FrøkenKaptein Startet 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2024 Når jeg pakket ned båten i høst fungerte solcellepanelet helt fint. Hadde elektriker i båten på starten av sesongen i fjor, som ordnet med ny regulator og nytt panel og alt fungerte tipp topp hele sesongen. Panelet ligger på dekk hele sesongen, men jeg legger det inn i båten om vinteren. Har nå lagt panelet på plass igjen, koblet til den ene ledningen som går til regulator og det lader ikke. Strøm inn via panelet = 0. Hvor begynner jeg å lete etter feil? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2024 Blir gjetting med såpass lite info. Hvor ser du at strøm inn via panel = 0 feks? Om du har et multimeter kan du gjerne måle spenning fra panelet inn på regulator? Evt lese av denne via regulator? Og hvor/hvordan er regulator koplet til batteri(er)? Sleng ut noen bilder at panel, regulator, batteri så strømmer det nok på med forslag 😁 Strøm pleier å engasjere.. Sitér dette innlegget Link to post
FrøkenKaptein Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Strøm inn = 0 leser jeg via appen Victron Connect :) Jeg er helt blank når der det kommer til strøm og har ikke montert noe av dette selv. Derfor litt vanskelig å stille spørsmål om noe jeg ikke har peiling på. Som sagt har jeg bare nappet ut en leding og lagt panelet inn i høst. Lagt det ut nå og plugget i samme ledning som jeg tok ut i høst. Det lyser i regulator når jeg lader på landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Victron Connect skal vise spenning (volt) fra solcellene og den regner jeg med skal være minimum 16V, kanskje til og med myyyye høyere. Er den under 16V så gå over ledningene mellom regulator og solcelle... Der ville jeg startet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
SveinHa Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Eksempel Solar Voltage: Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
tobixen Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Som båteier må man kunne litt om alt, inkludert el. Første du må gjøre er å skaffe et multimeter. Anbefaler et med tangamperemeter, da kan man måle strøm uten å risikere å kortslutte noe. https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/amperemetere/tangamperemeter-dcm-1000-p-2000023354 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fantino Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 FrøkenKaptein skrev for 2 timer siden: Strøm inn = 0 leser jeg via appen Victron Connect :) Jeg er helt blank når der det kommer til strøm og har ikke montert noe av dette selv. Derfor litt vanskelig å stille spørsmål om noe jeg ikke har peiling på. Som sagt har jeg bare nappet ut en leding og lagt panelet inn i høst. Lagt det ut nå og plugget i samme ledning som jeg tok ut i høst. Det lyser i regulator når jeg lader på landstrøm. Sleng ut et screenshot fra Victron-appen når det er sollys på panelet (slik som @SveinHa har gjort over) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Ta gjerne et bilde av koblingen/kontakten også. Er det to ledere i den ene ledningen du koblet til? Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Du skriver koblet til den ene ledningen til regulatoren, det er vel to ledere?? Begun med å måle volt inn på regulator, kjøp multimeter, sett det på likestrøm og mål på pilene! Kan du eventuelt ha byttet om + og minus poler hvis det er to? Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Har du mc4 kontakter fra panelet? Begynn med de, jeg hadde problemer med irr/dårlig kontakt. Byttet begge, 0 problemer etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Denne tråden virker litt meningsløs. Ikke fordi rådene er dårlige, men fordi ts har gjort det klart at hen ikke har kompetanse til å bruke dem til noe. Ts trenger noen med litt erfaring, på stedet. Finn noen i båthavna som har paneler, og spør om råd. Folk elsker å hjelpe på det viset. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
tobixen Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Enig at i dette tilfellet er nok lokal hjelp det beste. Når det er sagt, jeg tror nok vi kunne funnet ut av dette, dersom vedkomne hadde vært mer aktiv i tråden, postet fotografier underveis og skaffet seg et multimeter :-) Jeg har jo selv fått ganske mye hjelp her med mange ting som jeg i utgangspunktet ikke hadde peiling på. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 FrøkenKaptein skrev On 13.5.2024 at 10.31: Jeg er helt blank når der det kommer til strøm og har ikke montert noe av dette selv. Derfor litt vanskelig å stille spørsmål om noe jeg ikke har peiling på. Hvis du er helt blank på strøm, så blir det nok vanskelig å feilsøke. Det krever nemlig en viss grunnkunnskap. Da må du få noen med kompetanse til å feilsøke for deg. Men alt kan jo læres Hvis du har lyst til å lære om dette, så begynn med å legge ut bilder av installasjonen din. Panelet, regulatoren, batteribanke, og alle relevante punkter der det er koblet. Da får du nok veiledning på hvordan du skal stille inn et multimeter (som du kjøper på Biltema for en drøy hundrelapp) og hvordan du skal måle. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 FrøkenKaptein skrev On 12.5.2024 at 22.07: Hvor begynner jeg å lete etter feil? et bilde av ledningene fra panel er et bra sted å starte. Se om du har + og - ledninger fra panelet. Når en kopler opp, En kople regulator til batteri, så kopler en panel til regulator. Siden kopler du bare panel til og fra regulator. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
FrøkenKaptein Svart 30.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2024 Takker for alle svar. Som flere nevner har jeg for lite kompetanse innen dette til å forstå deres velmenende råd :) Men jeg har heldigvis venner som kunne hjelpe. Det var så enkelt som at panelet var ødelagt. Går til innkjøp av nytt og satser på en knallsesong :D Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2024 FrøkenKaptein skrev for 18 timer siden: Det var så enkelt som at panelet var ødelagt. Går til innkjøp av nytt og satser på en knallsesong : Med et panel som er 1 år gammelt så er det vell garanti på det? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.