Jump to content

Bytte av ekkoloddsvinger - hvordan løsne sikaflex?


Caluna

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut ekkoloddsvingeren i båten (fra analog til digital solm følge av nytt muliti instrument). Heldigvis er diameteren på svingeren den samme, så borring i skroget ikke blir nødvendig. Men den gamle svingeren sitter noe så inn i :headbang::headbang::smash: hardt fast!

 

Den orginale monteringen er gjort med mer enn nok Sikaflex (og tett har det vært :smiley: ), men hvordan løsner jeg gammel Sikaflex? Jeg kan sikkert skjære og banke, med fare for å ødelegge den gamle svingeren som er i plast. Vil Sikaflex bli skikkelig myk ved hjelp av hårføner, eller finnes det kjemiske stoffer jeg kunne helle på for å løse opp stoffet?

 

Hadde vært fint å høre fra medlemmer som har vært gjennom tilsvarende operasjoner!

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Min lille erfaring tilsier at kniv er beste løsningen - dvs skjær det løs med Olfa kniv e.l.

 

Varme og kjemiske stoffer som påvirker sicaflexen tror jeg også vil tære ganske mye på plasten i svingeren.

 

Bra å høre at gutta på Windy er nøye med å få båten tett :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Min lille erfaring tilsier at kniv er beste løsningen - dvs skjær det løs med Olfa kniv e.l.

 

Varme og kjemiske stoffer som påvirker sicaflexen tror jeg også vil tære ganske mye på plasten i svingeren.

 

Bra å høre at gutta på Windy er nøye med å få båten tett :yesnod:

Problemet er vel helst sikaflexen som pakker svingeren mot glassfiberen i hullet i skroget. Kommer ikke inn der med kniv, men har en ide om at tålmodig bruk av hørføner eller varmepistol kan myke opp stoffet nok til å få svingeren på gli ut gjennom hullet.

 

Ellers er mitt inntrykk av Windy (etter å ha hatt denne båten i 6 sesonger) at det er godt skrudd og godt tettet, men å ettermontere/bytte utstyr i båten er et mareritt! Alt av utrustning er montert før dekket er lagt på plass, og ledningstrekking og andre gjennomføringer i ettertid er en prøvelse :crazy: Har inntrykk av at flere båtprodusenter har blitt bedre med årene ved å legge inn store trekkerør, men hos Windy er interiør og finish så godt tilpasset og sammensatt at man får det ikke fra hverandre igjen. Så du har muligheten nå som båten din er i produksjon til å tenke gjennom alt du vil komme til å trenge! Få det inn før dekket legges :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sag den løs med en tynn pianotråd med et trestykke i hver ende mellom flensen og skroget. Det er det eneste sted det er nødvendig å tette. Er det også kommet Sika opp i hullet, har du ingen annen mulighet enn å presse den ut, eventuelt prøve å skru den ut hvis den er gjenget hele veien.

Det er ingen stoffer som løser opp Sika som ikke samtidig gjør skade på båten din.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Når du har fjernet mutteren inne i båten, kan du prøve å borre med et 7mm borr rett ned langs giveren i sikaen ned til giverens flens på undersiden (forsiktig, ikke igjennom). Ta så et tynt lite baugfilblad og knekk av tappen ienden av bladet. Så kan du prøve å "nikkesage" rundt giveren din.

Lykke til.

Enjoy

Link to post
Share on other sites

ikke finn på og bruk varmepistolen, sikaen smelter ikke bare av en vanelig varmepistol, men den kan bli mykere. Men da er jeg redd gelcoaten din ser helt svidd ut. Har prøvd, men er veldig rart at den sitter så godt faste, det funker også å ta en skrutretter og banke litt foriktig på sidene så kan den løsne litt og kanskje gå med kniven senere

Link to post
Share on other sites

Ting som sitter fast er ikke gøy, jeg ville prøvd meg forsiktig med litt varme for å "lunke" det hele litt, om ikke annet for å varme fingrene. Det er jo vinter ute.

 

Problemet er vel at du ikke vil ødelegge den gamle svingeren, noe jeg ville gjort.

 

Hva med litt mere varme på en tapetkniv eller pianotråd som tidligere nevnt, og en kompis som i tillegg dytter og rikler fra innersiden?

Link to post
Share on other sites

hei, prøv å ta kontakt med allfug , de er impotør/forhandler av sika.

Hvorfor ikke ta kontakt med Sika Norge? http://sika.no

 

Men på Spørsmål og svar siden sier de dessverre:

Jeg har sølt Sikaflex. Hvordan fjerner jeg dette?

Rengjøring skjer med Colma rensevæske. NB! Herdet fugemasse kan normalt kun fjernes mekanisk! Husk derfor å rengjøre utstyret etter bruk.

 

Jeg legger merke til at det står: Herdet fugemasse kan normalt kun fjernes mekanisk Så kanskje de har noe unormalt lurium på lur likevel?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke ta kontakt med Sika Norge? http://sika.no

 

Men på Spørsmål og svar siden sier de dessverre:

Jeg har sølt Sikaflex. Hvordan fjerner jeg dette?

Rengjøring skjer med Colma rensevæske. NB! Herdet fugemasse kan normalt kun fjernes mekanisk! Husk derfor å rengjøre utstyret etter bruk.

 

Jeg legger merke til at det står: Herdet fugemasse kan normalt kun fjernes mekanisk Så kanskje de har noe unormalt lurium på lur likevel?

 

 

 

Lars H.

:confused:

forstår deg ikke helt, ta kontakt med sika norge som ikke kan hjelpe... det kan da umulig skade å snakke med folk/firma som allfug. dette er folk som jobber med sika daglig. og dette var bare ett vennlig forsøk til å kunne hjelpe.... :rolleyes:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

forstår deg ikke helt . . . . dette var bare ett vennlig forsøk til å kunne hjelpe

Det var mitt forslag også! :cryin:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...