Jump to content

Kan popnagler/blindnagler slipes plane på baksiden?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal sette sammen et havteinestativ av noen aluminiumsvinkler og plater på 4-6 mm tykkelse, og det må ikke være noe som stikker ut noe sted, for da vil busen i teinene garantert hekte seg fast. Problemet er at på noen av stedene må det være sånn på begge sidene. Vanligvis skrur jeg alt aluminium og forsenker bare skruhodet, men det går altså ikke her, for mutteren måtte vært forsenket gjennom omtrent hele godset. Men hvis jeg bruker popnagler/blindnagler av aluminium, og så sliper av det som stikker ut på baksiden, vil naglen fremdeles feste like godt eller tilnærmet like godt?

Det som stikker ut på baksiden av en popnagle er jo det som holder den fast, fjerner du det popper den ut om en kan si det sånn :wink:

Vet ikke hvor en får tak i slikt men kanskje gammeldagse nagler som klinkes kan brukes? De også bygger jo litt på baksiden men kan formes til å ikke hekte i noe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Om du kuttar/slipar ned den utbulningen på baksida så har du ødelagt heile grunnlaget for at popnaglen kan halde sammen noko som helst. Då ville eg ha vurdert å skrudd i eit mothold på baksida med litt tykkelse på gjengene for så å avrunde hjørne og slipe flatt der skruen kjem ut, det fil bli eit bra feste der om tykkelsen på motholdet er nokre mm.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Takk for svar, begge to! Da går neppe naglemetoden, nei. For å parafrasere Øystein Sunde, så har jeg aldri satt mine bein i en popnagle. Lurer på om det er mulig å få tak syrefaste muttere av den typen som ikeas kjøkkenskap settes sammen med, altså en mutter som går som et rør inn i godset og har et flatt hode med skruspor.

Du kan få noko som lignar: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/blindmuttersett-2000016802

Det som er bakdelen med dette er at du får det ikkje frå kvarandre om du treng det. Du skal nok ikkje slipe så mykje på baksida men polere det glatt kan du no.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

@Mastiff Tja treskalle var vel å ta litt hardt i :) Eg greidde no ikkje heilt å uttrykke meg heilt kva eg tenkte, for det var å prøve å snu dei slik at gjengepartiet gjekk i holet (trangt), det er ikkje sikkert du får dra så hardt til men kan no vera verdt eit forsøk.

@M/B Nordheim Snedig, nå skjønner jeg det fullt ut! Det kan jeg prøve, ja! Da får de jo flens på baksiden. Og kanskje jeg kan ta en enda mer Petter Smart-aktig løsning (hvis det er uforståelig, så forstår jeg det iallfall selv, tror jeg...):

1. Kappe blindmutterne ned til 1 mm kortere enn kombinert tykkelse av de to bitene som skal skrus sammen.

2. Kappe ned noen forsenkede skruer sånn at det bare er et par runder gjenger som jeg skrur inn på baksiden og fester med den sterkeste Loctiten.

3. Skru inn forsenket skrue fra den andre siden for å holde greiene sammen. Da blir det som en sånn rørmutter fra IKEA. 

@Big Horn Fordi jeg ikke kan sveise. Jeg har foreløpig bygd en variant i tre og noen tynne 90-graders aluprofiler av den typen som brukes ved avslutning av flate tak, og den må justeres litt mer for å fungere helt. Jeg har alt justert den et par ganger, og jeg tenker jeg har et par forsøk igjen før den er ferdig. Når den fungerer helt, bygger jeg den i aluminium, og ser om det er noe jeg ikke har tenkt på som dukker opp da. Hvis ikke, bruker jeg den som den er. Men hvis den fungerer som det skal, og etter hvert blir lealaust, kan jeg skru hele stativet løs fra båten ganske enkelt og så levere det inn til et verksted for sveising.

Kan flensmutter være noe? Hvis du borrer hull litt mindre enn største diameter på 6-kanten og setter/slår den i fra baksiden så får du et gjenget hull som er sterkere enn gjenget alu og med en svært beskjeden flens på baksiden. Altså flensen på baksiden og selve mutteren inni alu.profilen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 1 time siden:

Vet ikke hvor en får tak i slikt men kanskje gammeldagse nagler som klinkes kan brukes? De også bygger jo litt på baksiden men kan formes til å ikke hekte i noe...

Et forslag ut fra dette kan være følgende:

• Først borer du hull gjennom begge platene med en dimensjon som blir trang for en skrue, f.eks. 5,9mm hull, og 6mm skrue.
  • Så forsenker du hullet på den ene siden for senkehode, og forsenk litt mindre på den andre siden.
  • Slå inn en senkeskrue slik at hodet flukter. Sørg for å bruke en skrue med rett legg (ikke helgjenget).
  • Kapp skruen 5mm utenfor godset.
  • Få kona, eller en annen voksen, til å holde mot skruen med et tungt mothold, f.eks. ei stor slegge. 
  • Klink skruen der du kappet den med kulehammer helt til den stuker seg i forsenkingen og danner en glatt og fin buet klink.
  • Sett deg ned og betrakt det flotte resultatet med stolthet mens du nyter et glass kaldt, lokaltbrygget øl :cheers:

Mastiff skrev 57 minutter siden:

Godt tenkt, men det setter nok skuldrene mine en klar stopper for.

Vet ikke hvor dårlig skuldrene dine er, men når du skal klinke en slik liten nagle så skal du bruke en liten og lett kulehammer. Men du kan jo gjøre det motsatt, du holder motholdet i ro, kona klinker.

Hennes armer er enda verre enn mine skuldrer, hun er fullt sykemeldt... Og det er snakk om minst 30-40 festepunkter, kanskje mer. Og i tillegg er det jo vanskelig å ta det fra hverandre og justere i etterkant hvis det er popnaglet fast. Det blir nok å skru med omvendt flensmutter og så ta ut skruene én etter én når alt fungerer etter planen og sette dem inn igjen med en dråpe Loctite. 

En annen idé som kom til meg nå, er å bruke skjøtemutter/langmutter. Hvis jeg fikk tak i M5 eller M6 syrefaste sånne i et fornuftig antall... Jeg finner bare 100 stykker av gangen, og siden jeg måtte delt dem med vinkelsliper i biter på rundt 8 mm, er det jo å overdrive veldig.

Edit: Aliexpress er ganske nær, men stort sett bare A2. Det er vel ikke brukbart i en aluminiumsbåt, vil jeg tro.

Godt jeg ikke har det travelt med prosjektet, alle ting tar mye mer tid enn jeg ønsker. Gleder meg til jeg pensjonerer meg om fire år og bare kan fikle med sånt! :giggle:

Mastiff skrev for 2 timer siden:

En annen idé som kom til meg nå, er å bruke skjøtemutter/langmutter. Hvis jeg fikk tak i M5 eller M6 syrefaste sånne i et fornuftig antall... .... , og siden jeg måtte delt dem med vinkelsliper i biter på rundt 8 mm, er det jo å overdrive veldig.

Den ideen der skjønte jeg ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...