Jump to content

Ende/sjakkel på storseilfall sitter fast i toppen av masta

Gew77

Recommended Posts

tobixen skrev for 4 timer siden:

Mer kompleksitet fører til flere ting som kan gå galt.  Det er veldig personavhengig, selvfølgelig - men hvis man har én hjelper nede på dekk som skal håndtere to tau, så kan risikoen for menneskelig svikt være større enn dersom én hjelper på dekk skal håndtere ett tau.  Jeg har i allefall erfart å halvveis oppe i masta finne ut at hjelperen nede på dekk ikke helt har hatt forståelsen av hvordan sikringstauet skulle sikres ...

Eg synes rådet ditt er skummelt - eg ville neppe få godkjent ei sikker jobb analyse med denne grunngjevinga der eg jobbar no.  Vi arbeider alltid med to barrierar når konsekvens av uhell er alvorleg invaliditet eller død.

Prosedyren min er som følgjer når eg skal opp i mast og ikkje har lift:  Storseilfall festa til klatresele med dobbelt 8-tall.  Fokkefall som sikring, også festa med dobbelt åttetalsknute i selen.  To mann i storseilfallet ved masta som heiser, og ein mann ved kvar vinsj som drar inn slakken i taua etter kvart.  På veg opp er begge tau sikra av både vinsj og avlastar, på veg ned med vinsjane.

Når du har to mann ved vinsjene, så har du redundans eller to barrierer (security in depth). Det er sikrere enn ett tau. Det gir mer kompleksitet, denne kompleksiteten kan gjøre arbeidet vanskeligere, men den gir ikke redusert sikkerhet.

Dersom man har én mann som skal betjene to tau, så er denne personen en "single point of failure". Avhengig av dyktighet eller mangel på såden så kan det være bedre at vedkommende har ett tau å forholde seg til i stedet for to. Dét var poenget mitt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Eg trur vi hadde vore ganske einige om vi møttes ansikt til ansikt, tobixen:smiley:

Det kan ver rett som du seier, at ein mann med enkelt tau er like trygt som ein mann og to tau, viss prosedyren er usikker. 

Men då er mi meining at risikoen er for stor, og at ein annan metode skal brukast, slik at ein får redundans i alle ledd.

Nils skrev for 1 time siden:

Prosedyren min er som følgjer når eg skal opp i mast og ikkje har lift:  Storseilfall festa til klatresele med dobbelt 8-tall.  Fokkefall som sikring, også festa med dobbelt åttetalsknute i selen.  

Da har du ingen redundans for klatreselen. Det skal vel helst være fullt harness med skulderstropper og to festepunkter.

image.png.27bf47de3afa451cb2025a112f479402.png

tobixen skrev for 18 timer siden:

Mer kompleksitet fører til flere ting som kan gå galt.  Det er veldig personavhengig, selvfølgelig - men hvis man har én hjelper nede på dekk som skal håndtere to tau, så kan risikoen for menneskelig svikt være større enn dersom én hjelper på dekk skal håndtere ett tau.  Jeg har i allefall erfart å halvveis oppe i masta finne ut at hjelperen nede på dekk ikke helt har hatt forståelsen av hvordan sikringstauet skulle sikres ...

Det er forskjell på redundans med to uavhengige,  parallelle sikkerhetskjeder kontra å legge til mer kompleksitet og flere ting som kan gå galt i den samme kjeden. Hvis noe svikter på et tau (menneske eller utstyr) har men det andre tauet som backup. Sannsynligheten for at begge svikter samtidig er mindre, ikke større. 

59 minutes ago, Krimart said:

Det er forskjell på redundans med to uavhengige,  parallelle sikkerhetskjeder kontra å legge til mer kompleksitet og flere ting som kan gå galt i den samme kjeden. Hvis noe svikter på et tau (menneske eller utstyr) har men det andre tauet som backup. Sannsynligheten for at begge svikter samtidig er mindre, ikke større. 

Jaja.  Jeg presiserte hva jeg mente litt lengre ned hvis du så det.  Dersom én person skal håndtere to tau, så er sannsynligheten for at vedkomne gjør noe feil større enn dersom han skal håndtere bare ett tau.  Dersom to personer håndterer hvert sitt tau, så har man parallelle, mer eller mindre uavhengige sikkerhetskjeder  (og økt kompleksitet, som kan gjøre arbedsoppgaven vanskeligere).

12 hours ago, Code0 said:

Du kan ha to slynger av tilpasset lengde hengende ned fra fallet så du kan reise deg i ‘stigbøylene’.

Eller som det ble nevnt i en annen tråd, to slynger festet til fallet med mekaniske "ascenders" eventuelt prusik-stikk.  Da kan man heise seg opp ved hjelp av føttene i stedet for å henge i klatresele mens noen på dekk sakte vinsjer en opp.

Eventuelt to slynger festet til to uavhengige falltau, da kan man klatre opp med bena, mens to medhjelpere på dekk løfter opp slyngene uten å måtte benytte vinsjhándtak.

På en mekanisk enkel vinsj hvor man må holde tauet stramt samtidig med at man vinsjer, så vil jeg hevde at man får økt sikkerhet dersom de som betjener sikringstau/vinsj ikke trenger å benytte vinsjhåndtak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...