Jump to content

Båtopplag, jord-ras, marinaens ansvar - og litt flaks


nordan family 27

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele en kjedelig opplevelse med dere, men som forhåpentligvis løser seg enkelt og greit.

 

I høst elverte jeg båten til opplag på en lokal marina jeg pleier å benytte. Den anviste plassen var langt inne, og under en betydelig skråning. Jeg gav bekymret uttrykk for at dette så rasutsatt ut, men innehaver mente dette var å overdrive. :confused:

 

Men så regnet det en del i hørt, og jordraset var et faktum. Det endte omtrent akkurat der båten min står. Jordmassene forsvant under båten uten å berøre annet enn båtkrybbe og ror - knakk presenningsstativet, gav roret en liten smekk, vridde en båt bukk, men eller gikk det bra. Jeg overdrev betydelig med opplagsbukker, tilleggstøttepunkter og ekstrastøtter ved opplag, så båten ble stående. Det som gikk i stykker var minimalt på badeplattform, presenningsstativ. Og med den kraftige vridningene på roret (som ikke ble ødelagt) løsnet innvendige fester til "styrepumpa" (mekanisk styring), samt at styresnekka har fått en ulyd.. Resten av båten besto urørt. Ganske flaks? :flag: Så omfang og beløp er ikke stort, men det er litt jobb.

 

Innehaver av marianen gav umiddelbart uttrykk for at han skulle dekke alle omkostninger. Og det er jo lovende. Forsikringsselskapet gav uttrykk for de dekket dette dersom mariaen ikke gjorde det (men da påløper min egenandel), og kunne ikke se at mariaen hadde ansvar her. Etter min mening har mariaen ansvar da det viser seg at jordraset kom fra et område hvor det var bygd en ny vei, og de utraste masser hadde tilknytning til denne nye veien som marinaen var kjent med. Derav mener jeg at plasseringen av min båt har vært lite betenksom ettersom marinaen må ha kjent til dette.

 

Marinaen sendte meg regning på opplaget, men ønsket ikke betaling før skaden var utbedret. Så det ser virkelig ut som de tar sitt ansvar (hvilket de også har gitt uttrykk for allerede fra dag 1). :yesnod:

 

Ettersom jeg må gjøre noe med styremekanismen har jeg vurdert hydraulisk styring som jo er bedre :confused: . Det koster fort 5-6000 på Maritim for dette. Men enkelte mener jeg bør holde meg til Teleflex siste og beste mekaniske da denne har brems etc og oppleves nesten som hydraulisk, mens jeg samtidig har en presis styring der jeg ikke trenger å vri mye på rattet før roret vris. Er det noen synspunkter?

 

Godt nyttår til alle

 

hilsen nordan family 27

Link to post
Share on other sites

Hei, og godt nytt år!

Det var da leit at det nye året skulle starte på denne måten da. Heldigvis ser det ut til at marinaen er sitt ansvar bevisst ihvertfall.

Hvordan ser rorflyndra og innfestingen i skroget ut etter smellen? Det må ha vært ganske store krefter i sving her virker det som. Flaks at du hadde skikkelige støtter under båten da.

 

Angående styringen, tror jeg det ville være en fordel med hydraulisk, hvis du allikevel må bytte. Mellomlegget blir vel ikke så mye skulle jeg tro? Den båten jeg har nå har hydraulisk styring, og den oppfører seg bedre på flere måter. Roret står fast der jeg slipper det uansett fart, og det er lettere å svive rundt. Ulempen er at det blir litt mere ratting, men det går greit. Og så er det vel enklere å montere autopilot på hydraulisk i forhold til Teleflex trodde jeg. Eller har det kommet noen bra løsninger for wirestyringer også nå? :confused:

Link to post
Share on other sites

Oppdaget ifb med lagerhall som raste ned over Slagskibet en vinter at jeg mistet kontrollen over verdiene som er representert i båten. Ekspertene-de såkalte- som drev berging kan kun beskrives som oppsop fra gata. Forsikringsselskapet var lunkne og marinaen truet med å beslaglegge alt av verdier pga vanskelige kunder.

Valgte å legge meg med rumpa i været og være ekstremt forståellelsfull(ikke vanlig stil liksom her i gården :crazy: )."Ekspertene" berget båten uten og riper og en overlykkelig eier godtok sjøsetting og tilbake førsel uten kny for å gjennvinne retten over egen eiendom. Case closed. Føler med deg !

Link to post
Share on other sites

Hvis du har planer om å installere autopilot så blir det både rimligere og enklere med teleflex. Det blir litt spesielt med hydraulikk.

Jeg har også hørt at dette er veldig greit med de siste teleflexene. trodde ikke dette var så lett på de eldre versjonene, men katalogene reklamerer emd at dette nå er veldig enkelt.

 

Hvordan ser rorflyndra og innfestingen i skroget ut etter smellen?

Etter å ha gravd frem denne fra jordmassene så den helt fin ut. Det så ikke ut til å være sprekker elelr skjevheter i denne, hverken på utsiden eller innsiden, selvom jeg var litt bekymret for det. Massene kom skrått bakfra, men det ser ut til at de kom rett nok i forhold til flydra. Men roret sto litt skjevt, og dermed utsatt for jordmassene. Men flaks - ja. Ganske mange kubikk jord i en skråning som jeg gjetter på hadde en fallhøude på 30-50 meter for det som løsnet. Jordmassene stoppet akkurat i bak-kant av min båt, der noe av massen forsvant inn under båten uten å ødelegge skroget eller ligngende - kun badeplattformen som følge at av pressenningsstativ i solid 2-4 ble knekt inn under båten med benn mot plattformen - og styremekanismen og innfestningen som følge av at roret brått ble svingt. Selve roret ser uskadd ut (utover at det må pusses og primes). Men innvendige fesetr til den mekaniske styringen var ødelagt, samt at styresnekka ved rattet har fått en vesentlig ulyd.

 

Flaks at du hadde skikkelige støtter under båten da.

 

Det virket veldig unødvendig da jeg satt det opp. Men ikke så galt at det ikke var godt for noe...

 

Angående styringen, tror jeg det ville være en fordel med hydraulisk, hvis du allikevel må bytte. Mellomlegget blir vel ikke så mye skulle jeg tro?

Lurer også på om det er like greit å konvertere til Hydraulisk. Gladiator synes å mene det kan være fordeler med å beholde mekanisk, noe jeg kanskje har begynt å helle til :crazy: Mellomlegget blir nok kun 3-4000 kroner ekstra. Og mariaen blir nok med å montere stasen hvis jeg ønsker det.

 

Roret står fast der jeg slipper det uansett fart, og det er lettere å svive rundt. Ulempen er at det blir litt mere ratting, men det går greit.

Roret skal visstnok stå fast også med de nye wireløsningene, men jeg kjenner ingen som har slike moderne løsninger. Dette med rattingen er vel kanskje den eneste fordelene jeg umiddelbart ser ved ikke å konvertere (bortsett fra prisen).

 

at jeg mistet kontrollen over verdiene som er representert i båten

Her er det heldigvis minimale skader og båten står utendørs. innehaver av mariana ville selv utbedre skadene - således er det ikke så mange som skal innvolveres. Dersom det blir forsikrignsselskapet som skal gjøre dette mister jeg vel kanskje litt av kontrollen, men håter dette ordner seg.

 

Har også vurdert å ordne alt dette selv for å være sikker at det blir gjort "ordentlig". Beløpsmessig er det jo ikke allverden i materialet, og det får jeg nok dekket uansett. Men det går nok mange arbeidstimer - innredning må demonteres for å komme till, treverk på plattform må lakkeres og pusses etc. Det kunne vært behagelig å la mariaen gjøre alt sammen, og satse på at de er nøyaktige og samvittighetsfulle.

 

 

hilsen nordan family 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...