Takk for alle tilbakemeldinger😊 Snakket med flere mekanikere som jobber med Evinrude i dag, og de sier det samme alle sammen, helt normalt. Så da er det bare og nyte fineværet på sjøen☀️ Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 ESS Marine 630 skrev for 5 timer siden: Så da er det bare og nyte fineværet på sjøen☀️ Det kunne jo neppe vært bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.