KKMARTENS Startet 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2024 Hei, jeg har veldig lyst til å trimme motoren min opp til enten 15 eller 20hk. Hvordan gjør jeg det? Har hørt noe om at man må ta ut en plombe. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Hei, og velkommen til Baatplassen. Spørsmålet har vært oppe før, og du finner info i denne tråden. Kort fortalt kan den ikke trimmes hvis den har en A i modellbetegnelsen, altså at den heter DF 9,9A. Jeg har en slik A-modell selv, og skulle gjerne også hatt litt ekstra krefter. Men da må det bli en annen motor. Sitér dette innlegget Link to post
KKMARTENS Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Hei, ok takk. Hvor kan jeg finne modellbetegnelsen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Det står to merkeskilt på motoren, på høyde med braketten, ta nærbilde av begge to så skal vi hjelpe deg med sikker modellbetegnelse. Sitér dette innlegget Link to post
KKMARTENS Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Her er bilde.😊 Sitér dette innlegget Link to post
KKMARTENS Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Betyr dette at jeg har 15hk? Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 KKMARTENS skrev 31 minutter siden: Betyr dette at jeg har 15hk? Ja! Står det ikke 15 bak på motordekselet? Sitér dette innlegget Link to post
KKMARTENS Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Nei, det er litt rart, siden der står det 9.9? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Fant du bare ett merkeskilt? Har du hatt motoren siden den var ny? Du har helt klart en Suzuki DF15 og ikke en DF15A. Den yter 15hk med mindre noen har byttet vitale deler som topp, forgasser eller motorstyring. KKMARTENS skrev On 12.5.2024 at 18.05: Hvordan gjør jeg det? Har hørt noe om at man må ta ut en plombe. Jeg vet jo ikke hvor mange timer du har vært sammen med denne motoren... men jeg håper dette er en slags lærepenge for deg. 1 Det første du sjekker når du kjøper en motor er merkeskiltene, sjekk også hva som står på frostpluggen 2 Når du starter en tråd så skal det stå hva motoren heter i trådtittelen. Din motor heter Suzuki DF15 2011 modell. 3 Anbefaler deg å laste ned manualen til din motor og lese Service Manual 99500-93E11-01E eller nyere, fordi den er stapp full av all info du trenger for å kunne jobbe med din din motor. Riktig tennplugg, gap, tomgangsturtall, tenningspunkt, ventilklaring, riktig oljetype, oljemengde ++++ alt står her Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 KKMARTENS skrev 30 minutter siden: det er litt rart, siden der står det 9.9? Alle dekslene går om hverandre fra 2001 til 2011. Det er endel bekymrede foreldre til barn som ikke hadde lov til å kjøre 15hk som satte på 9.9 deksel, så det skulle "se" litt lovligere ut.... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Suzuki DF15 blir ikke 20hk med ett "trylleslag" Sist jeg kjøpte DF15 så hadde forrige eier kjøpt "ny" forgasser, fordi den gamle gikk tett.... Synes den gikk dårlig så jeg sjekket nummeret, det var en DF9.9 forgasser Sitér dette innlegget Link to post
KKMARTENS Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Takk for svar. Hvor er det jeg kan bytte tittel? Og hadde det vært mulig å kjøpe en 25hk forgasser på denne? Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 KKMARTENS skrev 29 minutter siden: Takk for svar. Hvor er det jeg kan bytte tittel? Og hadde det vært mulig å kjøpe en 25hk forgasser på denne? Jeg er rimelig sikker på at 25 hk er tresylindret, mens din motor er tosylindret, så det kan du nok glemme. Men 20 hk skal det nok være mulig å få ut, men hva som skal til må andre svare på. Jeg har en nyere modell av denne motoren, og den har ikke forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 KKMARTENS skrev for 1 time siden: Og hadde det vært mulig å kjøpe en 25hk forgasser på denne? På en 4T motor som DF15 så bestemmes antall HK den kan produsere grovt sett av: - Slagvolum - Kompresjon - Løft på kamaksel - Profil på kamaksel - Ventilstørrelse - Tenningstidspunkt - Utforming av innsugskanaler - Utforming og mottrykk i eksosen - "Størelse" på forgasseren På en DF15 er alle forhold nevnt over tilpasset til hverandre. Øker du ett av parameterne mye får det liten effekt fordi samspillet ikke er der... Derfor hjelper det lite å sette på en mye større forgasser... fordi ventilene ikke er store nok til å slippe inn noe særlig mye mere bensin/luftblanding... fordi kammen er litt smal så ventilene åpner sent og stenger tidlig... fordi tenningssystemet ikke er særlig avansert... fordi eksosen kanskje er litt trang og kanskje til og med har litt høyt mottrykk... Du kan gjøre "alle" elementene litt bedre, slik at de "synger samme sang" men det krever mye kunnskap og det koster tid og penger. Alternativt kan du montere turbo, lystgass eller kompressor. Har du et realistisk budsjett? Har du kunnskap ? Har du tilgang til maskiner og utstyr slik at du kan gjøre noe selv? Sitér dette innlegget Link to post
KKMARTENS Svart 17.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Tusen takk for hjelpen!😊 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Vi skjønner jo at du ønsket flere hester 👍 men som forklart over så er det ikke bestandig at det kan løses enkelt og billig med å fjerne en "bombe" eller sette på en større forgasser. Ofte blir det billigere å selge motoren en har og kjøpe en med flere hester... Vi har fått med oss at du forsøkte å sette inn DF i trådtittelen din. Supert 👍👍🥇 Sitér dette innlegget Link to post
KKMARTENS Svart 17.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Takk! Har tenkt til å kjøpe en 20hk og selge den jeg har nå. Ett spørsmål, hvis den motoren jeg skal kjøpe ikke følger med styrekonsoll og jeg allerede har en styrekonsoll, går det om jeg kobler den gamle styrekonsollen inn i den nye motoren da? Styrekonsollen er suzuki og den nye motoren en yamaha😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Styrekabel er lik dersom begge motorer har styrerør montert på motor. (din Suzuki DF15 har styrerør, det er røret på toppen av braketten med gjenger utveksling som stikker ut til høyre og venstre) Mener du kontrollboks for gass og gir? Det er mer styr å montere det på en motor som ikke er klargjort for det. Det skiller mange tusen på nypris og litt mindre brukt, men delene du normalt trenger koster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.