Mastiff Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Jo, og hvis jeg forsenker skruehodene (jeg bruker bare Torx) ned i platene på hver side, vil da ikke noe stikke ut når skruene nesten møtes midt i skjøtemutteren, som altså er kort nok til å være helt inni platene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Da skjønner jeg, du skrur med en skrue fra hver side. Det går litt tråkt i dag Men det prosjektet har jeg ikke noe tru på. Innledningsvis nevnte du å bruke 4mm plater. Hvis du forsenker fra hver side, hvor lang blir mutteren i midten da? Og i tillegg skal det målet deles på to for å få gjengelengden per skrue. Spikeren i kista er at du må grade av den ytterste gjengen på skruen når du kapper den, da står du igjen uten gjenger. Lagt til: Forutsatt at jeg ikke har misforstått igjen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 6 og 4 mm plater. Så det blir centimeteren til sammen. Det kan også være at jeg bruker doble 6 mm så det blir 12 mm. Det vil si at hver 5 mm skrue har minst 5 mm gjenger inne, som låses med Loctite. Er det ikke sånn at tykkelsen på skruen tilsvarer minimum av lengden på gjengene som festes? Edit: Og der glemte jeg 2 mm forsenkning på hver side, selvsagt... 4 mm gjenger på hver 5 mm skrue blir kanskje litt for tynt. I så fall er nok flensmuttervarianten det beste jeg kan komme fram til. Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Har du 6 mm og 4 mm plater kan jeg ikke forstår at du ikke bare gjenger opp 4mm platen og forsenker i 6mm platen og så kapper/sliper skruen flat på baksiden. Locktite på gjengene så bør det sitte godt nok. Eller er det noe jeg ikke har forstått her? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 @Grufolf Jeg er redd for at gjengene i aluminiumet ikke vil være sterke nok, det blir en del belastning som trekker direkte ut fra gjengene akkurat i det teinene vipper over og går uti. Og havteiner veier litt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Kan du ikke legge kjemisk metall over det som stikker ut, og forme det til en fin kul, slik at ingenting får sjansen til å hekte seg fast, men bare sklir over. Da får du testet om stativet ditt fungerer, og om denne "testversjonen" gjør det, er mitt råd å levere stativet inn til sveising. Og etter at det er sveist, kan du fjerne det kjemiske metallet og de skruene, naglene eller hva du enn har brukt for å få stativet sammen. (Eventuelt få verkstedet til å gjøre det også). Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 @Jannmar Takk, det er kanskje en idé å prøve! Når det gjelder sveising, betaler jeg ikke for det før jeg ser om det er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Mastiff skrev 12 minutter siden: Takk, det er kanskje en idé å prøve! Når det gjelder sveising, betaler jeg ikke for det før jeg ser om det er nødvendig. Trenger du ikke sveise, så trenger du ikke sveise. Må du sveise , så må du sveise, om du ikke vil at stativet ditt skal bli en pest og plage i stedet for et 100% fungerende hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @Jannmar Absolutt. Jeg unngår det hvis jeg kan, men er det ikke til å unngå, så er det ikke til å unngå. @SveinHa Det ble veldig greit, syns jeg! Igjen takk for tipset! Første prøvesetting med den siste justeringen av prototypen var i dag, og ingenting hengte seg fast. Her er både skruesiden og flensmuttersiden. Det jeg har brukt foreløpig (fra skroten til den lokale blikkenslageren) er en sandwichkonstruksjon med alu på begge sidene og plast i midten, dermed sank skruehodene langt nok ned til at de ikke trengte å forsenkes. 8,5 mm bor passet perfekt til flensmutterne, som jeg slo ned med hammer og så strammet til. Av ca. 30 muttere og skruer var det ikke en eneste der jeg ikke kunne stramme til jeg kjente blodsmaken. Jeg hentet 10 mm lange 5 mm torx-skruer hos Verktøy og Maskin, og de rakk akkurat passe langt, nesten i plan med flensen. Jeg bruker nok samme teknikk når jeg skal lage den endelige versjonen med 6 mm 100x50 aluvinkel oppe og 6 mm 50x50 nede, istedenfor sandwich-konstruksjonen (som neppe ville holdt så veldig mange månedene). Jeg må bare få gjort de siste innjusteringene på prototypen, så jeg vet nøyaktig hvor skinnene oppe og nede skal slutte for at havteinene skal gli glatt ut. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Mastiff skrev 41 minutter siden: Det ble veldig greit, syns jeg! Igjen takk for tipset! No problem. Jeg har aldri brukt flensmutre på den måten selv men det så bare ut til at det kunne være en god løsning på ditt prosjekt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
julietkilo Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 (redigert) Med 4 og 6 mm plater hadde jeg gjort som Grufolf foreslo: Forsenket hodet i en plate, og gjenget hullet i den andre. Hadde kanskje brukt 0,1-0,2 mm undermål på boret, så får du litt trange gjenger. Det kombinert med Loctite skulle normalt gi en varig løsning. Av de andre alternativene du skisserer er det nok CHICAGO-SKRUER som ligger nærmest det du er ute etter ("kjøkkenskap-skrue-løsning"). Chicagoskruer er 2-delte, og den ene delen er en hul tynnvegget mutter med flens. De fås i en rekke fabrikater og dimensjoner. https://www.google.com/search?q=chicagoskrue Mutteren, og gjengepartiet i mutteren, kan være nesten like langt som hullet gjennom begge platene, og gir derfor flere gjengeomdreininger med inngrep enn gjenging av 1 plate. Med 4+6=10 mm plate kunne du derfor brukt en 9 mm chicagomutter med 9 mm chicagoskrue. Hodene er nesten flate og det skal noe til at ting hekter seg fast i dem. Loctite ville jeg selvsagt brukt i chicagoskruene også. Redigert: Her er link til flere selgere på ebay som har A2 rustfrie (ikke syrefaste) chicagoskruer i de fleste dimensjoner man måtte ha behov for: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4432023.m570.l1313&_nkw=chicago+screws&_sacat=0 Redigert 20.Mai.2024 av julietkilo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 4-6 mm tykkelse. Da kan du vel bare gjenge i den ene platen og ha senkhull i den andre og bare skru det sammen . Med 3mm skruer er du nesten innenfor kravet om 1,5 lengde på gjenger i forhold til diameter. Der du gjenger i 6 mm plate kan du fint bruke 4mm. Tror det går bra med 4mm over alt Syrefast mot aluminium har en evne til å korroderer seg fast i sjøvann.Om du synes dimensjonen er liten kan du jo bare la det være tettere mellom skruene Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 @julietkilo Takk, da har jeg lært et nytt ord! Chicagoskruer. Jeg kjente ikke til det. Jeg har prøvd å finne A4, som er det eneste jeg bruker i båten, men det ser ikke ut til å finnes, jeg klarte iallfall ikke å finne det. Etter råd fra en lokal aluminiumsmann bruker jeg bare A4. Men det å gjenge er nok en veldig god mulighet når jeg lager den endelige versjonen, det funket bare ikke på prototypen fordi noen av vinklene jeg brukte der (til å skille teinene) var sandwichkonstruksjon, ikke ren alu. @JRK Takk, gjenging er som sagt en veldig god mulighet. Jeg pleier å bruke alupasta på skruer for at de ikke skal korrodere seg fast (og det funker veldig godt), men da er det jo med låsemuttere. Så de vil nok sette seg godt om jeg lar være. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Mastiff skrev On 13.5.2024 at 10.19: Jeg skal sette sammen et havteinestativ av noen aluminiumsvinkler og plater Det hadde vært spennende å få se et bilde av hele dette stativet/konstruksjonen din. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 22.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 @Jannmar Selvsagt, bare hyggelig å bli spurt om det! Jeg løp ned og tok noen bilder. Her er prototypen. Akkurat som når jeg setter krepselenker, går hovedtauet over dørken fra dunken framme ved teinehaleren og så den siste drøye meteren i krepseteinebrettet til venstre (den røde gummislangen gjør at ingen knuter hekter seg opp når det går fra dørken og opp i renna), drar med seg festetauene til havteinene etter tur og så skal egentlig teinene følge med av seg selv. Jeg må hjelpe til med en liten dytt med prototypen (jeg passer tau og teiner ved hekken, mens fruen står på fremre styringsposisjon og holder kursen) fordi det er for mye friksjon et par steder, men når jeg får laget den endelige versjonen helt i aluminium, regner jeg med at det vil gå av seg selv. Poenget med prototypen var jo uansett bare å finne ut at det faktisk fungerer (jeg har vel egentlig gjort det nå) og finjustere ting. Jeg måtte fjerne enda mer av den horisontale delen av vinklene oppe og plata de sitter på enn jeg trodde, fordi teinene kom i knip når de vippet uti. Det var den siste justeringen jeg gjorde. Nå skal jeg bare ta noen settinger til (én i uka), og så satser jeg på å få bygd den endelige versjonen uti juni. Rekker jeg ikke det, får det bli i august. Prototypen fungerer jo uansett brukbart, med den nevnte lille dytten. Og så mye båter som det alt er blitt her nå, tør jeg ikke sette dyre havteiner med bare ett oppstø, det ene oppstøet til krepselenka mi var borte på søndag. Det er høye flaggbøyer med ekstra store flagg fruen har sydd av bevernylonet som er brukt på setet, med en stor M (for Mad Max) i refleksbånd. Likevell hadde en eller annen idiot kjørt så nær den at den hadde satt seg i en propell. Det kunne jeg se fordi tauet var fliset opp et stykke. Så var det bundet ei løkke i enden av oppstøet, så de hadde altså kappet det løs fra propellen med tau. Men den løkka de da kanskje hadde prøvd å binde i flagg- og hovedbøya hadde ikke holdt. Heldigvis fikk fruen se flaggbøya med et sveip med kikkerten, så vi kunne hente den og spleise den på igjen. Derfor vil jeg sette havteiner i lenke. Med denne patenten kan jeg sette fire. Tre i stativet, og den første som jeg holder selv på krepseteinebrettet og bare skyver ut der. I tilfelle du skulle lure, den grå presenningsgreia som syns nede til venstre på det nederste bildet, er ei sammenleggbar vanntønne på 225 l fra Jula. Når vi kommer ut der vi skal drive med teiner, fyller vi den med spylepumpa (det tar bare noen minutter) og har dermed ballast som motvirker at det står ganske mange kilo teiner på teinebrettet, i tillegg til at jeg trekker med teinehaleren og både jeg og fruen står på den samme siden mens vi tar imot teinene. Etterpå åper vi krana i bunnen, så tømmes den på turen innover. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Litt på sidelinja, men er det krav til rømningsvei på havteiner? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 22.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 @Komodo Ja, så vidt jeg har forstått. Men om det ikke er det, så ville jeg likevel hatt det. Det er j... vanskelig å få tak i en havteine hvis tauet er kappet av en propell og den ligger på 100 meters dyp, og jeg liker absolutt ikke spøkelsesfiske. Fluktåpning er derimot bare påkrevd hvis man fisker grunnere enn 50 meter, som er den praktiske grensa oppsynet setter for om teiner "er egnet til å fange krabbe eller hummer". Egentlig driter de i krabbene, dem får man jo på ned til et par hundre meter, det er hummeren som er greia. https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Reiskap/Teiner/rommingshull-i-teiner Man kan vel alltid påstå at ei havteine er brukt i fiske etter sjøkreps. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Takk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.