Jump to content

Hvordan bruker man dette "matromarine electric toilet" på riktig måte?

Sønningdalsund

Recommended Posts

Har ett matromarine electric toilet i den 21 fots båten min (se bilder). Men min mangel på kunnskap om dette instrumentet er meget begrenset, ja nærmest null minus.

Status: Har aldri brukt det. Kona prøvde knappen men det skjedde ingenting (vannpumpa var på = knappen på konsollen var inne og det durte i pumpa). Er noe feil med toalettet eller er det bare det at jeg faktisk ikke vet hvordan doen virker....ja ja jeg vet jo ikke det viste det seg :smash:

Har en rekke spørsmål i forbindelse med hvordan toalettet virker:

1. Hvordan bruker man egentlige dette toalettet?  Er det bare å gjøre fra seg så trykke en (1) gang på den knappen og så forsvinner møkka? Eller er det mer man må tenke på? Kommer alt vannet fra vanntanken på båten eller må man fylle vann i toalettet manuelt før man gjør sitt?

2. Den ståltanken på bildet er nok for oppsamling av møkka fra doen. Den sitter sentrert foran i motorrommet.  så Den skal man kunne tømme i åpen sjø langt fra land. Hvordan gjør man egentlig den operasjonen? Er det slik at den stålknappen nær der man fyller på vann må være trukket ned når man gjør denne operasjonen? + er litt usikker på hvor knappen for den "diaphragm" puma er som vel pumper dette ut av båten, kanskje det er en knapp på selve pumpa?

3. Det bildet hvor det står BOW foran pila. Har dette noe med doen å gjøre eller hva er dette for noe mystisk?

4. Så vidt jeg kan se skjer tømmingen av dette toalettet fra en ventil som er over/i vannflaten. Er dette en vanlig løsning? 

toalett1.jpg

toalett2.jpg

toalett3.jpg

toalett4.jpg

toalett5.jpg

toalett6.jpg

toalett7.jpg

toalett8.jpg

Sønningdalsund skrev 31 minutter siden:

1. Hvordan bruker man egentlige dette toalettet?  Er det bare å gjøre fra seg så trykke en (1) gang på den knappen og så forsvinner møkka? Eller er det mer man må tenke på? Kommer alt vannet fra vanntanken på båten eller må man fylle vann i toalettet manuelt før man gjør sitt?

Det skulle tatt seg ut om en selv måtte fylle vann i doskålen fra en bøtte! Nei, - enten kommer spylevannet fra ferskvannstanken (ikke særlig vanlig), men vanligst så benyttes sjøvann. Jeg vil anbefale å følge slangen fra pumpen. Den vil lede til en gjennomføring til sjøen (under vannlinjen). Ved dette inntaket er det en kran (kuleventil) som jeg antar er stengt og derfor må åpnes.

Med den åpen er det bare å trykke på "Push". Eventuelt holde denne inne til bæsjen er borte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MagnusB skrev 14 minutter siden:

#3: Kontrollenheten til din automatiske trimplankontroll, altså ikke noe at wc installasjonen. 

Hadde ingen anelse at jeg hadde automatiske trimplankontroll...har nok overstyrt dette reelt

Takk for svar :thumbsup:

Okkaby skrev 26 minutter siden:

Følge ledninger fra tømmepumpa til der de ender i en kontakt.

kontakt på panel med bilde av vannkran, er til ferskvannspumpa. Når den er på, skal du ha vann i krana med vasken.

Og jeg som trodde doen brukte det samme vannet....

Skal følge ledninger som anvist. Takker.

Lars H. skrev 51 minutter siden:

Det skulle tatt seg ut om en selv måtte fylle vann i doskålen fra en bøtte! Nei, - enten kommer spylevannet fra ferskvannstanken (ikke særlig vanlig), men vanligst så benyttes sjøvann. Jeg vil anbefale å følge slangen fra pumpen. Den vil lede til en gjennomføring til sjøen (under vannlinjen). Ved dette inntaket er det en kran (kuleventil) som jeg antar er stengt og derfor må åpnes.

Med den åpen er det bare å trykke på "Push". Eventuelt holde denne inne til bæsjen er borte.

Skal se om jeg kan finne denne krana. Følge slangen som anvist.

Takk for raskt og godt svar

Hvis det er mulig å få tak i personen som eide båten før deg ville jeg ha kontaktet denne for en liten gjennomgang, av det meste egentlig. Ikke noe feil i å finne ut av ting selv altså, men ofte har eldre båter løsninger som har kommet til gjennom årene, og de som monterte dette vet som regel hva planen var med det de monterte. Greit å få klarhet i, om mulig. 

Hakkannen skrev 1 time siden:

Hvis det er mulig å få tak i personen som eide båten før deg ville jeg ha kontaktet denne for en liten gjennomgang, av det meste egentlig. Ikke noe feil i å finne ut av ting selv altså, men ofte har eldre båter løsninger som har kommet til gjennom årene, og de som monterte dette vet som regel hva planen var med det de monterte. Greit å få klarhet i, om mulig. 

Du har helt rett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...