Jump to content

Trimme Suzuki 9.9hk 2011 4-takter


KKMARTENS

Recommended Posts

Hei, og velkommen til Baatplassen. 
Spørsmålet har vært oppe før, og du finner info i denne tråden.

Kort fortalt kan den ikke trimmes hvis den har en A i modellbetegnelsen, altså at den heter DF 9,9A. Jeg har en slik A-modell selv, og skulle gjerne også hatt litt ekstra krefter. Men da må det bli en annen motor. 

Link to post

Fant du bare ett merkeskilt?

 

Har du hatt motoren siden den var ny?

 

Du har helt klart en Suzuki DF15 og ikke en DF15A.
Den yter 15hk med mindre noen har byttet vitale deler som topp, forgasser eller motorstyring.

 

KKMARTENS skrev On 12.5.2024 at 18.05:

Hvordan gjør jeg det? Har hørt noe om at man må ta ut en plombe.

 

Jeg vet jo ikke hvor mange timer du har vært sammen med denne motoren... men jeg håper dette er en slags lærepenge for deg. 

1 Det første du sjekker når du kjøper en motor er merkeskiltene, sjekk også hva som står på frostpluggen

2 Når du starter en tråd så skal det stå hva motoren heter i trådtittelen. Din motor heter Suzuki DF15 2011 modell.

3 Anbefaler deg å laste ned manualen til din motor og lese Service Manual 99500-93E11-01E  eller nyere, fordi den er stapp full av all info du trenger for å kunne jobbe med din din motor. 
Riktig tennplugg, gap, tomgangsturtall, tenningspunkt, ventilklaring, riktig oljetype, oljemengde ++++ alt står her

Link to post
KKMARTENS skrev 30 minutter siden:

det er litt rart, siden der står det 9.9?

Alle dekslene går om hverandre fra 2001 til 2011.
Det er endel bekymrede foreldre til barn som ikke hadde lov til å kjøre 15hk som satte på 9.9 deksel, så det skulle "se" litt lovligere ut....

Link to post
KKMARTENS skrev 29 minutter siden:

Takk for svar. Hvor er det jeg kan bytte tittel? Og hadde det vært mulig å kjøpe en 25hk forgasser på denne?

Jeg er rimelig sikker på at 25 hk er tresylindret, mens din motor er tosylindret, så det kan du nok glemme. Men 20 hk skal det nok være mulig å få ut, men hva som skal til må andre svare på. Jeg har en nyere modell av denne motoren, og den har ikke forgasser. 

Link to post
KKMARTENS skrev for 1 time siden:

Og hadde det vært mulig å kjøpe en 25hk forgasser på denne?

På en 4T motor som DF15 så bestemmes antall HK den kan produsere grovt sett av:

- Slagvolum

- Kompresjon

- Løft på kamaksel

- Profil på kamaksel

- Ventilstørrelse

- Tenningstidspunkt

- Utforming av innsugskanaler

- Utforming og mottrykk i eksosen

- "Størelse" på forgasseren

 

På en DF15 er alle forhold nevnt over tilpasset til hverandre. Øker du ett av parameterne mye får det liten effekt fordi samspillet ikke er der...

Derfor hjelper det lite å sette på en mye større forgasser... fordi ventilene ikke er store nok til å slippe inn noe særlig mye mere bensin/luftblanding...

fordi kammen er litt smal så ventilene åpner sent og stenger tidlig...

fordi tenningssystemet ikke er særlig avansert...

fordi eksosen kanskje er litt trang og kanskje til og med har litt høyt mottrykk...

 

Du kan gjøre "alle" elementene litt bedre, slik at de "synger samme sang" men det krever mye kunnskap og det koster tid og penger. Alternativt kan du montere turbo, lystgass eller kompressor.

 

Har du et realistisk budsjett? Har du kunnskap ? Har du tilgang til maskiner og utstyr slik at du kan gjøre noe selv?

 

 

 

Link to post

Vi skjønner jo at du ønsket flere hester ? men som forklart over så er det ikke bestandig at det kan løses enkelt og billig med å fjerne en "bombe" eller sette på en større forgasser. 

Ofte blir det billigere å selge motoren en har og kjøpe en med flere hester... 

Vi har fått med oss at du forsøkte å sette inn DF i trådtittelen din. Supert ???

Link to post

Takk! Har tenkt til å kjøpe en 20hk og selge den jeg har nå. Ett spørsmål, hvis den motoren jeg skal kjøpe ikke følger med styrekonsoll og jeg allerede har en styrekonsoll, går det om jeg kobler den gamle styrekonsollen inn i den nye motoren da? Styrekonsollen er suzuki og den nye motoren en yamaha??

Link to post

Styrekabel er lik dersom begge motorer har styrerør montert på motor. (din Suzuki DF15 har styrerør, det er røret på toppen av braketten med gjenger utveksling som stikker ut til høyre og venstre) 

Mener du kontrollboks for gass og gir? Det er mer styr å montere det på en motor som ikke er klargjort for det. Det skiller mange tusen på nypris og litt mindre brukt, men delene du normalt trenger koster. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...