Jump to content

Ende/sjakkel på storseilfall sitter fast i toppen av masta


Gew77

Recommended Posts

Klarte å sette fast sjakkel på storseilfall i masta. Ingen tau inne i mast, gjennomgående i toppen. Ser sjakkelet, men virker som det har kilt seg. Noen tips til hvordan det kan løsnes uten å ta ned mast eller klatre? Sistnevnte er ikke et alternativ med gamle fall som skal byttes ut. 

 

Ikke spør hvordan jeg klarte det... Er en seilamatør😁

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Skjønner ikke helt hva du forklarer, men hvis du bor på Nærøy på Trøndelagskysten har du en masse bruer i nærheten.

Finn ei som er passe høy og få en kamerat til å gå inn/bakke inn fra rett side slik at båten driver bort fra brua hvis dere ikke kan holde den stille.

Da bør du kunne nå mesteparten av mastetoppen.

Hukk gjerne en fallsele i broa før du begynner å klatre utfor rekkverket.

Mons

Link to post
mons skrev 6 minutter siden:

Hukk gjerne en fallsele i broa før du begynner å klatre utfor rekkverket.

Enig med Mons, og helst stryk ordet «gjerne» i anbefalingen om sikring, du vil ikke henge utfor ei bru rett over båten din uten.
 

Eventuelt, kjenner du noen med høy lift kan dette gjøres fra en kai du fortøyer til.

Link to post
Big Horn skrev 1 time siden:

Forslaget til Mons høres letter sagt enn gjort, med stort og dyrt skadepotensiale. Noen med drone som kunne fått huka fast en sluk med sterkt snøre i sjakkelen?

Drone som henger fast I sterkt snøre kan velbogså for bli dyrt.

 

Hva med å benytte ei bru man akkurat kommer under med masta (ingen kollisjonsfare ved manøvreringsuhell) og at en person med fiskesnøre og sluk står på brua og fisker etter fallet. Hvis personen på brua får tak i det drar han det opp til seg, fester på ei 1,5 liters brusflaske eller noe annet med riktig vekt, firer det ned og personen i båten overtar.

 

En ting man må passe på er fiskesnøret. Det kan jo være greit å få det ned gor å dra i hvis brusflaska er for lett

 Men man må også passe på at fiskesnøret går i propellen og vinsjes inn og ødelegger tetninger på propellakselen.

Link to post

Noen mastekraner har trinn, nettopp for å løse slike oppgaver. Sjekk med nærmeste båtforening. 

Ellers støtter jeg forslaget om å finne enn annen, større båt og legge seg ved siden av. Gjerne en med trinn i masta. Vegaen er vel ikke mer enn ca 9 m over dekk??, så du skal ikke så langt opp på en større båt før du kan nå sjakkelen med en lett båtshake. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Det trikset med å legge til en bru mener jeg å huske å ha lest i andre tråder at har vært brukt med stort hell - men det avhenger selvfølgelig at man kan gjøre det på et sted med flatt vann, forutsigbar og ikke for mye vind, og uten særlig risiko for hekkbølger, samt at man har noen flinke folk til å styre båten.

 

Å bytte ut falltauene og så komme seg opp i masta høres ut som det jeg ville foretrukket, men folk er forskjellige og har forskjellige preferanser.

 

Jeg byttet ut eget "klatretau" i masta her om dagen, da strømpen hadde revnet på toppen.  Tok noe tynn hyssing og la parallelt med de to tauene, så surret jeg elastisk tape rundt og halte forsiktig tauet i underkant av tyve meter opp i masta og så ned igjen.  Da skjøten var ca fem meter over dekk, så røk skjøten.  Heldigvis nok motstand i systemet til at ikke tyngden av tauet på den ene siden fikk tauet på den andre siden til å forsvinne oppover igjen - det var en tanke som slo meg, at uten klatretau kunne det bli vanskelig å klatre opp i masta for å fikse slikt (jeg har bomløfteren, men det er et tynt tau og gir ikke tilstrekkelig sikkerhet, falltau til babyjig som ikke går hele veien opp til masta, også er det falltau til rulleseil - de kan brukes, men da må seilene rulles ut og taes ned, det er jo mye styr på stor båt og når det er litt vind i lufta).  Siden det var såpass kort opp så benyttet jeg ikke noe sikring, men forsøkte ut trikset med Prusik og fotstropper som ble foreslått i en annen tråd.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 24 minutter siden:

Det er sikkert en ide å klatre opp og sjekke hva slags trinse som er på toppen først, kanskje?

Hvis det ikke går inn i masten, så er det nok lurt å sjekke kvaliteten på alt der oppe før du bruker det til noe annet.

Går det inn i masten, så kommer det vel an på hva du har fra før. Er det minst 6mm, så kan du jo bytte til dyneema og så blir det sterkt nok (om en litt tynt å klatre i «direkte»). Er det tynnere, så burde du vel uansett sjekke. Ville vel dog trodd at du kan ha minimum 8mm inn i toppen. 

Link to post
tobixen skrev for 12 timer siden:

Det er sikkert en ide å klatre opp og sjekke hva slags trinse som er på toppen først, kanskje? Eller bare prøve å dra et tykkere tau og se om det går eller ikke?

Det er ikke dumt,  men det er mest sannsynlig samme dimensjon som på storseilsfallet. Bomløft vil kunne fungere som nød- fall i tillegg til ekstra sikring (vi har alltid både storseilsfallet og bomløft i selen). Tips til å tre nytt tau: sy sammen gammelt og nytt tau butt i butt med seilgarn. :wink:

Link to post
27 minutes ago, J-Å said:

Poenget til @Maika er vel at hvis det tilgjengelige fallet kommer ned utenpå masten (altså begge ender utenpå masten), så stoler man på blokk og sjakkel i toppen. Hvis fallet går inni masten, så vil en ikke falle ned, selv om trinsen ryker. 

Dét har jeg ikke tenkt på før.  Dvs, jeg har med mine tidligere båter tenkt på at det ville være forbundet med livsfare om blokken skulle ryke.  Denne båten har fallene på innsiden av masten.  Det har sine ulemper, men det er jo et godt poeng at det ikke er forbundet med umiddelbar livsfare om blokken skulle ryke.

 

Bomløftertauet er på 8mm, det er jo strengt tatt ikke snakk om tynn hyssing.  Jeg tror nok at det holder vekta mi med gode marginer, men når man setter livet på spill så er det ønskelig med litt mer enn bare "gode marginer", og det er også ønskelig å vite i stedet for å tro.  Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke det som hjelpemiddel til å klatre opp eller bli halt opp til toppen av masta - men store betenkeligheter med å bruke det alene, uten ekstra sikringstau.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg er generelt mer redd for menneskelig svikt enn utstyrssvikt.

 

Storseilfallet mitt har en bruddstyrke på et par tonn pluss sikkerhetsmargin. Trinsa er i god stand, og er utsatt for mange ganger min vekt på daglig basis. Jeg velger å stole på overdimensjonert, godt vedlikeholdt utstyr. 

 

Noen henviser til fjellklatrere, som må regne inn flere meter fritt fall og store rykkrefter i taudimensjoneringen. Jeg klarer ikke å se et sånt scenario i masta.

 

Jeg vil mye heller heises opp av en erfaren hjelper i ett enkelt, oversiktlig oppsett, enn å bale med flere hjelpere, slakke sikringsliner som hekter seg, etc. 

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
2 minutes ago, Steihy said:

Storseilfallet mitt har en bruddstyrke på et par tonn pluss sikkerhetsmargin. Trinsa er i god stand, og er utsatt for mange ganger min vekt på daglig basis.

 

Jeg er litt ambivalent, men for det meste tenker jeg i samme baner. Jeg lever jo mest på svai, og henger bokstavelig talt i en "tynn" tråd.  Jeg er nok ikke i umiddelbar livsfare om ankertauet skulle finne på å ryke, men allikevel - det er noe som ikke skjer såfremt man inspiserer tauet regelmessig, bytter det ut ved behov, samt sørger for at de ikke blir liggende å gnage mot skarpe stener.

 

De tauene som daglig blir brukt som fall har vært igjennom ganske mye større krefter enn vekta av en menneskekropp, selv om man er relativt tung, og selv om det skulle bli et relativt kraftig rykk fordi man ramler 30-40 cm før man blir stoppet av et sikringstau.  Det samme kan ikke sies om et fall som aldri er i bruk annet enn til klatreformål, samt bomløfteren, som normalt bare holder bommen på plass når den ikke er i bruk.  Så er det også sånn at riggtau som jevnlig utsettes for stor belastning kan finne på å ryke ganske plutselig, det er ikke bare en grense for hvor mye krefter eller hvor mye rykk de tåler én gang, men det er også en grense for hvor mye juling over tid de tåler.  (RIkignok, tauverk som er slitt eller skadd vil normalt være synlig slitt eller skadd og kan byttes ut før det ryker).  Jeg har hatt et par opplevelser hvor ting har tålt juling, men plutselig har gått i dagen derpå, på flatt vann. Selv om sannsynligheten er svært lav, ville det være utrolig dumt om feil tau plutselig skulle ryke mens man er på toppen av masta.

 

Da jeg var fersk, brukte jeg både klatresele og båtmannsstol, et til sikring og ett til å bli trukket opp med.  Det sluttet jeg etterhvert med - nå satser jeg ofte livet mitt på bare ett tau.  Men en 8mm bomløfter ... nei, den satser jeg ikke livet mitt på.  Ihht annen tråd er det fint å benytte mekaniske "ascenders" (evt prusikk) for å klatre i masta.  Med medhjelper på dekk tenker jeg at det vil være en god idé å la vedkomne sørge for å holde et stramt sikringstau fra båtmannsstol eller klatresele mens jeg prøver å klatre opp vha bomløftertauet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Steihy skrev 21 minutter siden:

[...]

Noen henviser til fjellklatrere, som må regne inn flere meter fritt fall og store rykkrefter i taudimensjoneringen. Jeg klarer ikke å se et sånt scenario i masta.

 

Jeg vil mye heller heises opp av en erfaren hjelper i ett enkelt, oversiktlig oppsett, enn å bale med flere hjelpere, slakke sikringsliner som hekter seg, etc. 

 

 

Enig i at sammenligning med klatring blir tull, det er jo ikke snakk om noe fall over noen lengde og et klatretau som skal takle lange fall er veldig elastiske. 

 

Men: Det er mye som KAN gå galt både utstyr og menneskelig. Du har en kjede av utstyr-menneske som skal fungere. Jeg foretrekker å ha en ekstra backup og ikke stole 100% på bare en kjede. Det ordner jeg ved å binde både fallet og bomløfter inn i selen til den som heies, og har de på to forskjellige vinsjer. 

 

 

 

Link to post
1 hour ago, Krimart said:

Det ordner jeg ved å binde både fallet og bomløfter inn i selen til den som heies, og har de på to forskjellige vinsjer. 

 

Mer kompleksitet fører til flere ting som kan gå galt.  Det er veldig personavhengig, selvfølgelig - men hvis man har én hjelper nede på dekk som skal håndtere to tau, så kan risikoen for menneskelig svikt være større enn dersom én hjelper på dekk skal håndtere ett tau.  Jeg har i allefall erfart å halvveis oppe i masta finne ut at hjelperen nede på dekk ikke helt har hatt forståelsen av hvordan sikringstauet skulle sikres ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...