Jump to content

Solcellepanel-hvor begynne feilsøk?

FrøkenKaptein

Recommended Posts

Når jeg pakket ned båten i høst fungerte solcellepanelet helt fint. 

Hadde elektriker i båten på starten av sesongen i fjor, som ordnet med ny regulator og nytt panel og alt fungerte tipp topp hele sesongen. 

Panelet ligger på dekk hele sesongen, men jeg legger det inn i båten om vinteren.

Har nå lagt panelet på plass igjen, koblet til den ene ledningen som går til regulator og det lader ikke. Strøm inn via panelet = 0. 

Hvor begynner jeg å lete etter feil? 

Blir gjetting med såpass lite info. Hvor ser du at strøm inn via panel = 0 feks? Om du har et multimeter kan du gjerne måle spenning fra panelet inn på regulator? Evt lese av denne via regulator? Og hvor/hvordan er regulator koplet til batteri(er)? Sleng ut noen bilder at panel, regulator, batteri så strømmer det nok på med forslag 😁 Strøm pleier å engasjere..

Strøm inn = 0 leser jeg via appen Victron Connect :) 

Jeg er helt blank når der det kommer til strøm og har ikke montert noe av dette selv. Derfor litt vanskelig å stille spørsmål om noe jeg ikke har peiling på. 

Som sagt har jeg bare nappet ut en leding og lagt panelet inn i høst. Lagt det ut nå og plugget i samme ledning som jeg tok ut i høst. 

Det lyser i regulator når jeg lader på landstrøm. 

Victron Connect skal vise spenning (volt) fra solcellene og den regner jeg med skal være minimum 16V, kanskje til og med myyyye høyere. Er den under 16V så gå over ledningene mellom regulator og solcelle... Der ville jeg startet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Eksempel Solar Voltage:

Screenshot_20240513-103532.png.8d9b005d2a3b5960045f883f931fe3ba.png

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
FrøkenKaptein skrev for 2 timer siden:

Strøm inn = 0 leser jeg via appen Victron Connect :) 

Jeg er helt blank når der det kommer til strøm og har ikke montert noe av dette selv. Derfor litt vanskelig å stille spørsmål om noe jeg ikke har peiling på. 

Som sagt har jeg bare nappet ut en leding og lagt panelet inn i høst. Lagt det ut nå og plugget i samme ledning som jeg tok ut i høst. 

Det lyser i regulator når jeg lader på landstrøm. 

Sleng ut et screenshot fra Victron-appen når det er sollys på panelet (slik som @SveinHa har gjort over)

Denne tråden virker litt meningsløs. Ikke fordi rådene er dårlige, men fordi ts har gjort det klart at hen ikke har kompetanse til å bruke dem til noe. 

Ts trenger noen med litt erfaring, på stedet. Finn noen i båthavna som har paneler, og spør om råd. Folk elsker å hjelpe på det viset.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Enig at i dette tilfellet er nok lokal hjelp det beste.  Når det er sagt, jeg tror nok vi kunne funnet ut av dette, dersom vedkomne hadde vært mer aktiv i tråden, postet fotografier underveis og skaffet seg et multimeter :-)  Jeg har jo selv fått ganske mye hjelp her med mange ting som jeg i utgangspunktet ikke hadde peiling på.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

FrøkenKaptein skrev On 13.5.2024 at 10.31:

Hvis du er helt blank på strøm, så blir det nok vanskelig å feilsøke. Det krever nemlig en viss grunnkunnskap. Da må du få noen med kompetanse til å feilsøke for deg. 

Men alt kan jo læres :thumbsup: Hvis du har lyst til å lære om dette, så begynn med å legge ut bilder av installasjonen din. Panelet, regulatoren, batteribanke, og alle relevante punkter der det er koblet. Da får du nok veiledning på hvordan du skal stille inn et multimeter (som du kjøper på Biltema for en drøy hundrelapp) og hvordan du skal måle. 

FrøkenKaptein skrev On 12.5.2024 at 22.07:

Hvor begynner jeg å lete etter feil? 

et bilde av ledningene fra panel er et bra sted å starte.

Se om du har + og -  ledninger fra panelet.

Når en kopler opp, En kople regulator til batteri, så kopler en panel til regulator.

Siden kopler du bare panel til og fra regulator.

image.png.2adbabd34b380c06e07b1f61fa4cd663.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...